10 cărți de citit în ianuarie 2018

  • 20 mar. 2018, 13:37
  • 995

După marile apariții de la Gaudeamus în ultima lună a lui 2017 aparițiile editoriale s-au mai împuținat, dar nu au încetat. Cărți întârziate, care nu au mai apucat târgul, sau cărți programate să apară mai târziu, decembrie a fost o lună din care am avut ce alege. 

Așadar, mai jos 10 titluri (de fapt, 11, am „trișat” puțin pentru că au apărut două cărți de Neil deGrasse Tyson și nu am putut alege una în defavoarea celeilalte) care mi s-au părut interesante în luna ce tocmai a trecut și cu care puteți începe prima lună a lui 2018.

De la noul roman al lui Dan Brown (îndelung așteptat și în limba română, o carte pe tema evoluției omului care demonstrează, dacă mai era nevoie, că acest subiect e deja mainstream și suscită tot mai mult interes), până la o antologie a celor mai bune texte ale scriitorilor contemporani realizată de John Freeman, deja familiar publicului cititor din România, un nou roman de Antonio Muñoz Molina, dar și reeditări necesare (Jhumpa Lahiri și Sorin Stoica), un roman despre Rusia contemporană, un nou Arriaga, o autobiografie celebră și o carte de relaxare și despre savoir-vivre suedez, sper să fie ceva pentru fiecare în lista de mai jos.

Vă doresc un an nou plin de cărți bune!

Lună plină, de Antonio Muñoz Molina (trad. Melania Stancu)

„Cineva poartă un secret, îl hrănește înăuntrul său de parcă ar fi un animal care-l devorează, un cancer, celulele care se multiplică în întunericul complet din corp, în întunericul moale și umed, zguduit ritmic ca de o percuție profundă, o conștiință pe care nimeni altcineva nu o cunoaște și în care proliferează la fel ca țesuturile canceroase amintirile obsesive, imaginile ascunse pe care nu le poate împărtăși cu nimeni, care nu-l vor părăsi niciodată, care-l izolează de restul oamenilor. În amintirea și în privirea cuiva se află acum imaginile de neșters ale crimei, o privire care se îndreaptă, chiar în acest moment, către un loc din oraș, firească, senină, poate, ca privirea unui oarecare.” (Antonio Muñoz Molina, Lună plină)

Lună plină […] ar putea fi doar thrillerul balzacian al unui oraș ce colcăie de vieți mărunte, indiferente, patetice și trăncănitoare, surprinse fără menajamente, în cele mai mici amănunte. Dar Muñoz Molina nu agreează jumătățile de măsură sau bunele maniere. Ceea ce el dorește este să scormonească în tenebrele sufletului, să extirpe măruntaiele fiecăruia din personajele sale: vânzătorul de pește, inspectorul, dar și învățătoarea, medicul legist sau preotul iezuit. Cine este vinovat? Și de ce? Cui îi este rușine, și până când? Să fie oare pe lume un om fără remușcări, un om care să nu păstreze un secret mizerabil sau atroce sau meschin sau pueril, în acest oraș nenorocit? Să fie oare dorința doar patetică? În jurul acestor întrebări inoculate neîncetat sub învelișul romanului, autorul construiește povestea și fraza sa torențială, uneori crudă, alteori pudică.” (Catherine Argand, L’Express) (© Editura Casa Cărții de Știință)

Born to Run, de Bruce Springsteen (trad. Mircea Pricăjan)

„Bruce Springsteen este bardul visurilor pierdute ale Americii.” (The Economist)

