Angajații nodului feroviar din Basarabească, membri de sindicat, se plâng că se aleg doar cu promisiuni din partea conducerii Căii Ferate din Moldova (CFM) la capitolul majorarea salariului.
Într-o scrisoare expediată pe adresa redacției, aceștia spun că salariul lor nu a fost majorat încă din anul 2014. De atunci, s-au ales doar cu promisiuni.
„Prima promisiune am primit-o în luna august 2018, într-un interviu al directorului CFM, Iurie Topală, în ziarul „Feroviarul Moldovei”, în ajunul zilei noastre profesionale. A doua promisiune am primit-o în preajma Revelionului, tot în cadrul unui interviu din același ziar. Acolo se menționa că venitul salarial se va majora cu 35% și se vor menține și plățile pentru muncă în condiții grele și nocive și diferite înlesniri, stipulate în Contractul colectiv de muncă. Mai mult, directorul afirma că au fost introduse și alte facilități, cum ar fi: indiferent de vechimea în muncă, toți angajații Căii Ferate trebuie să primească și ajutor material la concediul anual de muncă. În februarie anul curent, aceeași sursă de informație menționa că a fost constituită o comisie din care fac parte reprezentanți ai admi-nistrației CFM, ai Federației Sindicale a Feroviarilor pentru a analiza posibilitățile de majorare a salariului”, se menționează în scrisoare, semnată de către președintele consiliului sindical al Nodului feroviar Basarabeasca, Nicolae Nicolaev.
Nicolae Nicolaev susține că propunerile făcute de reprezentanții administrației CFM care se refereau la majorarea salariului erau discriminatorii în raport cu angajații și nu corespundeau normei legale. „Ei propuneau majorarea salariului doar pentru angajații care primesc un salariu mai mic de 2610 lei. Negocierile însă au eșuat, pentru că membri comisiei nu au ajuns la un numitor comun. Chiar de la bun început, era de înțeles că admi-nistrația CFM nu va admite majorări de salariu”, susține Nicolaev.
Un prim pas spre găsirea unei soluții
Pe de altă parte, directorul CFM, Iurie Topală, a spus pentru ziarul „Vocea poporului” că va face tot ce-i stă în puteri ca să majoreze salariul tuturor angajaților, nu doar unora.
„Ei spun că din anul 2014 nu li s-au majorat salariile, dar știți că tot din 2014 nu s-au achitat salariile? Am depus toată străduința să achitam salariile restante, după care acum, începând de la 1 mai, unele categorii de salariați vor primi lefuri majorate. Fondul salarial al CFM a fost majorat cu peste patru milioane de lei. Această sumă va fi direcționată spre majorarea salariilor pentru aproximativ trei mii de angajați. Feroviarii care vor beneficia de majorări sunt angajații cu cel mai mic coeficient salarial, e vorba de sudori, impiegați, muncitorii antrenați în reparația materialului rulant etc., cei care au un salariu mic și sunt dispuși să plece de la întreprindere. Trebuie să întreprind ceva să-i motivez să rămână aici. Acum nu că nu vreau, dar nu am posibilitate să le majorez la toți salariul așa cum cer. De fapt, aș putea din acest fond să majorez la toți cu maxim 100–200 de lei, nu cu 500- 800 de lei, cum va fi pentru categoriile de care vorbeam mai sus, dar asta ar duce iarăși la acumulare de datorii. Nu pot să merg pe majorări de salariu fără suport bugetar”, a menționat Iurie Topală.
Șeful Căii Ferate a dat asigurări că acesta este doar un prim pas și că, în perioada următoare, planifică să atragă și alți agenți economici care să aleagă serviciile CFM, să repare mai multe vagoane și să asigure compania cu material rulant.
Cu mai bine de o lună în urmă, conducerea întreprinderii a anunțat că a achitat deja toate restanțele salariale angajaților săi, care se ridicaseră la peste 143 de milioane de lei. Actualmente, la Calea Ferată din Moldova muncesc 7600 de angajați.
