Feroviarii, trimiși în șomaj tehnic

  • 18 mai 2020, 8:48
  • 1 075

Începutul acestui an a marcat pentru Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” o perpetuare a declinului activității sale financiar-economice. Astfel, potrivit BNS, numărul de pasa­geri transportați cu trenul a fost în descreștere în lunile ianua­rie–februarie. Este adevărat că în primele două luni a scăzut trafi­cul de pasageri la aproape toate tipurile de transport. Însă CFM a înregistrat o scădere cu aproape o treime față de aceeași perioadă a anului trecut!

Situația în sfera transportului fe­roviar de pasageri s-a agravat și în perioada imediat următoare, ceea ce a condus la sistarea multor rute. Reamintim că, la data de 14 martie, „Calea Ferată din Moldova” a sistat circulația trenului Chişinău – Socola, au fost suspendate temporar cursele Chișinău-Moscova, Chișinău – Sankt Petersburg, Chișinău – Odesa, pre­cum și Chişinău – Bucureşti. Totoda­tă, de la 17 martie, Gara Chișinău este închisă pe timp de noapte.

Din păcate, dezastrul din trans­portul feroviar de mărfuri este unul și mai accentuat. În timp ce volumul total al mărfurilor transportate a crescut cu aproape 10 la sută, ÎS „Ca­lea Ferată din Moldova” a înregistrat în ianuarie-februarie o scădere de aproape 25%, conform respectivului indicator, față de perioada similară a anului trecut, denotă datele statistice oficiale.

În perioada 23–27 aprilie, administrația CFM a sistat transportul de mărfuri. Într-un comunicat de pre­să, instituția a informat că decizia a fost luată ca urmare a reducerii substanțiale a volumului de tranzit, export, import și transport local de mărfuri. Însă toate solicitările agenților economici de încărcare-descărcare a vagoanelor au fost asigurate. Iar circulația trenurilor s-a bazat pe volu­mul real de muncă. Adrian Onceanu, director general al CFM, a declarat că a fost sistat doar provizoriu transpor­tul de mărfuri, din considerente pur economice. „Așteptăm să se adune încărcături, să putem forma garnituri de 30-35 de vagoane. Mărfurile nu au restricții de circulație, însă unele companii și-au sistat activitatea, de aici și nivelul scăzut de mărfuri pen­tru import-export”, a explicat Adrian Onceanu.

În prezent, potrivit informației oferite de către Ion Zaporojan, pre-ședintele Federației Sindicale a Fe­roviarilor, toți angajații de la „Calea Ferată din Moldova”, cu excepția per­sonalului angajat pentru executarea lucrărilor de urgență, se află în șomaj tehnic. Potrivit liderului sindical de la CFM, decizia a fost luată de către administrația întreprinderii după ce în țară a fost instituită starea de urgență. Ion Zaporojan a declarat că pe perioa­da șomajului tehnic, ce durează de la 16 martie până la 17 mai curent, fero­viarii vor beneficia de venituri lunare în mărime de 75% din salariul stabilit.