5 lucruri pe care trebuie să le faci înainte de a cumpăra o mașină second hand

  • 19 sept. 2019, 16:39
  • 658

Veniturile pe care le ai îți limitează de la început alegerile în materie de transport personal, dar s-ar putea să nu te numeri printre oamenii care își fundamentează alegerea în funcție de buget. Există persoane care nu se simt pregătite să investească o sumă considerabilă pentru achiziționarea unui autoturism nou și caută să facă o afacere cumpărând o mașină la mâna a doua.

Cum spuneam, alegerea nu este ușoară, motiv pentru care merită să te consulți cu cineva care a mai făcut o investiție de acest gen. Până să pui mâna pe telefon să-ți găsești expertul, citește mai jos câteva ponturi care te vor ajuta să-ți alegi mașina second hand de care ai nevoie!

Identifică mașina potrivită

Orice părere ai avea despre autoturismele noi, bugetul de care dispui e hotărâtor în procesul de achiziție a viitoarei tale mașini. Așa că, acesta ar putea fi principalul criteriu de căutare pe site-urile de vânzări auto. După ce ai stabilit ce sumă ești dispus să cheltuiești, caută tipul de mașină pe care ți-o dorești! De familie, de burlac, pentru cărat saltele, de impresionat colegii de la serviciu ori de mers duminica la piață. Găsești de toate în online.

Dacă ții morțiș să ai o marcă anume, rafinează căutarea după acest criteriu, însă mai importante sunt anul fabricației, norma de poluare și istoricul mașinii. Un atu pentru o mașină second hand este situația în care a avut un singur proprietar, iar acest lucru poate fi aflat cu ușurință.

Verifică istoricul mașinii

Seria de șasiu este codul numeric personal al autovehiculului. Pe baza acestui șir de 17 cifre, un specialist poate verifica numărul de kilometri parcurși de acel autoturism, numărul de daune înregistrate pe teritoriul României și eventualele reparații sau intervenții realizate la nivelul caroseriei.

Acest gen de servicii sunt oferite de companii care au acces la bazele de date ale multor țări din Uniunea Europeană, astfel încât verificarea e posibilă și în cazul autoturismelor aduse în țară din alte state. Tot pe baza seriei de șasiu poți afla și dacă mașina pe care inteționezi să o cumperi este furată din alt stat sau nu.

Inspectează mașina

După ce ai identificat autoturismul care se apropie cel mai mult de nevoile tale, programează o vizită. Dacă nu ești as în domeniu, îți recomandăm să apelezi la un prieten priceput sau la un specialist care oferă astfel de servicii. Mașina trebuie inspectată atât la exterior, cât și la interior, însă până să ajungi acolo asigură-te că vehiculul are inspecția tehnică periodică (ITP) și o poliță de răspundere civilă auto (RCA).

Totodată, cere de la proprietar cartea de service a mașinii, pentru a avea o idee despre intervențiile și lucrările de service pe care le-a avut mașina. După aceea poți trece la verificarea mașinii:

La exterior

• Linia caroseriei trebuie să fie dreaptă, fără îndoituri, iar portierele, capota motorului și hayonul trebuie să se închidă perfect. Dacă sesizezi distanțe diferite la îmbinările elementelor de caroserie, acest lucru poate însemna că mașina a suferit avarii.

• O caroserie care prezintă nuanțe diferite de vopsea indică faptul că mașina nu mai are vopseaua originală. Un mod simplu de a verifica acest lucru este să inspectezi chederele și bandourile. Dacă au urme de vopsea sau sunt gazate, înseamnă că autoturismul a fost revopsit.

• Farurile mătuite ori aburite denotă vechimea autovehiculului. Însă, uzura elementelor de iluminat trebuie să fie uniformă, altfel acest lucru indică faptul că ele au fost înlocuite în urma unor avarii nedeclarate.

• Autoturismul nu trebuie să piardă ulei, carburant ori lichid de frână, nici în timpul desplasării, nici în timpul staționării. Aceste simptome denotă faptul că mașina are nevoie de reparații serioase.

• Discurile de frână ruginite sau zgâriate serios indică neglijență din partea proprietarului mașinii, iar acest lucru ar trebui să conteze la stabilirea prețului de vânzare.

