O actiune de PR Stunt este destul de dificila, iar cei care decid sa implementeze o astfel de campanie trebuie sa stapaneasca foarte bine domeniul. Un PR Stunt este un eveniment realizat special cu scopul de crea o impresie memorabila. Un PR Stunt reusit nu doar ca va capta in mod pozitiv atentia publicului, dar si pe cea a jurnalistilor. Intentia este fie de a creste vanzarile pentru un anumit brand, fie de a spori notorietatea acestuia sau a creste rata de implicare. Unele actiuni sunt realizate special pentru a oferi presei un subiect incitant si a crea o dezbatere in jurul unei cauze.
Acest timp de actiune poate fi utilizata atat de companii, cat si de organizatii si institutii guvernamentale. O actiune de PR Stunt poate fi un mod prin care o institutie poate depasi rutina in comunicare si poate avea o abordare proaspata si creativa asupra unei probleme de interes general.
Un exemplu in acest sens il constituie actiunea realizata de expertul in comunicare si trainerul ISOC, Kelly Freeman pentru guvernul britanic. Aceasta a gasit o solutie ingenios de creativa pentru a determina britanicii sa isi plateasca taxele.
”Trebuia sa aducem in atentia unui grup de oameni faptul ca se apropie perioada limita pentru plata taxelor. Ce am facut? Am adus un elefant in curtea institutiei cu un banner pe care am evidentiat data limita pentru plata taxelor. Am ales elefantul pentru ca o vorba din batrani spune ca <elefantul nu uita niciodata>. Aceasta cascadorie a avut o acoperire media incredibila, iar oamenii au vorbit despre ea zile intregi” povesteste Kelly Freeman. Aceasta a reusit sa maximizeze audienta si sa aduca un subiect aparent neinteresant pentru presa, in primele pagini ale ziarelor.
Unul dintre cele mai cunoscute exemple de PR Stunt il constituie campania ALS Ice Bucket Challenge din 2014. Campania de donatii dedicate ajutorarii persoanelor ce sufera de scleroza laterala amiotrofica a implicat numeroase vedete printre care Bill Gates, fostul presedinte american Barack Obama, Oprah Winfrey, Shakira sau Mark Zuckenberg. Succesul campaniei s-a datorat atat mesajului umanitar special, cat si simplitatii acesteia. Participantii au avut nevoie doar de o galeata cu apa cu gheata si un dispozitiv cu care sa se filmeze pentru a posta filmuletul pe retelele de socializare.
In 2015, Carlsberg a lansat o actiune pornind de la sloganul brandului ”Probably the best bear in the world”. Acestia au aplasat in Londra un bilboard verde, lung de 12 metri cu mesajul ”probably the best poster in the world” care avea integrat un dozator pentru bere. Actiunea s-a bucurat de succes si a generat o foarte buna vizibilitate a brandului in social media. Eficienta acesteia s-a datorat simplitatii si faptului ca au reusit sa creeze o actiune prin care sa incurajeze interactiunea.
Este foarte usor ca o actiune de PR sa se transforme dintr-una reusita intr-un esec. Un exemplu in acest sens este actiunea a producatorului de bauturi racoritoare Snapple. Denumita ”The World s Largest Popsticle”, actiunea celor de la Snapple se dorea a fi cea mai mare inghetata pe bat din lume pentru a promova un nou sortiment. Rezultatul nu a fost cel asteptat, deoarece in acea zi temperatura a fost mai ridicata, astfel ca inghetata a devenit un lichid roz de aproape 18 tone care s-a imprastiat in Union Sqare din New York si pe strazile din jur.
In 2009, Departamentul de Aparare al Guvernului Statelor Unite a publicat o fotografie cu o aeronava ce zbura foarte aproape de Statuia Libertatii. Efectul imaginii a fost o reactie de panica si furie generala deoarece majoritatea oamenilor au asociat-o cu evenimentele din 11 septembrie.
Pentru a evita efectul dezastruos al unor astfel de actiuni, Bianca Preda, trainerul cursului de de ”Strategii practice de PR” ofera cateva recomandari care sa te ajute sa gasesti forma optima pentru a comunica mesajul tau.
Fii memorabil
Acest tip de actiune este creat pentru a fi unul memorabil. O actiune reusita este una despre care se va discuta si peste ani, nu doar pe moment, in acest fel va spori notorietatea brandului cu care este asociata. Cu cat actiunea este mai noua si diferita fata de tot ceea ce fac competitorii brandului, cu atat aceasta va fi mai usor de retinut.
Fii indraznet
Un PR Stunt trebuie sa fie indraznet, creativ si sa aiba un element surpriza. Pentru a avea succes trebui sa aduci ceva nou, interesant, diferit si amuzant. Cu toate acestea este destul de dificil sa pastrezi un echilibru, fara a soca publicul. Scopul este sa atragi oamenii catre brandul pe care il reprezinti. Actiunea pe care o desfasori trebuie sa se incadreze in mesajul principal al companiei. Un eveniment mult prea indraznet sau programat la momentul inoportun, poate avea efectul contrar.
