Am descoperit articolul lui Om Malik pe acest subiect în urma recomandării primite de la autorul siteului Daring Fireball, John Gruber. Articolul enumeră toate motivele pentru care Facebook nu își va schimba direcția.
Toată lumea a început să privească suspicios în jur când a devenit evident pentru publicul larg că Facebook poate influența milioane de oameni și că are o putere uriașă de manipulare. Am început să ne temem pentru alegerile noastre democratice, pentru informațiile și spațiul nostru personal. Ultima oară de vină a fost un spyware ce părea a fi un serviciu VPN.
Aceste chestiuni sunt bune pentru că de la ele se poate porni o conversație, pot scoate la lumină probleme ascunse; cu toate astea nu ne putem aștepta la niciun fel de schimbare. Cel puțin asta e concluzia la care a ajuns Malik, bazându-și opiniile pe argumente.
Deși potrivit autorului aceasta pare o ipoteză banală, primul și cel mai important motiv pentru care compania nu se poate schimba rezidă în ADNul acesteia. Fiecare companie are un profil de care nu poate scăpa nicicum. Microsoft a fost dintotdeauna un producător de software, și așa va rămâne și pe viitor. Indiferent ce ar spune, această etichetă îi va însoți mereu. La fel ca titulatura de „motor de căutare” pentru Google și experiența întreită produs-design-utilizator pentru compania Apple.
ADNul companiei Facebook pune bazele unei companii orientate spre creștere și unei platforme social media care creează dependență.
Acesta determină fiecare regulă, decizie, afirmație și strategie a companiei. Niveluri mai mari de creștere și implicare înseamnă mai multe informații personale. Mai multe informații înseamnă venituri mai mari de pe urma reclamelor Facebook, iar asta înseamnă un preț mai mare per acțiune. Și în principiu, Facebook nu va schimba nimic pentru că întreg monstrul social-media a fost creat de acest principiu al orientării spre creștere. E suficient să aruncăm o privire la acest grafic.
Acesta ne arată limpede că în ultimii 8 ani Facebook s-a orientat neîncetat spre extinderea bazei de utilizatori. Potrivit ultimelor cifre, 1.4 miliarde de oameni utilizează serviciul în fiecare zi, iar 2.1 miliarde îl utilizează lunar. Aceste cifre sunt uriașe, însă tot nu oferă vreo explicație cu privire la dependența utilizatorilor de Facebook. Haideți să introducem în ecuație următorul grafic.
Acesta ne arată că numărul utilizatorilor obișnuiți într-o lună a crescut. Venitul de 1.14 dolari pe cap de utilizator a crescut la 6.1 dolari, iar în prezent Facebook are în jur de 2.1 miliarde de utilizatori. Comparând cele două imagini, putem vedea limpede cum creșterea bazei de utilizatori a mers în paralel cu valoarea utilizatorilor.
Însă Facebook se află într-un fel de criză. Piețele principale, precum SUA și Canada sunt aproape saturate. Astfel, pentru a face mai mulți bani, compania trebuie să-și încurajeze utilizatorii să petreacă mai mult timp pe site și să se implice mai mult. Dacă vor da greș, va fi o pierdere dureroasă, de vreme ce în piețele mai sus menționate un utilizator activ valorează 27 de dolari; iar în Europa această sumă e de doar 8.86 dolari, în zona asiatică a Pacificului 2.54 dolari, iar în alte părți ale lumii 1.86 dolari. Nu e de mirare că duc lupte grele pentru utilizatori.
Una dintre uneltele principale este că Facebook a devenit lider în lupta împotriva știrilor false (fake news) – în special în Statele Unite. Compania vorbește frecvent despre această problemă și despre toți pașii pe care-i face pentru a o rezolva. Trâmbițează de pe toate gardurile, astfel încât să știe toată lumea, inclusiv utilizatorii.
Potrivit articolului lui Malik, Facebook face asta pentru a atrage înapoi utilizatorii suspicioși sau pe aceia care s-au săturat de jocurile nu tocmai curate ale companiei. Autorul și-a eliminat profilul de pe site în luna septembrie a anului trecut. Susține că nu trece zi fără să primească mesaje care încearcă să-l determine să se întoarcă. Este anunțat că un prieten a postat ceva nou, că e ziua cuiva, sau primește invitații la evenimente viitoare. Compania încearcă să capitalizeze toate pârghiile emoționale de care dispune. Nu contează dacă a blocat toate mesajele, Facebook reușește cumva să-l contacteze.
De ce? Nu pentru că le pasă prea mult de Malik, ci pentru că el reprezintă o pierdere de 27 de dolari în statisticile lor.
Scopul principal al celor de la Facebook este acela de mări valoarea reclamelor personalizate. Pentru a realiza asta, trebuie să colecteze o cantitate infinită de date de la foarte mulți utilizatori. Dacă veniturile cresc, valoarea acțiunilor la bursă va crește și ea, iar cei de pe Wall Street vor fi și ei cu atât mai mulțumiți. Având o poziție mai puternică, este mult mai ușor să strivești competitori și să atragi cele mai strălucite minți.
Nu există niciun fel de coperte de reviste, sfaturi îngrijorate sau lideri care să poată determina compania să-și schimbe felul de a fi. Pentru că toate astea sunt înscrise în ADNul lor. Putem afirma că dependența lor e dependența…
Am descoperit articolul lui Om Malik pe acest subiect în urma recomandării primite de la autorul siteului Daring Fireball, John Gruber. Articolul enumeră toate motivele pentru care Facebook nu își va schimba direcția.