La interior

• Interiorul unei mașini spune multe despre starea componentelor sale, dar și despre proprietarul său. Un aspect îngrijit denotă o grijă a acestuia pentru bunul lui. Pentru a fi sigur că nu e vorba decât de o cosmetizare realizată înaintea vânzării, îndepărtează preșurile și husele de pe scaune (dacă e cazul) și inspectează fiecare colțișor mai puțin accesibil.

• În momentul pornirii motorului, bordul nu trebuie să afișeze niciun martor luminos. În caz contrar, asta înseamnă că există probleme mecanice sau electrice.

• Acționează toate manetele și butoanele din bord pentru a te asigura că funcționează corespunzător!

• Verifică starea centurilor de siguranță și a sistemelor de prindere. Dacă acestea din urmă sunt greu accesibile, e un indiciu clar că centurile au fost tensionate anterior în urma unui accident rutier.

• Dacă te-ai asigurat de existența roții de rezervă, n-ar strica să verifici și compartimentul în care este poziționată aceasta. Urmele de sudură, de vopsea sau de infiltrații de apă infică probleme de etanșietate a mașinii.

• Inspectează lonjeroanele, elementele de structură ale unei mașini. Dacă prezintă deformări, semne de lovire sau de sudură e o certitudine că mașina a suferit o tamponare serioasă.

• Elementul de prindere a capotei, tragerul, trebuie să aibă pe suprafața sa eticheta din fabricație. Acest indiciu ne arată că piesa nu a fost înlocuită, situație care apare, de cele mai multe ori, în urma unei tamponări.

• Verifică furtunele, curelele și cablurile de sub capotă. Dacă prezintă crăpături, înseamnă că trebuie înlocuite. Însă, dacă descoperi componente de acest gen atât vechi, cât și noi acest lucru ar putea însemna că au fost înlocuite în urma unui accident.

Testează mașina

Verificarea ochiometrică a stării unei mașini este foarte importată și, de cele mai multe ori, oferă o imagine destul de clară asupra produsului scos la vânzare. Însă, recomandarea noastră este să te urci la volan cu vânzătorul și să analizați împreună comportamentul mașinii.

Odată ajuns la volan, e bine să fii atent la zgomotul pe care îl scoate motorul. Dacă „toarce” diferit, pe o altă tonalitate, atunci când acționezi pendala de ambreiaj, atunci ar putea exista o problemă la grupul de ambreiaj. În timpul virajelor bruște, ascultă cu atenție dacă se aud pocnituri. Dacă răspunsul e afirmativ, e posibil să ai de-a face cu defecțiuni la caseta de direcție.

Inspectează pedala de frână, iar dacă simți că e moale în timpul acționării ar putea fi vorba de probleme la pompa de vacuum.

Schimbarea vitezelor cu ușurință, dar și lipsa vibrațiilor la nivelul volanului ori caroseriei la viteze ridicate, indică faptul că mașina poate fi condusă în condiții de siguranță. Dacă nu poți „citi” toate semnele pe care ți le dă mașina în timpul șofatului, e bine să apelezi la un specialist, pentru un test drive înainte de a face achiziția.

Cere o verificare în service

Cea mai importantă inspecție prin care poate trece un autovehicul înainte de a fi cumpărat este verificarea specializată, în cadrul unui service autorizat. Astfel, înainte de a face achiziția, solicită o verificare pe rampă a existenței unor posibile suduri sau avarii. Totodată, verifică starea traseului de evacuare și posibile scurgeri de lichide, pe care nu le-ai putut semnala cu ochiul liber.

În cadrul inspecției specializate poți cere o verificare pe standul de frâne și amortizoare, pentru a afla dacă sistemul de frânare și suspensia funcționează corespunzător. Solicită și o diagnoză computerizată cu tester pentru ABS, ESP, airbag-uri, injectoare, turbine, filtru de particule, pompa de înaltă presiune.

Inspecția în service îți va arăta care este starea generală a mașinii pe care vrei să o cumperi și care sunt costurile reparațiilor recomandate de specialiști. În funcție de aceste informații vei putea negocia cu vâzătorul un preț care să te avantajeze.