Implica publicul
Rata de succes al unui PR Stunt este data si de implicarea pe care acesta o genereaza in randul comunitatii. In momentul in care concepi o astfel de campanie trebuie sa stabilesti si ce fel de reactii doresti sa obtii, precum si numarul celor pe care doresti sa ii implici.
Stabileste-ti un scop
In primul rand fiecare actiune trebuie sa aiba un scop bine definit. Fie ca organizatia sau compania isi doreste sa atraga atentia asupra unei probleme importante, fie ca urmareste obtinerea unei cresteri financiare este esential sa stii ce anume trebuie sa obtii in urma evenimentului.
Stabileste momentul
Inca un aspect important este momentul ales pentru desfasurarea actiunii. Unele actiuni de PR Stunt sunt create pentru a dura o singura ora, altele sunt proiectate pe parcursul unei saptamani sau chiar luni. Stabilirea unui deadline incurajeaza participarea si implicarea oamenilor.
Contextul
Urmatorul aspect pe care este necesar sa il urmaresti este ca actiunea ta sa se incadreze in contextul general de comunicare a brandului respectiv. Modul in care mesajul tau va ajunge la public este extrem de important pentru rata de succes a PR Stunt-ului. Cel mai rapid si eficient mod in care poti sa raspandesti mesajul este cu ajutorul internetului. Majoritatea brandurilor mari au o prezenta semnificativa pe retelele de socializare. Facebook, Twitter, YouTube sau Instagram sunt platforme ideale ca punct de plecare. Distribuind mesajul pe canalele pe care publicul brandului este deja prezent, acesta va ajunge la cat mai multi fani.
„O actiune de PR Stunt poate aduce avantaje considerabile unei companii si o poate diferentia de concurenta directa. Succesul acesteia depinde foarte mult vizibilitatea actiunii, momentul in care se desfasoara si strategia generala de comunicare a brandului,” spune trainerul Bianca Preda.
Daca iti doresti sa inveti cum sa realizezi campanii de PR memorabile care sa contribuie la succesul brandului pe care il reprezinti te poti inscrie la cursul de ”Strategii practice de PR” organizat de agentia Creative Business Management.
O actiune de PR Stunt este destul de dificila, iar cei care decid sa implementeze o astfel de campanie trebuie sa stapaneasca foarte bine domeniul. Un PR Stunt este un eveniment realizat special cu scopul de crea o impresie memorabila. Un PR Stunt reusit nu doar ca va capta in mod pozitiv atentia publicului, dar si pe cea a jurnalistilor. Intentia este fie de a creste vanzarile pentru un anumit brand, fie de a spori notorietatea acestuia sau a creste rata de implicare. Unele actiuni sunt realizate special pentru a oferi presei un subiect incitant si a crea o dezbatere in jurul unei cauze.
Acest timp de actiune poate fi utilizata atat de companii, cat si de organizatii si institutii guvernamentale. O actiune de PR Stunt poate fi un mod prin care o institutie poate depasi rutina in comunicare si poate avea o abordare proaspata si creativa asupra unei probleme de interes general.
Un exemplu in acest sens il constituie actiunea realizata de expertul in comunicare si trainerul ISOC, Kelly Freeman pentru guvernul britanic. Aceasta a gasit o solutie ingenios de creativa pentru a determina britanicii sa isi plateasca taxele.
”Trebuia sa aducem in atentia unui grup de oameni faptul ca se apropie perioada limita pentru plata taxelor. Ce am facut? Am adus un elefant in curtea institutiei cu un banner pe care am evidentiat data limita pentru plata taxelor. Am ales elefantul pentru ca o vorba din batrani spune ca <elefantul nu uita niciodata>. Aceasta cascadorie a avut o acoperire media incredibila, iar oamenii au vorbit despre ea zile intregi” povesteste Kelly Freeman. Aceasta a reusit sa maximizeze audienta si sa aduca un subiect aparent neinteresant pentru presa, in primele pagini ale ziarelor.
Unul dintre cele mai cunoscute exemple de PR Stunt il constituie campania ALS Ice Bucket Challenge din 2014. Campania de donatii dedicate ajutorarii persoanelor ce sufera de scleroza laterala amiotrofica a implicat numeroase vedete printre care Bill Gates, fostul presedinte american Barack Obama, Oprah Winfrey, Shakira sau Mark Zuckenberg. Succesul campaniei s-a datorat atat mesajului umanitar special, cat si simplitatii acesteia. Participantii au avut nevoie doar de o galeata cu apa cu gheata si un dispozitiv cu care sa se filmeze pentru a posta filmuletul pe retelele de socializare.
