De ce nu e prezentă compania Apple pe rețelele de socializare?
12 feb. 2018, 10:42
1 645
Cum e posibil ca cea mai de succes companie din lume să evite rețelele de socializare pe cât îi e posibil și să meargă împotriva tuturor trendurilor din marketing. Ce are Apple de câștigat și cum de își permite să facă asta?
Cei care cunosc politica Apple e posibil să ne contrazică, afirmând că Apple utilizează multe platforme. Așa e, însă cum le utilizează?
Chiar dacă Apple are propria pagină oficială de Facebook, acolo sunt postate doar câteva fotografii cu iPhone X. Nimic altceva, nici postări, nici fotografii, nici review-uri. Același lucru e valabil și pentru Twitter, unde încă nu au postat niciun tweet. Contul de Instagram e ceva mai activ. În momentul de față însumează 111 postări. Însă toate aceste postări constau în fotografii realizate de utilizatori cu iPhone-ul; Apple nu distribuie conținut propriu pe acest canal. Și în sfârșit YouTube, unde sunt distribuite în mod regulat reclamele companiei. Însă comentariile sunt blocate; acelea sunt doar reclame, fără factorul „social”.
Conturile de Twitter precum @ios, @macos, @iphone, @machintosh aparțin unor utilizatori oarecare și nu au nimic de a face cu Apple. Câteva servicii – Apple Music și Apple Support – și de asemenea câteva persoane – precum Tim Cook – au propriile pagini, însă primele funcționează în principal ca pagini de știri. Iar postările lui Tim Cook sunt mai degrabă postările personale ale unui life coach decât cele ale unui CEO aflat în fruntea unei companii din domeniul tehnologiei.
Una peste alta, se poate afirma că Apple nu este – sau poate e doar minimal – prezentă pe rețelele de socializare.
Singura întrebare e de ce? Atitudinea lor e complet contrară față de cea a competitorilor și față de ce dictează trendurile moderne din marketing. Răspunsul e complex; să începem cu elementele de bază.
Putem afirma cu mândrie că în zilele noastre Apple este unul dintre cele mai stabile branduri și cea mai valoroasă companie. E foarte probabil ca cei care au auzit de Coca Cola să fi auzit de asemenea și de Apple. Succesul lor se bazează în mare măsură pe decizia de a dezvălui tuturor care sunt scopurile principale ale companiei printr-un mesaj simplu și ușor de înțeles, prin dezvoltarea constantă a designului și a calității. Consecvența e unul dintre principalele atribute ale companiei Apple. Iar consecvența necesită un control strict.
Iar dacă există vreo companie căreia îi place la nebunie să țină lucrurile sub control, aceea e Apple. Oferă sută la sută aceeași experiență tuturor celor care vizitează Apple Store, magazinele distribuitorilor oficiali, pagina de internet; și chiar cutiile produselor sau sentimentul transmis de reclame sunt identice. Ba chiar își țin sub control utilizatorii limitându-le posibilitățile de a-și folosi dispozitivele. Unora le place, în timp ce alții detestă această politică, însă cert e că acest tip de dominanță a devenit o marcă înregistrată a celor de la Apple.
Și care caracteristică a imaginii e greu de păstrat pe rețelele de socializare? Acest tip de înfățișare unitară și puritate imaculată. Aruncați o privire la paginile celorlalți competitori care utilizează în mod activ aceste servicii. Ele sunt pline de comentarii ale utilizatorilor furioși, ale trolilor și de ura celor mai rele creaturi ale Internetului. E destul de clar că cei care detestă compania Apple sunt dintre cei mai înverșunați. Vă puteți imagina comentariile pentru cele mai recente reclame la iPhone?
Apple cheltuie miliarde de dolari pe an pentru advertising. Și fiecare bănuț merită cheltuit pentru ca mesajul să ajungă la clienți așa cum compania și-a imaginat. Prin intermediul rețelelor de socializare ar fi putut ajunge la foarte mulți oameni, însă nu ar fi putut să-și atingă ținta.
Haideți să încercăm o altă abordare. Care sunt avantajele rețelelor de socializare? Pe de o parte, un brad poate obține reacții imediate și continue din partea clienților. Pe de altă parte, pot ajunge la un număr foarte mare de potențiali utilizatori fără să investească prea mult. În plus, reclamele pot fi direcționate, de vreme ce Facebook și alte site-uri fac profit punând datele utilizatorilor la dispoziția companiilor care vor să facă reclamă.
