Poșta are nevoie de noi abordări pentru a face față provocărilor

  • 18 sept. 2019, 10:18
  • 1 049

Serviciile prestate de Poșta Moldovei au evoluat în ultimii ani nespus de mult, dar mai sunt încă multe de făcut pentru a ține pasul cu realizările tehnice. 

Responsabi­lii din sfera serviciului poștal sunt nevoiți să caute noi modalități și soluții pentru a menține domeniul pe linia de plutire, fiind vorba de mii de angajați (chiar dacă plătiți modest), dar și de o bună parte a populației care mai are nevoie de aceste servicii, în primul rând, pensionarii, alte pături sociale care nu au acces la realizările tehnico-științifice de ultimă oră.

În plus, sunt oficii poștale care nu își justifică existența, în sate foarte mici. Există un proiect de optimizare, ne-a relatat Vasile Guțu, directorul Centrului de Poștă Bălți, legat de oficii mobile, fără a afecta interesele consumatorilor. Centrul de Poștă Bălți, de pil­dă, urmează să primească patru mașini care vor funcționa ca oficii poștale mobile.

Centrul de Instruire din sub­ordinea Centrului de Poștă Bălți a ajuns la promoția a 12-a de specialiști care și-au perfecționat cunoștințele aici. Când am sosit la Centru, împreună cu Ion Pîrgaru, președintele Federației Sindicate­lor din Comunicații (FSCM), cei 14 cursanți din sala de calculatoare erau la ultimele ore.

Vasile Guțu și Igor Crihan, admi­nistrator al Centrului de Instruire, președintele comitetului sindical de la CP Bălți, au fost nu numai gaz­de ospitaliere, ci și ghizi excelenți, care ne-au explicat de-a fir a păr metamorfozele prin care a trecut sistemul, dificultățile întâmpinate și rezultatele obținute. Angajați de la 14 centre de poștă din 17 raioa­ne din zona de nord, de la Briceni până la Ungheni, în total, circa 1600 de persoane, urmează să treacă ciclul de instruire și perfec-ționare de 40 de ore.

Pentru aceștia au fost renovate spații de cazare confortabile, cu toate condițiile necesare pentru cele cinci zile cât durează cursul, precum și o sală de studii dotată cu computere performante, totul cu bani din profitul Centrului de Poștă Bălți.

Lucrătorilor poștali le predau 12 profe­sori în domeniul informaticii și specialiști de la Centrul de Poștă Bălți.


 

Peste 1600 de angajați din zona de nord a țării își vor perfecționa cunoștințele în domeniul poștal

„S-a făcut un salt enorm în reutilarea tehnică, au fost instalate câteva progra­me noi. Dacă am investit în logistică, avem nevoie și de specialiști pe potrivă. Fiindcă ce folos dacă oficiul poștal este dotat cu tehnică performantă, dar operatorul poate efectua doar cinci operații, în timp ce noi putem oferi peste 70 de servicii? De aceea, în ultima vreme punem accentul pe instru­irea specialiștilor pe care îi avem și a celor care vor fi angajați în viitor. Poți să faci cas­tel pentru poștă, dar dacă nu poți efectua multe operații, inclusiv mandate poștale electronice, cum s-ar spune, ardem gazul de pomană. Deocamdată, doar angajații unui oficiu poștal din 10 știu cum se fac operațiile cu valută”, a relevat Vasile Guțu.

„Serviciile tradiționale s-au diminuat, puțini oameni se mai abonează la ziare, nu mai trimit scrisori, nu mai cumpără plicuri. Funcțiile tradiționale, specifice poștei, scad. Dar pentru a ne menține pe piață, trebuie să căutăm servicii noi. Ju­mătate din populație lucrează în străină­tate, însă doar 1% din mandatele poștale, cifrate la un miliard și jumătate de euro, trec prin poștă. Celelalte 99% revin băn­cilor, care au profituri și din operațiile agenților economici, din creditele acor­date… Dacă am ajunge măcar la 10-12% din perfectarea mandatelor poștale care vin din străinătate, noi am avea posibili­tatea să dublăm salariile. Problema e ca „mașina” să funcționeze pe verticală, să existe interes pentru tot ce e nou”, a pre­cizat Vasile Guțu.

„Fiecare șef de oficiu poștal trebuie să conștientizeze că el gestionează și pro­blemele legate de salariați, de programe computerizate, și cele legate de bani și să fie un bun manager. Trebuie să începem de la șeful serviciului exploatare, să-i instru­im. La noi nu există instituții care pregătesc specialiști pentru poștă, de aceea este ne­voie să-i instruim pe cei pe care îi avem”, a intervenit Ion Pîrgaru, președintele FSCM.

Poșta are nevoie de noi abordări pentru a face față provocărilor

Nina Orlova, șefa serviciului exploatare de la CP Bălți, instructoare, a declarat că acest centru de instruire este foarte nece­sar. „Angajatele de la oficiile poștale nu au posibilitate să învețe pe loc, iar la telefon nu le poți explica tuturor în detaliu. Cel mai bine e să le adunăm aici, să le învățăm, să exerseze fiecare în practică”.

„Am acumulat foarte multe cunoștințe în cele cinci zile. Instructorii ne-au explicat pe înțeles lucruri care ne vor fi de real folos la locul de muncă, unde vom presta servi­cii noi, cu mandate poștale, cu transferuri internaționale, vom avea venituri sporite”, a remarcat Svetlana Zagardan, șefa Oficiu­lui poștal Balatina, Glodeni.

Lilia Casian, șefa OP Pârlița, Ungheni, a adăugat: „Am o vechime în muncă de 20 de ani. Am acumulat foarte multă informație. Avem condiții de cazare și de studii de care nu avem nici acasă. Cred că ne va fi de mare folos la serviciu tot ce am învățat aici”.

„Le mulțumim tuturor profesorilor, care au fost foarte răbdători cu noi, ne-au ajutat, ne-au consultat pentru a putea lucra mai eficient cu clienții”, a ținut să menționeze Maria Moroșan, șefa OP Sevirova, Florești.

„Ceea ce aveți aici trebuie să aveți și la locul de muncă. Ați văzut cât e de plăcut să lucrezi când tehnica e nouă și perfor­mantă. Noi v-am învățat că să știți să vă autoinstruiți în continuare. Poate că peste un an ne vom revedea și vom desfășura a doua etapă a proiectului. Planul inițial a fost de 80 de ore, dar, fiindcă sunteți mulți, l-am redus la 40 de ore. Sunt sigur că o să mergeți acasă mai bogați, mai îndrăzneți, mai ambițioși. Aveți acum oportunitatea de a-i învăța pe alții”, a conchis Vasile Guțu.

Notăm, în încheiere, că încă un Centru de Instruire similar urmează să fie deschis, până la sfârșitul acestui an, la Ialoveni, pentru raioanele din centru și din sud.