In 2015, Carlsberg a lansat o actiune pornind de la sloganul brandului ”Probably the best bear in the world”. Acestia au aplasat in Londra un bilboard verde, lung de 12 metri cu mesajul ”probably the best poster in the world” care avea integrat un dozator pentru bere. Actiunea s-a bucurat de succes si a generat o foarte buna vizibilitate a brandului in social media. Eficienta acesteia s-a datorat simplitatii si faptului ca au reusit sa creeze o actiune prin care sa incurajeze interactiunea.
Este foarte usor ca o actiune de PR sa se transforme dintr-una reusita intr-un esec. Un exemplu in acest sens este actiunea a producatorului de bauturi racoritoare Snapple. Denumita ”The World s Largest Popsticle”, actiunea celor de la Snapple se dorea a fi cea mai mare inghetata pe bat din lume pentru a promova un nou sortiment. Rezultatul nu a fost cel asteptat, deoarece in acea zi temperatura a fost mai ridicata, astfel ca inghetata a devenit un lichid roz de aproape 18 tone care s-a imprastiat in Union Sqare din New York si pe strazile din jur.
In 2009, Departamentul de Aparare al Guvernului Statelor Unite a publicat o fotografie cu o aeronava ce zbura foarte aproape de Statuia Libertatii. Efectul imaginii a fost o reactie de panica si furie generala deoarece majoritatea oamenilor au asociat-o cu evenimentele din 11 septembrie.
Pentru a evita efectul dezastruos al unor astfel de actiuni, Bianca Preda, trainerul cursului de de ”Strategii practice de PR” ofera cateva recomandari care sa te ajute sa gasesti forma optima pentru a comunica mesajul tau.
Fii memorabil
Acest tip de actiune este creat pentru a fi unul memorabil. O actiune reusita este una despre care se va discuta si peste ani, nu doar pe moment, in acest fel va spori notorietatea brandului cu care este asociata. Cu cat actiunea este mai noua si diferita fata de tot ceea ce fac competitorii brandului, cu atat aceasta va fi mai usor de retinut.
Fii indraznet
Un PR Stunt trebuie sa fie indraznet, creativ si sa aiba un element surpriza. Pentru a avea succes trebui sa aduci ceva nou, interesant, diferit si amuzant. Cu toate acestea este destul de dificil sa pastrezi un echilibru, fara a soca publicul. Scopul este sa atragi oamenii catre brandul pe care il reprezinti. Actiunea pe care o desfasori trebuie sa se incadreze in mesajul principal al companiei. Un eveniment mult prea indraznet sau programat la momentul inoportun, poate avea efectul contrar.
Implica publicul
Rata de succes al unui PR Stunt este data si de implicarea pe care acesta o genereaza in randul comunitatii. In momentul in care concepi o astfel de campanie trebuie sa stabilesti si ce fel de reactii doresti sa obtii, precum si numarul celor pe care doresti sa ii implici.
Stabileste-ti un scop
In primul rand fiecare actiune trebuie sa aiba un scop bine definit. Fie ca organizatia sau compania isi doreste sa atraga atentia asupra unei probleme importante, fie ca urmareste obtinerea unei cresteri financiare este esential sa stii ce anume trebuie sa obtii in urma evenimentului.
Stabileste momentul
Inca un aspect important este momentul ales pentru desfasurarea actiunii. Unele actiuni de PR Stunt sunt create pentru a dura o singura ora, altele sunt proiectate pe parcursul unei saptamani sau chiar luni. Stabilirea unui deadline incurajeaza participarea si implicarea oamenilor.
Contextul
Urmatorul aspect pe care este necesar sa il urmaresti este ca actiunea ta sa se incadreze in contextul general de comunicare a brandului respectiv. Modul in care mesajul tau va ajunge la public este extrem de important pentru rata de succes a PR Stunt-ului. Cel mai rapid si eficient mod in care poti sa raspandesti mesajul este cu ajutorul internetului. Majoritatea brandurilor mari au o prezenta semnificativa pe retelele de socializare. Facebook, Twitter, YouTube sau Instagram sunt platforme ideale ca punct de plecare. Distribuind mesajul pe canalele pe care publicul brandului este deja prezent, acesta va ajunge la cat mai multi fani.
„O actiune de PR Stunt poate aduce avantaje considerabile unei companii si o poate diferentia de concurenta directa. Succesul acesteia depinde foarte mult vizibilitatea actiunii, momentul in care se desfasoara si strategia generala de comunicare a brandului,” spune trainerul Bianca Preda.
Daca iti doresti sa inveti cum sa realizezi campanii de PR memorabile care sa contribuie la succesul brandului pe care il reprezinti te poti inscrie la cursul de ”Strategii practice de PR” organizat de agentia Creative Business Management.