Dacă dorești să direcționezi reclamele către europenii conservatori cu vârstele cuprinse între 20 și 50 de ani, tot ce trebuie să faci e să spui cuvintele magice – și să pui banii la bătaie -, iar Facebook te va servi imediat. Și în sfârșit, nu există un loc mai potrivit unde să creezi anticipație și rumoare socială în jurul unui produs decât pe rețelele de socializare, unde o mulțime de lucruri diferite devin virale în fiecare zi. Acestea sunt principalele motive pentru care marile companii aleg să participe la acest „joc social mediatic”. Însă Apple nu are nevoie de așa ceva.
Când vine vorba de feedback, abordarea celor de la Apple se reflectă în cuvintele lui Steve Jobs:
De cele mai multe ori, oamenii nu știu ce-și doresc până nu li se arată.
Cu alte cuvinte, celor de la Apple feedback-ul le este oarecum indiferent, de vreme ce ei vor să-l preîntâmpine. Vor crea întotdeauna ceva ce clientul își va dori, chiar dacă acesta din urmă nu e conștient încă de dorința pe care o are. Însă de îndată ce Apple va lansa acel produs… Și de asemenea, dacă și-ar dori un feedback, e suficient să acceseze Internetul. Toată lumea vorbește despre ei. Nu au nevoie de o platformă separată pentru asta.
Nu e mare lucru să renunțe la acele avantaje în planul vânzărilor. E cu totul împotriva profilului companiei Apple. Apple reprezintă brandurile de lux prin excelență. Iar un brand de lux nu va utiliza reclamele direcționate pe rețelele de socializare. Asta ar putea crea un sentiment contrar. Ce fel de companie de lux apelează la oferte de genul „plătești 2 și primești 3”, „dă share și câștigă un iPhone”? Cei din Cupertino vor ca tu să-ți dorești dispozitivele lor, să simți exclusivitatea și să te determine să intri în următorul magazin care e în totalitate controlat de ei și să-ți alegi ceva din vitrină după cum îți poftește inima.
Ecuația Apple pentru a crea anticipație este simplă. E suficient să-și țină informațiile secrete, și toată lumea va vorbi despre ei. Apoi, din surse dubioase apare pe net o fotografie chinezească neoficială cu spatele unui nou iPhone, și toată lumea își iese din minți. Pentru că informația nu e disponibilă, e secretă și misterioasă. Apoi, după toate aceste secrete, vor organiza un festival foarte scump și impresionant pentru toți jurnaliștii, influencerii și alte persoane din media. Dacă e ceva care poate genera anticipație, atunci asta e. Și prezența directă pe rețelele de socializare nu e o necesitate.
Putem spune că Apple pur și simplu își permite să nu folosească rețelele de socializare.
Cum e posibil ca cea mai de succes companie din lume să evite rețelele de socializare pe cât îi e posibil și să meargă împotriva tuturor trendurilor din marketing. Ce are Apple de câștigat și cum de își permite să facă asta?
Cei care cunosc politica Apple e posibil să ne contrazică, afirmând că Apple utilizează multe platforme. Așa e, însă cum le utilizează?
Chiar dacă Apple are propria pagină oficială de Facebook, acolo sunt postate doar câteva fotografii cu iPhone X. Nimic altceva, nici postări, nici fotografii, nici review-uri. Același lucru e valabil și pentru Twitter, unde încă nu au postat niciun tweet. Contul de Instagram e ceva mai activ. În momentul de față însumează 111 postări. Însă toate aceste postări constau în fotografii realizate de utilizatori cu iPhone-ul; Apple nu distribuie conținut propriu pe acest canal. Și în sfârșit YouTube, unde sunt distribuite în mod regulat reclamele companiei. Însă comentariile sunt blocate; acelea sunt doar reclame, fără factorul „social”.
Conturile de Twitter precum @ios, @macos, @iphone, @machintosh aparțin unor utilizatori oarecare și nu au nimic de a face cu Apple. Câteva servicii – Apple Music și Apple Support – și de asemenea câteva persoane – precum Tim Cook – au propriile pagini, însă primele funcționează în principal ca pagini de știri. Iar postările lui Tim Cook sunt mai degrabă postările personale ale unui life coach decât cele ale unui CEO aflat în fruntea unei companii din domeniul tehnologiei.
Una peste alta, se poate afirma că Apple nu este – sau poate e doar minimal – prezentă pe rețelele de socializare.
Singura întrebare e de ce? Atitudinea lor e complet contrară față de cea a competitorilor și față de ce dictează trendurile moderne din marketing. Răspunsul e complex; să începem cu elementele de bază.
Putem afirma cu mândrie că în zilele noastre Apple este unul dintre cele mai stabile branduri și cea mai valoroasă companie. E foarte probabil ca cei care au auzit de Coca Cola să fi auzit de asemenea și de Apple. Succesul lor se bazează în mare măsură pe decizia de a dezvălui tuturor care sunt scopurile principale ale companiei printr-un mesaj simplu și ușor de înțeles, prin dezvoltarea constantă a designului și a calității. Consecvența e unul dintre principalele atribute ale companiei Apple. Iar consecvența necesită un control strict.
