Spirala pozitiva a managementului eficient: Cauzele nevazute ale lipsei de motivatie

  • 30 aug. 2016, 12:08
  • 823

E ora 7 si ni se pare incredibil de greu sa ne urnim pe usa catre birou. E ora 8 si ne dorim sa ocolim traseul catre locul de munca printr-un parc, doua si, posibil, vreo alte trei cartiere. Injuram in trafic in timp ce ne bucuram ca se amana ora la care vom ajunge la birou. Daca asta vi se intampla in fiecare zi, atunci la birou aveti parte de efectele mai mult sau mai putin vazute ale lipsei de motivatie.

Daca pe de o parte aceasta poate veni numai din partea angajatului care descopera ca nu se afla unde isi doreste, exista si factori care sunt produsi de un manager sau de un sef si, in alte situatii, chiar de catre colectiv. De la spatiul de lucru pana la o atitudine care deranjeaza, astfel de factori sunt multipli.

Sunt mai multe lucruri pe care e bine sa le avem in vedere in calitate de manageri pentru a nu contribui la nefericirea angajatilor nostri si, implicit, la diminuarea motivatiei acestora:

1. Angajatii trebuie sa puna pret pe munca lor. Daca ei sunt cei dintai care isi iau in deradere rolul in companie, atunci nu ne putem astepta la rezultate bune. In afara de salariul motivant, salariatii trebuie sa simta ca munca le este apreciata si ca sunt importanti pentru companie. Doar atunci se vor implica in mod sincer, vor fi mult mai creativi si vor aduce o contributie semnificativa in firma.

2. Nu trebuie sa dam sarcini care vor parea din start imposibil. Sunt multe situatii in care nu mai tinem cont de parerea celor din echipa si nici de informatiile pe care acestia le aduc cu privire la modul de lucru. Numai ca tocmai astfel de informatii ne ajuta sa intelegem mai bine cum anume poate fi rezolvata o problema sau in ce fel poate fi implementata o schimbare.

3. Discrepantele de performanta dintre salariati nu trec niciodata neobservate. Daca un manager nu isi recompenseaza in mod echitabil salariatii sau daca nu aplica sanctiuni sau mustrari in situatiile in care fie are loc un conflict sau o nedreptate, fie sunt lasate sarcini neindeplinite si nu se intampla nimic, atunci salariatii eficienti si responsabili vor fi printre primii care vor fi mai putin motivati.

Multe dintre aceste situatii par intrate in rutina modului in care functioneaza o companie. Insa, asa cum am amintit si mai sus, unele dintre cele mai evidente aspecte sunt si cele care ne scapa din vedere si de a caror importanta uitam cu desavarsire.

O transformare a unei echipe sau a unei companii, o crestere a vanzarilor si, implicit, a cifrei de afaceri, se vor face numai prin astfel de schimbari minore si continue, dar care vor pune intotdeauna pret pe factorul uman intelegand ca exista angajati care nu pot fi inlocuiti si ca intotdeauna costurile cu un salariat nou le vor depasi pe cele cu un salariat cu experienta si, mai ales, cu motivatie.