Rareori un artist şi-a istorisit viaţa cu atît de mult talent narativ şi forţă evocatoare. La fel ca în cîntecele sale („Thunder Road”, „Badlands”, „Darkness on the Edge of Town”, „The River”, „Born in the USA”, „The Rising”, „The Ghost of Tom Joad”, pentru a aminti doar cîteva), în autobiografia lui Bruce Springsteen găsim acea doză de lirism care l-a consacrat pe scena muzicală a lumii, dar şi înţelepciunea unui om care a ştiut să reflecteze profund la experienţele prin care a trecut în viaţă. În Born to Run, Bruce Springsteen povesteşte cum a crescut într-un mediu religios, în Freehold, New Jersey, înconjurat de poezia, pericolele şi întunericul care i-au stimulat apoi imaginaţia, ajungînd la momentul marii revelaţii: debutul lui Elvis Presley la The Ed Sullivan Show. Cantautorul evocă într-o manieră surprinzătoare dorinţa sa de a deveni muzician, începuturile ca rege al formaţiilor de bar din Asbury Park şi înfiinţarea E Street Band. Cu o candoare dezarmantă, Bruce Springsteen spune pentru prima dată povestea frămîntărilor personale care i-au inspirat cele mai bune compoziţii muzicale. (© Editura Polirom)

Freeman’s: cele mai bune texte noi, de John Freeman (trad. Elena Marcu și Aurelia Ulici)

Freeman’s: mai bune texte noi este al patrulea număr al antologiei literare numite de critici „curajoasă” (Minneapolis Star-Tribune) și „proaspătă” (Chicago Literati). Acest număr, cel de-al doilea tradus în limba română, cuprinde 29 scriitori, cu vârste cuprinse între 25 și 70 de ani, din 20 de țări, care scriu în aproape la fel de multe limbi. Freeman’s: mai bune texte noi reprezintă un nou gen de listă, un manifest estetic al prezentului.

Antologia Freeman’s stabilește un nou standard pentru revistele literare. Este proaspătă și plină de povești nuanțate care îți rămân în minte mult timp după ce le-ai terminat. (Chicago Literati)

Este o radiografie subiectivă a literaturii de azi. O expunere minuțioasă a peste 20 de voci, de generații, de continente, de culori. 28 de texte care ne conectează vulnerabilitățile, așteptările și speranțele. (Black Button) (© Editura Black Buton Books)

LAGOM. Secretul suedez al vieții bune, de Lola A. Åkerström (trad. Mihaela Apetrei)

Nici prea mult, nici prea puțin, ci atât cât trebuie. Acesta este adevăratul secret suedez al vieții bune.

Lagom este un stil de viață care promovează armonia. Celebrează sinceritatea, moderația și mulțumirea cu ceea ce avem.

Această carte frumoasă vă va ajuta să faceți schimbări mici, simple în traiul de zi cu zi, ca să puteți avea un stil de viață mai fericit și mai echilibrat.

„Modul de viață sustenabil nu este ceva nou. Dar, din cauza vieților noastre ocupate, nu ne este mereu ușor să ajungem la așa ceva. Mulți dintre noi avem nevoie de puțin ajutor ca să adoptăm un stil de viață în spiritul lagom.” (Joanna Yarrow, directorul departamentului de Viață sănătoasă și sustenabilă, IKEA) (© Editura Publica)

Bivolul nopții, de Guillermo Arriaga (trad. Liliana Pleșa Iacob)

„Un roman cinematic, cu atmosferă densă, fascinantă. O plasă de secrete în care personajele se prind singure, țesută de un maestru al genului.” (The Miami Herald)

Într-un Mexico City sălbatic și ploios, doi tineri iubesc aceeași femeie. Carismaticul Gregorio, prietenul lui cel mai bun, Manuel, și misterioasa Tania sunt prinși în vârtejul unui triunghi amoros care trece granițele dintre pasiune și nebunie, gelozie și violență, nihilism și autodistrugere. Sexul e peste tot, iubirea pare imposibilă, secretele și frica merg mână-n mână. Guillermo Arriaga scrie un roman puternic, tensionat, tandru și amenințător ca respirația bivolului nopții din visele lui Manuel.

