Indicatori de performanţă în educație: un punct sau patru puncte?

  • 7 feb. 2019, 13:12
  • 536

Peste 60 de membri de sindicat din diferite domenii au beneficiat de consultaţii juridice gratuite, oferite recent, la Donduşeni, în cadrul cam­paniei „Avocatul sindicatelor”.

O reprezentantă a administraţiei Lice­ului „Alexei Mateevici” din raion şi-a exprimat indignarea în legătură cu faptul că în ţară nu există criterii clare pentru stabilirea in­dicilor pentru performanţă în educaţie.

„În unele şcoli, același tip de activitate nu se apreciază drept criteriu de perfor­manţă, iar în alte instituţii, munca pe care o execută doar un singur salariat este apre­ciată drept performanţă. Toţi aceşti oa­meni sunt cetăţeni ai Republicii Moldova, activează în acelaşi sistem de învăţământ, unul are performanţe, altul – nu. Cum să-i explic omului de la instituţia noastră că nu i-am stabilit adaos pentru performanţe? Ar trebui să existe criterii clare pentru stabili­rea sporului pentru performanţe, unice pe ţară. Indicele pentru performanţe se stabi­leşte de la un punct până la patru puncte. În lege trebuie să fie stipulat foarte clar pentru ce se pune un punct , două, trei, patru puncte. Sunt momente subiective în lege”, a punctat reprezentanta liceului.

Prezent la întrevederea cu membrii de sindicat de la Donduşeni, Vasile Patraşcu, consilierul preşedintelui CNSM, a menţio­nat că e nevoie de un regulament în acest sens.

Totodată, Sergiu Iurcu, şeful Departa­mentului protecţie social-economică din cadrul CNSM, a precizat că Hotărârea Gu­vernului nr. 1231 din 12.12.2018 pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar prevede care sunt criteriile de stabilire a indicelui de performanţe. „În acelaşi timp, puteţi elabora un regulament intern al liceului, pornind de la specificul instituţiei. Şi în Contractul colectiv de muncă pot fi intro­duce clauze care ar prevedea clar pentru ce performanțe se oferă adaos la salariu. Sindicatele vor cere să fie oferită o explica­ţie detaliată a acestor criterii”.

Referindu-se la noua lege privind siste­mul unitar de salarizare în sectorul bugetar, Sergiu Iurcu a menţionat că „este regreta­bil faptul că, timp de numai două săptă­mâni, proiectul de lege a fost discutat de Comisia naţională pentru consultări şi ne­gocieri colective, aprobat de Guvern, după care votat şi de Parlament. Unele propu­neri ale sindicatelor au fost luate în con­sideraţie. În anul 2019, ne-am pus drept obiectiv ca toate propunerile să le discu­tăm în cadrul şedinţelor Comitetului Con­federal al CNSM, după care vom formula un set de amendamente la această lege. CNSM a obţinut excluderea din proiectul iniţial a unei prevederi potrivit căreia prin convenţiile colective la nivel de ramură şi prin contractele colective la nivel de uni­tate nu pot fi negociate alte norme decât cele prevăzute de lege. Astfel, negocierile privind salarizarea pot avea loc. Cu toate acestea, mai există probleme care trebuie soluţionate în ceea ce priveşte vechimea în muncă, stabilirea salariului în funcţie de studii. De exemplu, e problematică stabili­rea salariului pentru unii secretari ai consi­liului local”, a remarcat Sergiu Iurcu.

Mihail Lvovschi, unul dintre avocaţii CNSM, a răspuns la o serie de întrebări ale membrilor de sindicat ce țin de drep­tul muncii, civil, dar și familial etc. Unele probleme abordate erau strict individua­le și consultațiile au fost acordate în mod confidenţial.

Campania CNSM „Avocatul sindicatelor” a demarat la 15 ianuarie 2018 la Hânceşti. Până în prezent, campania s-a desfăşurat în 18 raioane.