Cum putem îmbunătăți relațiile de la birou prin limbaj?

  • 6 apr. 2017, 16:36
  • 698

8 ore pe zi sau mai mult le petrecem in compania colegiilor. Desigur, este minunat atunci cand reusim sa fim pe aceeasi lungime de unda cu oamenii cu care lucram. Insa nu trebuie sa uitam totusi cat de diversi sunt oamenii din colectivul de la locul de munca. Asadar, este normal ca uneori sa apara diferente de opinie sau neintelegeri – cu precadere cele create de exprimare. Unele expresii sunt usor de interpretat gresit. Chiar si atunci cand intrebam sau avem la baza cele mai bune intentii, sunt intrebari sau raspunsuri care pot sa se transforme usor intr-o jignire.

Indiferent de cat de bine comunicam sunt intrebari sau formulari care, odata ajunse la urechile interlocutorului, se transforma fie in jignire fie sa sune transant pentru acestia. Oamenii cu un EQ foarte bine dezvoltat nu  folosesc niciodata formulari ce pot ingloba idei negative.

Ce formulari ar trebui sa evitam ca sa putem imbunatati relatiile de la birou prin limbaj?

1.”ARATI OBOSIT”

Chiar daca iti faci griji pentru colegul tau si de fapt iti doresti sa il intrebi daca nu a patit ceva. A ii spune ca „arata obosit” este aproape ca o jignire. Un om obosit este incercanat si tras la fata, pe scurt nu are un aspect prea placut. Chiar daca stii ca cel cu care comunici a avut un proiect obositor incearca sa il intrebi daca se simte bine, in loc sa ii spui ca i se vede oboseala si lipsa somnului pe chip.

2.”TU MEREU” SAU „TU NICIODATA NU”

Nu conteaza daca este vorba despre atitudine, comportament sau memorie. Atunci cand pui oamenii intr-o pozitie unidimensionala folosind aceasta abordare, mai ales daca ai de transmis un mesaj important, fortezi instinctul de autoaparare sa se arate. Ii faci sa se retraga in ei insisi, sa fie defensivi.

Indiferent de tema, incearca sa abordezi omul in felul acesta ” Mi se pare ca ai o problema cu” sau „Faci asta destul de des cat sa observ ca”.  O abordare mai lunga, mai explicativa la drept vorbind, insa pe departe mult mai eficienta.

3. CUM SPUNEAM MAI DEVREME, ASA CUM AM MAI SPUS

E neplacut sa simti ca nu esti ascultat, insa o astfel de formulare poate da senzatia o data ca esti nesigur pe tine insuti si o data ca te simti jignit cand trebuie sa repeti. Cel mai bine ar fi sa te gandesti la cum sa comunici ceea ce ai de spus intr-un mod mai interesant asfel incat sa atragi atentia.

In acest fel nici interlocutorul tau nu o sa se simta pus la colt si nici tu nu o sa pari un om putin prea sensibil.

4. MULT NOROC

O urare comuna ce denota cele mai bune dorinte ale tale fata de persoana cu care comunici. Asa pare, insa aici este subtilitatea! Cand urezi cuiva noroc, ii spui ca are nevoie de noroc pentru a reusi ceva – in alt mod de a spune, ii minimalizezi competenta.

Incearca sa ii spui ca stii ca poate face ce are de facut sau ca tu crezi in talentele si capacitatea lui.

5. CUM VREI TU SAU CUM DECIZI TU

Poate subiectul nu te intereseaza, poate nu ai ce sa spui sau situatia despre care discutati este 100%  in mana interlocutorului tau. Cu toate acestea, o astfel de exprimare denota lipsa de interes, iar persoana cu care vorbesti a venit sa iti ceara tie sfatul – adica este chiar interesat de ceea ce ai de spus. Indiferent de situatie incearca sa te implici in discutie si sa ii arati ca macar iti dai interesul sa asculti si sa il ajuti.

De ce putem imbunatati relatiile de la birou prin limbaj? Pentru ca totul este legat de informatie si modul in care o comunicam. Atunci cand ne facem bine intelesi, nu mai trebuie sa ne asumam riscul de a transmite un mesaj gresit ergo persoanele din jurul nostru nu se vor mai simti atacate.