Ce trebuie să știți despre alegerea culorilor la înregistrarea unei mărci

  • 26 oct. 2018, 10:11
  • 454

Culoarea per se nu poate servi pentru a fi identificate produsele. Asta se spune în Ghidului de examinare a cererilor de înregistrare a mărcilor, elaborat de Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală. În mod normal, o culoare nu are proprietatea de a distinge produsele unui producător. Prin urmare, o singură culoare poate fi înregistrată doar în situații speciale. Astfel de situații impun solicitantul să demonstreze că marca este neobișnuită sau remarcabilă în raport cu produsele la care se referă.

În cazul în care solicitantul demonstrează faptul că o culoare solicitată a căpătat distinctivitate ca urmare a utilizării îndelungate, aceasta poate constitui obiectul unei înregistrări.

Exemple de semne ce revendică culoarea drept obiect al înregistrării, considerate a fi lipsite de caracter distinctiv și, respectiv, refuzate:

culori

Combinații de culori

După cum a fost menționat anterior, o singură culoare în anumite situații ar putea servi pentru a deosebi produsele/serviciile unei persoane fizice/juridice de cele ale altor persoane. În cazul combinațiilor de culori, această funcție de distincție a produselor este mai accentuată/sporită.

De obicei, combinațiile de culori, reprezentate sub diferite forme, sunt acceptate spre înregistrare ca însemn de proveniență, cu excepția cazurilor în care acestea ar avea un caracter definitoriu pentru produsele solicitate. Exemple de combinații de culori acceptate:

combinatii de culori

Solicitările de înregistrare a unui cuvânt sau a unui element figurativ executate în una sau mai multe culori, de regulă, sunt acceptate.

culori 3

De asemenea, de regulă, se acceptă solicitările de înregistrare a unui element figurativ color, în care culoarea este revendicată ca element distinctiv:

culori 4

Denumiri de culori

Semnele constituite din denumirea unei culori sunt acceptate spre înregistrare în calitate de mărci, cu excepția cazurilor când acestea pot desemna caracteristici ale produsului, culoarea produsului.

De exemplu, cuvântul  ORANGE pentru ”servicii financiare; servicii bancare; asigurări” a fost acceptat spre înregistrare.

Totodată, denumirea culorii nu va fi acceptată spre înregistrare pentru coloranți sau pentru produse care au proprietatea de a colora, cum ar fi vopselele, cerneala, cosmetica etc.

În aceste cazuri, cuvântul ce desemnează culoarea va fi perceput ca o descriere a produsului, nu ca marcă. Protecția semnului respectiv va fi refuzată conform prevederilor art.7 alin.(1) lit.b), c) – lipsă de distinctivitate, indicând caracteristicile produsului.