Secretul fericirii la birou: care sunt cele mai dorite beneficii ale angajaților

  • 27 mar. 2017, 13:54
  • 768

Creșterea performanțelor angajaților s-a regăsit dintotdeauna între obiectivele principale ale fiecărei companii, mai ales în vremuri economice dificile. Iar în acest scop, angajatorii de peste hotare își motivează angajații prin beneficii la care românii încă doar visează, de la zile de concediu contra cost la mâncare pe banii companiei.

Datorită schimbărilor masive de pe piața forței de muncă în contextual actual și a "modelelor" privind politicile motivaționale preluate din companiile multinaționale sau chiar modele utilizate în țările străine, tot mai multe companii ajung să pună, măcar la nivel declarativ, pe primul plan, motivarea angajaților. Ce se întâmplă de fapt? Contextul economic, migrația personalului, apariția a tot mai multor companii, duc la uniformizare a politicilor de motivare și a politicilor de beneficii acordate personalului. Cu siguranță ai auzit, nu o dată, un prieten sau un coleg că își schimbă locul de muncă doar pentru că noua companie oferă bonusuri, asigurare medicală sau primă de vacanță.

Din perspectiva companiilor este facil și mai ieftin să își păstreze angajații în interiorul companiei și să încerce să își coreleze politicile de motivare la nevoile acestora, decât să angajeze și să instruiască alți noi angajați.

În majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, în SUA și în America de Sud, există o mare diversitate de tichete și carduri pentru salariați sau comunități sociale, prin care se încurajează îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor, se determină stimularea unor sectoare economice cheie și se diminuează plățile informale în acele sectoare economice.
Astfel, în Marea Britanie și Italia se acordă tichete și carduri de servicii pentru copii (se pot plăti babysitteri, manuale școlare, rechizite, servicii afterschool, tabere școlare etc), precum și tichete pentru plata muncilor prestate la domiciliu (salariații pot plăti serviciile prestate de menajere, electricieni, zugravi etc).

Tot în Vest angajații beneficiază de tichete pentru îngrijirea persoanelor aflate în întreținerea lor (servicii medicale sau de asistență la domiciliu pentru părinți/rude în întreținere) sau tichete și carduri pentru sport și cultură (acces la centre sportive, la muzee, teatre).

Pe lângă tichetele valorice, populare în Europa Occidentală, companiile din Germania, de exemplu acordă carduri de benzină, foarte populare în rândul angajaților. Și companiile din Franța s-au adaptat dorințelor salariaților și acordă vouchere de reducere pentru mesele servite în restaurante.

În Statele Unite ale Americii, unde costurile cu sănătatea sunt printre cele mai ridicate din lume, beneficiile cele mai apreciate de americani sunt asigurările de sănătate acordate pentru angajat plus alți patru membri ai familiei.

În Marea Britanie, unde studenții ies din facultate cu datorii de zeci de mii de euro, pe fondul taxelor mari pe care universitățile le practică, unele companii îi sprijină pe aceștia să achite suma restantă. De asemenea, în cadrul companiei britanice Thomson angajații pot vinde sau cumpăra până la cinci zile de concediu pe an. Tot angajatorii britanici ies și din tipare. De exemplu, o companie dă posibilitatea angajaților să facă economii, iar la final de an să poată închiria o mașină de lux.

În România, cele mai populare sunt tichetele valorice, asigurările de servicii medicale, telefon și cartelă telefonică și mașină de serviciu, dar și programele de corporate well-being. În ceea ce privește tichetele valorice, în companiie românești se acordă în special cele de masă, urmate de tichetele cadou și tichetele de vacanță.

Potrivit unui sondaj realizat de SmartExperience, furnizor de soluții și programe de corporate well-being din România, peste 90% dintre angajații care au participat în ultimele trei luni la cel puțin un program de well-being organizat de angajatorul lor consideră foarte utile aceste ateliere.

Printre motivele nominalizate se regăsesc oportunitatea de a-și cunoaște mai bine colegii de serviciu și înbunătățirea relațiilor cu aceștia, creșterea nivelului de încredere în sine la locul de muncă, posibilitatea de a experimenta activități noi, precum și șansa de a se relaxa.

Respondenții la sondaj își doresc ca următorul atelier la care vor participa să fie din zona de:

• Beauty & fashion (28%)
• Dezvoltare personală (17%)
• Arte plastice/ Hobby (12%)
• Actorie (11%)
• Nutriție (9%)
• Mindfulness (9%)
• Altele, precum outdoor, cooking, body language, handmade (14%)