Iar dacă există vreo companie căreia îi place la nebunie să țină lucrurile sub control, aceea e Apple. Oferă sută la sută aceeași experiență tuturor celor care vizitează Apple Store, magazinele distribuitorilor oficiali, pagina de internet; și chiar cutiile produselor sau sentimentul transmis de reclame sunt identice. Ba chiar își țin sub control utilizatorii limitându-le posibilitățile de a-și folosi dispozitivele. Unora le place, în timp ce alții detestă această politică, însă cert e că acest tip de dominanță a devenit o marcă înregistrată a celor de la Apple.
Și care caracteristică a imaginii e greu de păstrat pe rețelele de socializare? Acest tip de înfățișare unitară și puritate imaculată. Aruncați o privire la paginile celorlalți competitori care utilizează în mod activ aceste servicii. Ele sunt pline de comentarii ale utilizatorilor furioși, ale trolilor și de ura celor mai rele creaturi ale Internetului. E destul de clar că cei care detestă compania Apple sunt dintre cei mai înverșunați. Vă puteți imagina comentariile pentru cele mai recente reclame la iPhone?
Apple cheltuie miliarde de dolari pe an pentru advertising. Și fiecare bănuț merită cheltuit pentru ca mesajul să ajungă la clienți așa cum compania și-a imaginat. Prin intermediul rețelelor de socializare ar fi putut ajunge la foarte mulți oameni, însă nu ar fi putut să-și atingă ținta.
Haideți să încercăm o altă abordare. Care sunt avantajele rețelelor de socializare? Pe de o parte, un brad poate obține reacții imediate și continue din partea clienților. Pe de altă parte, pot ajunge la un număr foarte mare de potențiali utilizatori fără să investească prea mult. În plus, reclamele pot fi direcționate, de vreme ce Facebook și alte site-uri fac profit punând datele utilizatorilor la dispoziția companiilor care vor să facă reclamă.
Dacă dorești să direcționezi reclamele către europenii conservatori cu vârstele cuprinse între 20 și 50 de ani, tot ce trebuie să faci e să spui cuvintele magice – și să pui banii la bătaie -, iar Facebook te va servi imediat. Și în sfârșit, nu există un loc mai potrivit unde să creezi anticipație și rumoare socială în jurul unui produs decât pe rețelele de socializare, unde o mulțime de lucruri diferite devin virale în fiecare zi. Acestea sunt principalele motive pentru care marile companii aleg să participe la acest „joc social mediatic”. Însă Apple nu are nevoie de așa ceva.
Când vine vorba de feedback, abordarea celor de la Apple se reflectă în cuvintele lui Steve Jobs:
De cele mai multe ori, oamenii nu știu ce-și doresc până nu li se arată.
Cu alte cuvinte, celor de la Apple feedback-ul le este oarecum indiferent, de vreme ce ei vor să-l preîntâmpine. Vor crea întotdeauna ceva ce clientul își va dori, chiar dacă acesta din urmă nu e conștient încă de dorința pe care o are. Însă de îndată ce Apple va lansa acel produs… Și de asemenea, dacă și-ar dori un feedback, e suficient să acceseze Internetul. Toată lumea vorbește despre ei. Nu au nevoie de o platformă separată pentru asta.
Nu e mare lucru să renunțe la acele avantaje în planul vânzărilor. E cu totul împotriva profilului companiei Apple. Apple reprezintă brandurile de lux prin excelență. Iar un brand de lux nu va utiliza reclamele direcționate pe rețelele de socializare. Asta ar putea crea un sentiment contrar. Ce fel de companie de lux apelează la oferte de genul „plătești 2 și primești 3”, „dă share și câștigă un iPhone”? Cei din Cupertino vor ca tu să-ți dorești dispozitivele lor, să simți exclusivitatea și să te determine să intri în următorul magazin care e în totalitate controlat de ei și să-ți alegi ceva din vitrină după cum îți poftește inima.
Ecuația Apple pentru a crea anticipație este simplă. E suficient să-și țină informațiile secrete, și toată lumea va vorbi despre ei. Apoi, din surse dubioase apare pe net o fotografie chinezească neoficială cu spatele unui nou iPhone, și toată lumea își iese din minți. Pentru că informația nu e disponibilă, e secretă și misterioasă. Apoi, după toate aceste secrete, vor organiza un festival foarte scump și impresionant pentru toți jurnaliștii, influencerii și alte persoane din media. Dacă e ceva care poate genera anticipație, atunci asta e. Și prezența directă pe rețelele de socializare nu e o necesitate.
Putem spune că Apple pur și simplu își permite să nu folosească rețelele de socializare.