„Guillermo Arriaga duce thriller-ul detectivistic la înălțimea literaturii de primă clasă. Este printre puținii scriitori în mâinile cărora temele universale revizitate explodează de energie nouă.” (José Luis Trueba Lara)

„Cu literatura lui Arriaga se petrece ceva uimitor: se autoalimentează cu teme și personaje, găsind drumuri noi în interiorul acelorași teme, iar rezultatul este o operă de maestru.” (Amarantxa Ferrari)

Porecla, de Jhumpa Lahiri (trad. Ioana Novac)

Lăsând în urmă Calcutta, cuplul Ganguli pornește spre America, unde începe o altă viață. Numele, sensurile și identitățile se schimbă și, odată cu ele, destinele pornesc spre noi orizonturi. Din detalii de mare finețe se țese saga unei familii care, departe de casă, caută să ajungă acasă. Pătrunzând în cele mai ascunse ținuturi sufletești, descoperind teritorii gingașe, Porecla spune mai multe povești, dezvăluie mai multe generații, traume și căutări, într-o lume dominată de fragilitate.
Explorând conflictele între civilizații și generații, angoasele omului contemporan, rupt între identitățile din care este alcătuit, precum și efectele globalizării, proza semnată de Jhumpa Lahiri se axează pe viața în exil, pe traumă, inadaptare și alienare, cercetând cu finețe viețile frânte ale unor personaje aflate în căutarea fericirii, care nu este niciodată acasă. (© Editura Nemira)

Dincolo de frontiere, de Sorin Stoica

„Cu o ureche muzicală de clasa lui Ilie Moromete, cu o artă a kakolali‑ei care transformă înjurătura în «ritual dacic» și neologismul într‑o horă orgiacă, cu o inteligență care twistează fățiș, cu violentă ironie, între Baudrillard, Fromm și Cioran, Sorin Stoica… ei, ce face Sorin Stoica? El face din sârbă rock’n’roll și din rock’n’roll, mecanismul poveștilor fără de care niciun sat nu funcționează. E inenarabil. Băi, fratele meu, dacă ăștia te vor găsi irelevant, nu te victimiza, e tot ce pot să‑i spun acestui prozator care nu are de reproșat lumii decât un singur lucru, că a uitat să povestească.” (Radu Cosașu)

Patrioții, de Sana Krasikov (trad. Ciprian Șiulea)

Idealism, trădare și secrete de familie într-un roman scris de o autoare inclusă pe lista Granta a celor mai buni tineri romancieri americani.

În momentul începerii Marii Crize din anii ,30, Florence Fein părăsește Brooklynul pentru un loc de muncă la Moscova, sperând să-și găsească acolo iubirea și independența. Odată ajunsă în Rusia, ea este însă prinsă în capcana unui sistem din care nu mai poate scăpa. Mulți ani mai târziu, fiul ei, Julian, emigrează înapoi în Statele Unite, deși slujba sa în industria petrolieră îi prilejuiește vizite frecvente la Moscova. Când află că dosarul KGB al lui Florence a fost desecretizat, el pleacă într-o călătorie de afaceri pentru a descoperi adevărul despre mama sa și pentru a-l convinge pe fiul său, Lenny – care încearcă să-și facă un rost în Rusia lui Putin – să se întoarcă acasă. Ceea ce descoperă Julian este în același timp șocant și sfâșietor: o poveste nespusă despre o generație de americani abandonați de țara lor și despre două națiuni rivale care devin complice la o tragedie secretă a istoriei.