Toată lumea a început să privească suspicios în jur când a devenit evident pentru publicul larg că Facebook poate influența milioane de oameni și că are o putere uriașă de manipulare. Am început să ne temem pentru alegerile noastre democratice, pentru informațiile și spațiul nostru personal. Ultima oară de vină a fost un spyware ce părea a fi un serviciu VPN.
Aceste chestiuni sunt bune pentru că de la ele se poate porni o conversație, pot scoate la lumină probleme ascunse; cu toate astea nu ne putem aștepta la niciun fel de schimbare. Cel puțin asta e concluzia la care a ajuns Malik, bazându-și opiniile pe argumente.
Deși potrivit autorului aceasta pare o ipoteză banală, primul și cel mai important motiv pentru care compania nu se poate schimba rezidă în ADNul acesteia. Fiecare companie are un profil de care nu poate scăpa nicicum. Microsoft a fost dintotdeauna un producător de software, și așa va rămâne și pe viitor. Indiferent ce ar spune, această etichetă îi va însoți mereu. La fel ca titulatura de „motor de căutare” pentru Google și experiența întreită produs-design-utilizator pentru compania Apple.
ADNul companiei Facebook pune bazele unei companii orientate spre creștere și unei platforme social media care creează dependență.
Acesta determină fiecare regulă, decizie, afirmație și strategie a companiei. Niveluri mai mari de creștere și implicare înseamnă mai multe informații personale. Mai multe informații înseamnă venituri mai mari de pe urma reclamelor Facebook, iar asta înseamnă un preț mai mare per acțiune. Și în principiu, Facebook nu va schimba nimic pentru că întreg monstrul social-media a fost creat de acest principiu al orientării spre creștere. E suficient să aruncăm o privire la acest grafic.
Acesta ne arată limpede că în ultimii 8 ani Facebook s-a orientat neîncetat spre extinderea bazei de utilizatori. Potrivit ultimelor cifre, 1.4 miliarde de oameni utilizează serviciul în fiecare zi, iar 2.1 miliarde îl utilizează lunar. Aceste cifre sunt uriașe, însă tot nu oferă vreo explicație cu privire la dependența utilizatorilor de Facebook. Haideți să introducem în ecuație următorul grafic.
Acesta ne arată că numărul utilizatorilor obișnuiți într-o lună a crescut. Venitul de 1.14 dolari pe cap de utilizator a crescut la 6.1 dolari, iar în prezent Facebook are în jur de 2.1 miliarde de utilizatori. Comparând cele două imagini, putem vedea limpede cum creșterea bazei de utilizatori a mers în paralel cu valoarea utilizatorilor.
Însă Facebook se află într-un fel de criză. Piețele principale, precum SUA și Canada sunt aproape saturate. Astfel, pentru a face mai mulți bani, compania trebuie să-și încurajeze utilizatorii să petreacă mai mult timp pe site și să se implice mai mult. Dacă vor da greș, va fi o pierdere dureroasă, de vreme ce în piețele mai sus menționate un utilizator activ valorează 27 de dolari; iar în Europa această sumă e de doar 8.86 dolari, în zona asiatică a Pacificului 2.54 dolari, iar în alte părți ale lumii 1.86 dolari. Nu e de mirare că duc lupte grele pentru utilizatori.
Una dintre uneltele principale este că Facebook a devenit lider în lupta împotriva știrilor false (fake news) – în special în Statele Unite. Compania vorbește frecvent despre această problemă și despre toți pașii pe care-i face pentru a o rezolva. Trâmbițează de pe toate gardurile, astfel încât să știe toată lumea, inclusiv utilizatorii.
Potrivit articolului lui Malik, Facebook face asta pentru a atrage înapoi utilizatorii suspicioși sau pe aceia care s-au săturat de jocurile nu tocmai curate ale companiei. Autorul și-a eliminat profilul de pe site în luna septembrie a anului trecut. Susține că nu trece zi fără să primească mesaje care încearcă să-l determine să se întoarcă. Este anunțat că un prieten a postat ceva nou, că e ziua cuiva, sau primește invitații la evenimente viitoare. Compania încearcă să capitalizeze toate pârghiile emoționale de care dispune. Nu contează dacă a blocat toate mesajele, Facebook reușește cumva să-l contacteze.
De ce? Nu pentru că le pasă prea mult de Malik, ci pentru că el reprezintă o pierdere de 27 de dolari în statisticile lor.
Scopul principal al celor de la Facebook este acela de mări valoarea reclamelor personalizate. Pentru a realiza asta, trebuie să colecteze o cantitate infinită de date de la foarte mulți utilizatori. Dacă veniturile cresc, valoarea acțiunilor la bursă va crește și ea, iar cei de pe Wall Street vor fi și ei cu atât mai mulțumiți. Având o poziție mai puternică, este mult mai ușor să strivești competitori și să atragi cele mai strălucite minți.
Nu există niciun fel de coperte de reviste, sfaturi îngrijorate sau lideri care să poată determina compania să-și schimbe felul de a fi. Pentru că toate astea sunt înscrise în ADNul lor. Putem afirma că dependența lor e dependența…