Ce au învăţat la cursurile MBA. Experienţa a şase antreprenori de top

  • 22 feb. 2019, 11:44
  • 841

E nevoie de un MBA pentru a fi un antreprenor de succes? 6 antreprenori de top au povestit în exclusivitate pentru Ghidul de MBA care sunt abilităţile esenţiale de tip „Cum să” pe care un MBA/EMBA le dezvoltă, pentru a fi un antreprenor de succes.

Cum să lucrezi în echipă

Unul dintre cele mai bune lucruri pe care un MBA te învaţă este modul de a lucra cu echipa (în situaţii şi cu oameni cu competenţe diverse) pentru a duce la capăt obiectivele propuse. Sunt multe cazuri în care managerii sunt forţaţi să colaboreze în echipe, în grupuri imperfecte. Nu toţi pot avea aceleaşi obiective şi niveluri de calificare.

Amintiţi-vă că antreprenoriatul nu este un sport solo. Spre exemplu, Bogdan Teodorescu, CEO TDR Energy, a absolvit cursurile Tiffin Executive MBA în 2016. La momentul la care a luat decizia să urmeze programul era managerul propriei companii, pe care o deţine şi în prezent. „Am făcut-o când aveam destulă maturitate şi experienţă profesională, necesară pentru a putea valorifica la maximum bagajul de informaţii pe dispoziţie. În primul rând, am simţit un boost de încredere în ceea ce priveşte abilităţile mele de public speaking şi de lucru în echipă”.

Bogdan Teodorescu povesteşte că prin parcurgerea studiilor de caz a fost pe rând director financiar, de resurse umane, de operaţiuni, marketing etc., în cadrul unor companii dintre cele mai diverse şi pus în situaţii surprinzătoare cu care lesne se poate confrunta la un moment dat. „Cel puţin din punctul meu de vedere, în mediul de business actual, să fii autodidact şi să te bazezi doar pe fler şi pe noroc reprezintă un handicap greu de surmontat”.

Mihai Marcu (5sterne.ro-bere artizanală), absolvent MBA Ro-Can 2015, a lucrat peste 10 ani la diverse corporaţii din IT. În 2014 a pornit cu un vechi prieten stabilit în Germania o firmă specializată în berea artizanală bavareză, bere produsă în loturi mici. Acum este la a treia iniţiativă antreprenorială. În cadrul MBA-ului a parcurs 19 module, de la marketing, statistică, finanţe până la comportamentul organizaţiei, managementul schimbării şi HR. „Cumva, mi-a pregătit mintea pentru întâlnirea cu «ursul din pădure». În realitate, când eşti faţă în faţă cu ursul capeţi o altfel de cunoaştere, în fiecare celulă a corpului tău”.

Cum să respecţi termene „imposibile”

Pentru Mihai Marcu, părțile cele mai dificile nu au fost costurile sau luarea examenelor, ci timpul: două zile pe săptămână plus sâmbăta, la care se adaugă timpul pentru studiul individual şi munca în echipe. „Nu ştiu cum am reuşit, acum cred că mi-ar fi imposibil”. „Pe parcursul programului de MBA mi-am descoperit şi dezvoltat aptitudini pe care nu credeam că le am, cum ar fi time-managementul, fără de care mi-ar fi fost imposibil să duc până la capăt un astfel de demers academic”, recunoaşte şi Bogdan Teodorescu.

Cum să creezi relaţii de afaceri (how to network)

Daniel Androne, CEO DAS Strategic Project (absolvent MBA Ro-Francez INDE 2016), la momentul la care a aplicat pentru MBA, era într-o colaborare cu un dezvoltator imobiliar, colaborare care a încetat în primul semestru din anul I. El vorbeşte despre „cunoştinţe şi experienţe noi, networking, precum şi posibilitatea de a identifica aptitudini şi noi oportunităţi de afaceri” ca beneficii directe ale MBA-ului. „Practic, fiecare curs a venit cu cunoştinţe şi modalităţi noi în abordare. Încă de la începutul programului am tratat, în proiectele aferente fiecărei materii, aspecte ale businessului actual, consultanţă şi management în construcţii, fapt ce a facilitate abordarea de clienţi şi parteneri noi, crearea unei imagini şi promovarea ei. Am reuşit scalarea businessului şi oferirea de pachete de servicii şi rapoarte ce răspund cerinţelor fiecărui investitor”.