„Ușurința cu care scrie Krasikov despre interacțiunile complexe dintre Rusia și America face din primul său roman o saga inteligentă, captivantă și plină de suspans… Într-un limbaj scânteietor și cu o stăpânire perfectă a mijloacelor narative, Krasikov dramatizează fațetele ascunse, condamnabile ale istoriei… O poveste dinamică, plină de pasiune erotică și politică și de lupte pentru supraviețuire, care demască mecanismul întunecat al totalitarismului și ne face să ne întrebăm ce înseamnă să fii erou, patriot, ființă umană.” (Booklist)  (© Editura Litera)

Bun venit în Univers, de Neil deGrasse Tyson, Michael A. Strauss, J. Richard Gott (trad. Cora Radulian, Oana Ionașcu, Vlad Lupescu) și Astrofizica pentru cei grăbiți, de Neil deGrasse Tyson(Martin Zick)

Despre Bun venit în Univers: Planete, stele, galaxii, găuri negre, călătoria în timp. Aceste teme și altele sunt abordate aici pe înțelesul tuturor, pornind de la foarte popularul curs introductiv în astronomie ținut de Neil deGrasse Tyson, Michael A. Strauss și J. Richard Gott la Princeton.

Într-un stil incitant, autorii povestesc cele mai recente descoperiri în astrofizică, purtându-și cititorii de la sistemul nostru solar până la cele mai îndepărtate regiuni ale Universului cunoscut: Cum trăiesc și cum mor stelele? De ce nu mai e Pluto planetă? Ce șanse sunt să existe viață pe alte planete? Cum a luat naștere Universul? Suntem singuri sau facem parte dintr-un multivers?

„A citi cartea asta e ca și cum ai primi un tur ghidat printr-un muzeu privat. Printre exponate se numără legile mișcării ale lui Newton, ce se întâmplă după ce Soarele nostru se stinge, cum se măsoară spațiul dintre stele, ce e cu Big Bangul și posibilitatea vieții în alte galaxii.” (Publishers Weekly) (© Editura Nemira)

Despre Astrofizica pentru cei grăbiți: Poate încăpea esenţa Universului într-o carte? Care este natura spațiului și timpului? Cum ne „potrivim” în Univers? El cum se adaptează la noi? Tyson aduce Universul pe pământ într-un mod clar și succint, prin prezentări strălucite, în capitole care pot fi citite oriunde și oricând de către contemporanii noștri mereu grăbiţi. Astrofizica pentru cei grăbiţi vă va edifica, abordând tematici cosmice: de la Big Bang la găuri negre, de la quarks la mecanica cuantică, de la căutarea planetelor pe cerul înstelat la căutarea formelor de viaţă din Univers.

„Tyson ne explică magistral știinţa… tot ce spune poate inspira orice lider, profesor, cercetător sau pasionat de domeniu.” (Forbes)

„Tyson este un maestru al rezumării și al simplificării… ia idei complexe, minunate, le demontează până la miez, apoi le umple cu alegorii colorate și glume isteţe, făcându-le accesibile pentru laici.” (Salon) (© Editura Trei)

Origini, de Dan Brown (trad. Adriana Bădescu)

De unde venim? Unde ne ducem?

De această dată, profesorul Robert Langdon este invitat la Muzeul Guggenheim din Bilbao pentru a lua parte la ceremonia de dezvăluire a unei invenții care „va schimba fața științei pentru totdeauna”. Gazda este milionarul Edmond Kirsch, fostul student al profesorului, ale cărui realizări high-tech l-au făcut celebru în toată lumea. El va prezenta pentru prima dată descoperirea care răspunde la două dintre întrebările fundamentale ale omenirii. Seara meticulos pregătită degenerează însă în haos, prețioasa descoperire a lui Kirsch riscă să fie pierdută pentru totdeauna, iar Langdon, însoțit de eleganta directoare a muzeului, Ambra Vidal, este nevoit să zboare la Barcelona pentru a localiza parola de decriptare a descoperirii lui Kirsch. Străbătând coridoarele întunecate ale istoriei secrete și extremismului religios, cei doi trebuie să facă față unui inamic periculos, al cărui singur scop este să îl reducă la tăcere pe Edmond Kirsch. Într-o cursă contracronometru marcată de simboluri enigmatice și indicii oferite de arta modernă, Langdon și Vidal identifică, în cele din urmă, șocanta descoperire a lui Kirsch și adevărul extraordinar pe care ea îl conține. (© Editura Rao)