Angajații nodului feroviar din Basarabească, membri de sindicat, se plâng că se aleg doar cu promisiuni din partea conducerii Căii Ferate din Moldova (CFM) la capitolul majorarea salariului.
Într-o scrisoare expediată pe adresa redacției, aceștia spun că salariul lor nu a fost majorat încă din anul 2014. De atunci, s-au ales doar cu promisiuni.
„Prima promisiune am primit-o în luna august 2018, într-un interviu al directorului CFM, Iurie Topală, în ziarul „Feroviarul Moldovei”, în ajunul zilei noastre profesionale. A doua promisiune am primit-o în preajma Revelionului, tot în cadrul unui interviu din același ziar. Acolo se menționa că venitul salarial se va majora cu 35% și se vor menține și plățile pentru muncă în condiții grele și nocive și diferite înlesniri, stipulate în Contractul colectiv de muncă. Mai mult, directorul afirma că au fost introduse și alte facilități, cum ar fi: indiferent de vechimea în muncă, toți angajații Căii Ferate trebuie să primească și ajutor material la concediul anual de muncă. În februarie anul curent, aceeași sursă de informație menționa că a fost constituită o comisie din care fac parte reprezentanți ai admi-nistrației CFM, ai Federației Sindicale a Feroviarilor pentru a analiza posibilitățile de majorare a salariului”, se menționează în scrisoare, semnată de către președintele consiliului sindical al Nodului feroviar Basarabeasca, Nicolae Nicolaev.
Nicolae Nicolaev susține că propunerile făcute de reprezentanții administrației CFM care se refereau la majorarea salariului erau discriminatorii în raport cu angajații și nu corespundeau normei legale. „Ei propuneau majorarea salariului doar pentru angajații care primesc un salariu mai mic de 2610 lei. Negocierile însă au eșuat, pentru că membri comisiei nu au ajuns la un numitor comun. Chiar de la bun început, era de înțeles că admi-nistrația CFM nu va admite majorări de salariu”, susține Nicolaev.
Un prim pas spre găsirea unei soluții
Pe de altă parte, directorul CFM, Iurie Topală, a spus pentru ziarul „Vocea poporului” că va face tot ce-i stă în puteri ca să majoreze salariul tuturor angajaților, nu doar unora.
„Ei spun că din anul 2014 nu li s-au majorat salariile, dar știți că tot din 2014 nu s-au achitat salariile? Am depus toată străduința să achitam salariile restante, după care acum, începând de la 1 mai, unele categorii de salariați vor primi lefuri majorate. Fondul salarial al CFM a fost majorat cu peste patru milioane de lei. Această sumă va fi direcționată spre majorarea salariilor pentru aproximativ trei mii de angajați. Feroviarii care vor beneficia de majorări sunt angajații cu cel mai mic coeficient salarial, e vorba de sudori, impiegați, muncitorii antrenați în reparația materialului rulant etc., cei care au un salariu mic și sunt dispuși să plece de la întreprindere. Trebuie să întreprind ceva să-i motivez să rămână aici. Acum nu că nu vreau, dar nu am posibilitate să le majorez la toți salariul așa cum cer. De fapt, aș putea din acest fond să majorez la toți cu maxim 100–200 de lei, nu cu 500- 800 de lei, cum va fi pentru categoriile de care vorbeam mai sus, dar asta ar duce iarăși la acumulare de datorii. Nu pot să merg pe majorări de salariu fără suport bugetar”, a menționat Iurie Topală.
Șeful Căii Ferate a dat asigurări că acesta este doar un prim pas și că, în perioada următoare, planifică să atragă și alți agenți economici care să aleagă serviciile CFM, să repare mai multe vagoane și să asigure compania cu material rulant.
Cu mai bine de o lună în urmă, conducerea întreprinderii a anunțat că a achitat deja toate restanțele salariale angajaților săi, care se ridicaseră la peste 143 de milioane de lei. Actualmente, la Calea Ferată din Moldova muncesc 7600 de angajați.