Cum să vinzi idei către o echipă, furnizori sau clienţi

La momentul la care a început cursurile Tiffin, Radu Voicu, CEO-Hex IT, era director de vânzări la una dintre cele mai mari companii IT. „Beneficiile concrete sunt, pentru că în afară de cunoștințele fiecăruia din aria lui de execuţie, vânzări în cazul meu, un MBA te duce în toate zonele companiei, de la HR la marketing. Evident când deţii sau conduci o companie trebuie să poţi discuta în toate zonele de acţiune ale ei, atât cu managerii tăi, cât şi cu clienţii și furnizorii. Aş spune propoziţia pe care am învăţat-o de la profesorul nostru de financiar, care avea şi propria lui companie: «Cash is king». E simplu, dar cât de important în orice companie”.

Negocierea cu un client este un moment critic putând fi un real obstacol în agrearea unei înţelegeri, fapt ce trebuie gestionat cu atenţie, pentru a putea elimina barierele de comunicare şi păstrarea unei flexibilităţi suficiente, consideră şi Daniel Androne.

Cum să «citesc» situaţiile financiare

Acesta este un talent care lipsește majorității antreprenorilor şi are un efect negativ major, asupra activităţii lor. La MBA sunt obligaţi să analizeze bilanţurile, cifrele privind profitul şi pierderile, situaţiile fluxurilor de numerar, în cadrul studiilor de caz atribuite. În 2015, Radu Voicu a achiziţionat o companie, Enterprise Concept.„Faptul că puteam să înţeleg singur situaţiile financiare, că puteam «citi» un P&L, un cashflow, asta m-a ajutat foarte mult în decizie”.

Antreprenorul Bogdan Teodorescu povesteşte și el că a fost pus în situaţii surprinzătoare cu care lesne se poate confrunta la un moment dat. „Sunt mult mai atent la detalii care pot face diferenţa între profit şi pierdere, între clienţi satisfăcuţi şi clienţi nemulţumiţi, între angajaţi motivaţi şi angajaţi nemotivaţi.”

Cum să-ţi descoperi noi vocaţii

„Primul beneficiu concret este networkingul cu care rămâi după absolvirea MBA. Apoi, ca absolvent de ASE, beneficiile concrete au fost simulările de business, disciplina de resurse umane şi întâlnirea cu profesoara de la această disciplină, Alecxandrina Deaconu. Acolo s-a scris viitorul meu, pentru că ulterior am trecut pe lista de interese de job -Resurse Umane”, povesteşte Mădălina Rădulescu (Fun Training). Când s-a apucat de MBA (la INDE&CNAM Paris), lucra pentru BRD Societe Generale, era Şef Serviciu Emitere Carduri în centrala băncii. Ulterior, i-a ajutat în antreprenoriat să creeze o echipă solidă. „Sunt Managing Partner într-o firmă de training şi consultanţă. Fără falsă modestie sunt un facilitator amprentat de experienţă de business şi de resurse umane, ceea ce mă ajută să văd lucrurile din mai multe perspective şi îi ajută pe clienţii mei să câştige timp în implementarea diferitelor programe”.

Cum să dezvolţi un plan B

Miguel Borges-Agrikolage la momentul aplicării pentru MBA la Tiffin era managing director CEE&ME Martifer Metallic Constructions şi membru în consiliul director. Cunoştinţele dobândite în MBA, l-au ajutat să implementeze un nou set de proceduri prin care a simplificat procesul decizional din fabrică. În acelaşi timp a început propria afacere -VTREE, împreună cu un partener, companie care are ca scop dezvoltarea şi producţia de mobilier urban inteligent, oferind infrastructuri inteligente IoT.

Succesul cu VTREE, l-a determinat să plece de la compania la care lucra şi să creeze încă o afacere în domeniul agricol, ocupându-se cu furnizarea de adăposturi, silozuri, depozite de apă şi sisteme de irigare. „Cred că este foarte dificil să identifici o situaţie specifică, deoarece nu se aplică soluţii «copy‑paste». Cred că ceea ce contează este experienţa generală, care te face mult mai bine pregătit şi mai dispus să rişti pentru a atinge noi culmi. Eu m-am simţit pe deplin pregătit pentru a începe propria mea afacere după MBA.”