Millenialii și managerul: Cine sunt, cum îi recrutăm, cum lucrăm, ce îi inspiră

  • 26 sept. 2016, 17:25
  • 758

Lumea, în general, și mediul de business, în particular, sunt dispuse mai mult ca oricând să înțeleagă generaţia Millenials, să îi integreze și, mai ales, să le valorifice potențialul. Trăim vremuri în care organizațiile nu mai pot să ignore statistici, trenduri și recomandări, iar companiile și cei care le conduc încep să conștientizeze și să înțeleagă foarte bine acest lucru. Cum îi recrutăm, cum lucrăm cu ei și, mai ales, cum îi reținem pe tinerii millenials?

Generația Millenials nu este deloc un concept nou. Discuțiile pe această temă sunt însă mai actuale ca oricând. Categoria aceasta care leagă sau desparte generația X de generația Z a stârnit un val de entuziasm și controverse aprinse, deopotrivă. Un lucru este cert: percepțiile de genul „noi știm mai bine, noi suntem mai bătrâni”, „care e treaba cu copiii ăștia”, „la vârsta lor, noi eram altfel” sau „să muncească, de-aia sunt plătiți” au scăzut în intensitate.

Cine este această categorie pe care demografii o încadrează între 1980 și 2000? Ce vrea ea, ce o inspiră, ce o atrage și care sunt valorile în care cred? Sociologi, oameni de marketing și HR, middle manageri sau executivi, toți sunt de acord că pe millenials este greu să îi loializezi, că sunt greu de mulțumit, dar, în același timp, foarte ușor de plictisit, într-o continuă căutare a confirmărilor și validărilor. Millenials sunt mai exigenți cu angajatorul și mai puțin atașați de job.

Millenials sunt mai motivați decât generațiile anterioare să își urmeze pasiunea și au stiluri de viață diverse. Munca și viața acestei generații funcționează integrat, ca un tot unitar. Să nu vă mire că nu îi puteți îngrădi într-un program corporatist de la 9 la 17, că nu pontează și că nu sunt la fix în fața biroului. Inclusiv termenul de „birou” este relativ, pentru că tot biroul lor poate intra lejer într-un smartphone. De altfel, încă de la origini, oamenii nu au fost făcuți să stea în „cubicles”, cu ochii în ecrane. Millenials sunt altfel de salariați. 

Nu există limite clare între muncă și viață personală 

Poate că „un millenial” nu are probleme să își monitorizeze atent contul de facebook în timpul programului, însă la fel de bine, îți poate răspunde instant la un email, într-o noapte de sâmbătă. Pentru generația millenials, viața personală și munca merg mână în mână, fără niște limite clare. Spre deosebire de generația anterioară, care era „prinsă” la muncă, pentru millenials, viața personală nu se termină când se instalează pe scaunul de birou, la fel cum nici munca nu se termină atunci când intră pe ușa casei. Millenials vor flexibilitate. Dacă știi ce îți dorești să primești și până când, mai contează cum fac ei să își îndeplinească sarcina? Setează targete și deadline-uri, iar atunci nu mai contează că ele sunt atinse din cafenele sau de la birou. Poate că nu ar strica nici niște „camere de relaxare” la birou sau niște cursuri de dezvoltare personală.

Nu există reguli nescrise, doar reguli explicate

Regulile nescrise dintr-o companie nu mai există. Cel puțin, nu pentru millenials. Dacă vrei ca tinerii acestei generații să se îmbrace într-un anumit mod, să procedeze într-un mod specific, poate că ar trebui să le precizezi acest lucru. Pentru că noțiunea de cum AR TREBUI și cum NU AR TREBUI făcute lucrurile nu stă în picioare. Codurile vestimentare sunt variate, dacă nu complet inexistente. La fel și regulile care reglementează consumul de social media și task-urile personale. Dacă vrei ca lucrurile să se întâmple într-un anumit fel, fii explicit. Nu considera că știu. Nu știu. Millenials nu sunt nici ignoranți, nici rebeli. Pur și simplu, sunt la fel de noi ca și regulile.

Oferă-le feedback onest, dar nu doar o dată pe an

Millenials sunt mult mai atrași de feedback-ul constant pe care îl primesc de la manageri decât de succesele de piață sau de pe bursă ale companiei. Confirmările și feedback-ul regulat, în timp real, nu doar cel de la evaluarea anuală, le dau încredere că vor avea șansa să muncească în stilul lor. Subliniază-le abilitățile-cheie. Este reconfortant pentru un om să știe că are anumite competențe specifice, care aduc valoare companiei. Studiile demografice din ultimii ani arată că în următorii 5 ani, 50% dintre pozițiile manageriale din întreaga lume vor fi ocupate de millenials. Lucrând cu angajați din aceeași generație cu ei, vor ajunge să obțină performanța în felul lor. Se întreabă constant „de ce” și își caută singuri „cum”-ul. Ei sunt cei de la care generația X va avea de învățat pentru a rămâne relevantă și pentru a se adapta. Înainte, bătrânii transmiteau mai departe tinerilor cunoștințe, în prezent, rolurile sunt ușor inversate. Mai multă colaborare și mai puține jocuri de putere, mai multă loialitate față de echipă și mai puțină loialitate față de ierarhie.

Altfel de bonusuri

Este foarte important ca angajatorii să le explice concret angajaților ce le pot oferi, dar și ce așteaptă în schimb. Este timpul să schimbăm focusul de la bonusarea „cash” la altfel de beneficii. Dacă angajatorii vor să atragă millenials, companiile ar trebui să își revizuiască mesajele pe care le transmit potențialilor oameni pe care doresc să îi angajeze.

Avansare rapidă

În mod tradițional, ideea de avansare are legătură cu numărul de ani petrecuți pe o poziție într-o companie. Millenials nu gândesc așa. Rezultatele primează în fața tinereții și, de multe ori, sunt frustrați că îndiferent de rezultatele pe care le obțin, sunt nevoiți să aștepte o anumită perioadă de timp standard pentru avansa în carieră. Millenials vor să avanseze mai repede decât părinții lor și în general mai repede decât au reușit alte generații. Așa că nu strică să gândești, ca manager, o formă de avansare mai rapidă, adăgând mai multe grade/poziții în ierarhia organizațională.