De ce angajații fericiți sunt şi cei mai productivi

  • 7 dec. 2016, 18:02
  • 915

De ce ți-ar păsa de starea de bine a angajaților când le oferi un pachet salarial prin care să le răsplătești munca? Pentru că un angajat fericit poate deveni un ambasador al brandului în afara locului de muncă și va fi mai puțin tentat să plece la concurență pentru un salariu mai bun. Află de ce angajaţii fericiţi sunt şi cei mai productivi.

Banii sunt necesari, dar nu suficienți dacă vrei să ai angajați bine pregătiți și dispuși să facă eforturi pe termen lung. După ce își rezolvă nevoile materiale, oamenilor le mai trebuie și altceva: aprecierea și recunoașterea colegilor și a superiorilor, ajutor și înțelegere în situații dificile, un mediu de lucru sănătos și plăcut.

Un studiu global privind starea de bine pe care angajații o percep, realizat recent de Edenred-Ipsos în 15 țări, ia în calcul zece aspecte, grupate în trei categorii: mediu, apreciere și emoții. Lucruri care pornesc de la posibilitatea de a utiliza echipamentele și materialele necesare în muncă, definirea clară a sarcinilor de serviciu, susținerea colegilor în anumite situații și echilibrul muncă–viață privată, dar țin cont și de respectul și recunoașterea arătate de management, de bucuria pe care o ai atunci când mergi dimineața la serviciu sau cât de interesant este jobul și cât de stimulant mediul.

Studiul a arătat un grad mediu de satisfacție de 71%, mai mare în cazul chestiunilor legate de mediu și mai mic în ce privește aprecierea și emoțiile. Ultimele două categorii fiind cu atât mai importante cu cât economia respectivă este mai matură. Dacă pentru unii lucrători astfel de chestiuni sunt încă încadrabile în categoria mofturilor sau vorbelor goale, pentru destui sunt deja necesități. Mai ales în industrii unde oferta locurilor de muncă este mai mare decât cererea sau în orașele mari unde angajații au de unde alege.

Binele lor este în beneficiul tău

Angajații din corporații s-au obișnuit deja cu programele de well-being. Principalele servicii oferite de companii angajaților au inclus evenimente și workshopuri de dezvoltare personală, programe de coaching, servicii de nutriție și masaj și terapii alternative. 

Am defini well-being-ul ca fiind un concept amplu care se referă, în esenţă, la calitatea vieţii. Vorbim despre sentimente, concepţii de viaţă, tipologii care se întrepătrund: sănătate (fizică sau emoţională), stimă de sine, câştig financiar, obiective şi valori comune şi individuale, sisteme de învăţare, relaţiile pe care le ai în familie, la serviciu, în comunitate, jocul, creativitatea sau capacitatea de a ajuta etc.

Acestea pot fi grupate în două mari categorii: cele care ţin de familie şi cele care ţin de domeniul profesional. Astfel, apar două planuri care uneori sunt în echilibru, alteori în dezechilibru sau se revarsă unul în celălalt (spill-over). Dezechilibrele din interior sau dintre planuri pot conduce la exces, la consumarea individului (burn-out), accese de muncă excesivă (workaholism), afectând implicarea sau satisfacţia de la locul de muncă.