Salarii mai mari pentru angajații de la căile ferate, dar nu pentru toți

  • 20 mai 2019, 13:27
  • 708

Angajații nodului feroviar din Basarabească, membri de sin­dicat, se plâng că se aleg doar cu promisiuni din partea con­ducerii Căii Ferate din Moldova (CFM) la capitolul majorarea salariului.

Într-o scrisoare ex­pediată pe adresa redacției, aceștia spun că salariul lor nu a fost majorat încă din anul 2014. De atunci, s-au ales doar cu promisiuni.

„Prima promisiune am primit-o în luna august 2018, într-un inter­viu al directorului CFM, Iurie Topa­lă, în ziarul „Feroviarul Moldovei”, în ajunul zilei noastre profesionale. A doua promisiune am primit-o în preajma Revelionului, tot în cadrul unui interviu din același ziar. Acolo se menționa că venitul salarial se va majora cu 35% și se vor menține și plățile pentru muncă în condiții grele și nocive și diferite înlesniri, stipulate în Contractul colectiv de muncă. Mai mult, directorul afirma că au fost introduse și alte facilități, cum ar fi: indiferent de vechimea în muncă, toți angajații Căii Ferate trebuie să primească și ajutor ma­terial la concediul anual de muncă. În februarie anul curent, aceeași sursă de informație menționa că a fost constituită o comisie din care fac parte reprezentanți ai admi-nistrației CFM, ai Federației Sindi­cale a Feroviarilor pentru a analiza posibilitățile de majorare a sala­riului”, se menționează în scrisoa­re, semnată de către președintele consiliului sindical al Nodului fe­roviar Basarabeasca, Nicolae Ni­colaev.

Nicolae Nicolaev susține că pro­punerile făcute de reprezentanții administrației CFM care se refereau la majorarea salariului erau discri­minatorii în raport cu angajații și nu corespundeau normei legale. „Ei propuneau majorarea salariului doar pentru angajații care primesc un salariu mai mic de 2610 lei. Ne­gocierile însă au eșuat, pentru că membri comisiei nu au ajuns la un numitor comun. Chiar de la bun început, era de înțeles că admi-nistrația CFM nu va admite majo­rări de salariu”, susține Nicolaev.

Un prim pas spre găsirea unei soluții

Pe de altă parte, directorul CFM, Iurie Topală, a spus pentru ziarul „Vocea poporului” că va face tot ce-i stă în puteri ca să majoreze salariul tuturor angajaților, nu doar unora.

„Ei spun că din anul 2014 nu li s-au majorat salariile, dar știți că tot din 2014 nu s-au achitat sala­riile? Am depus toată străduința să achitam salariile restante, după care acum, începând de la 1 mai, unele categorii de salariați vor pri­mi lefuri majorate. Fondul salarial al CFM a fost majorat cu peste pa­tru milioane de lei. Această sumă va fi direcționată spre majorarea salariilor pentru aproximativ trei mii de angajați. Feroviarii care vor beneficia de majorări sunt angajații cu cel mai mic coeficient salarial, e vorba de sudori, impiegați, mun­citorii antrenați în reparația mate­rialului rulant etc., cei care au un salariu mic și sunt dispuși să plece de la întreprindere. Trebuie să în­treprind ceva să-i motivez să ră­mână aici. Acum nu că nu vreau, dar nu am posibilitate să le majo­rez la toți salariul așa cum cer. De fapt, aș putea din acest fond să majorez la toți cu maxim 100–200 de lei, nu cu 500- 800 de lei, cum va fi pentru categoriile de care vorbeam mai sus, dar asta ar duce iarăși la acumulare de datorii. Nu pot să merg pe majorări de salariu fără suport bugetar”, a menționat Iurie Topală.

Șeful Căii Ferate a dat asigurări că acesta este doar un prim pas și că, în perioada următoare, planifi­că să atragă și alți agenți econo­mici care să aleagă serviciile CFM, să repare mai multe vagoane și să asigure compania cu material ru­lant.

Cu mai bine de o lună în urmă, conducerea întreprinderii a anunțat că a achitat deja toate restanțele salariale angajaților săi, care se ri­dicaseră la peste 143 de milioane de lei. Actualmente, la Calea Fera­tă din Moldova muncesc 7600 de angajați.