4 lecţii pe care liderii nu le învaţă la şcoală

  • 22 feb. 2017, 16:50
  • 759

Uneori nu e de ajuns să aplici ce ai învăţat în şcoală pentru a avea succes. Este şi cazul liderilor, căci anumite deprinderi legate de management si de modul în care trebuie să îţi conduci echipa nu sunt predate de profesori.

Un manager bun trebuie să ştie cum să lege obiectivele companiei de visele, dorinţele şi aspiraţiile personale ale angajaţilor. Ar fi ideal ca liderul unei organizaţii să îşi dea seama cum să-şi motiveze angajaţii şi să descopere ce traiectorie profesională urmăresc cei din subordinea lui şi ce li se potriveşte cel mai bine.

Este greu să-i absorbi cu totul pe oameni în activitățile lor de lucru și să-i aliniezi emoțional la scopurile și valorile organizației. Se pare că și într-un caz și în celălalt companiile nu sunt suficient pregătite. 

Potrivit 17th annual global CEO survey realizat de PWC până la 50% dintre organizații nu sunt pregătite să pună în execuție strategia. Dacă așa stau lucrurile în cazul execuției, în ce privește implicarea angajaților procentele sunt mult mai mici, de numai 30%, potrivit Employee engagement insights for business leaders 2015, realizat de Gallup. 

Comportamente și emoții ce pot conduce la succes

Prin comportamente de implicare ale angajaților de către lideri se înțelege: crearea de scopuri comune, coeziunea echipei, feedback-ul continuu și îndrumarea membrilor echipei, o comunicare convingătoare (ca ton și limbaj) care să stimuleze gândirea și acțiunea, crearea unui context favorabil și a percepției necesității pentru generarea rezultatelor dorite, convingerea celorlalți pentru împărtășirea viziunii și valorilor.

Comportamentele de execuție au următorul set de competențe: proiecția următorilor pași în acțiunea de implementare a inițiativei, definirea clară a rolului și responsabilității celor care se ocupă cu implementarea, alinierea proceselor pentru implementarea strategiei, măsurarea evoluției, evaluarea rezultatelor și reprioritizarea, generarea opțiunilor de acțiune pentru rezolvarea provocărilor și valorificarea oportunităților.

Ținând cont de cele două seturi de comportamente asociate de mai sus, Development Dimensions International a făcut o evaluare comparativă a comportamentelor care facilitează implicarea și execuția liderilor. Rezultatele sunt următoarele:

  • 65% dintre lideri pot să execute la cel mai înalt nivel strategia, doar 2 din 10 au comportamente de implicare și doar 17% le au în mod echilibrat pe amândouă la nivelul membrilor consiliului de administrație
  • 46% pot să execute la cel mai înalt nivel strategia, 2,3 din 10 au comportamente de implicare și doar 31% le au în mod echilibrat pe amândouă la nivel de management strategic
  • 21% pot să execute la cel mai înalt nivel strategia, 3 din 10 au comportamente de implicare și 48% le au în mod echilibrat pe amândouă la nivel de middle-management


Despre rocada rolurilor de conducere și de management

Cu toate că multe companii derulează studii interne legate de nivelul de implicare al angajaţilor, mulţi manageri nu ştiu ce să facă cu rezultatele respective. Se întâmplă ca să se implementeze câteva soluţii bune, dar izolate, cum ar fi lucrul de acasă. Sau să se adopte strategia "jucăriei" pe care o dai un "copil" ca să te asculte. Aici e vorba de masaje la birou, mâncare ori şedinţe de machiaj.

Dar problemele nu dispar. Şi unii manageri o lasă baltă cu totul şi se gândesc că au încercat să schimbe ceva, dar nu a ajutat cu nimic.

De ce eșuează implementarea strategiilor?

Pentru că sunt deconectate emoțional de visele, dorințele și aspirațiile personale ale angajaților. Pentru că strategiile se adresează intelectului și capului în timp ce acțiunea o fac mâinile ce sunt legate de emoții prin inimă. Secretul este ca acțiunea, inima și capul să fie aliniate strategiei dacă managementul vrea rezultatele așteptate

Ce trebuie ținut minte

  1. Includerea în criteriile de promovare a indicatorului ce ține de capacitatea de a implica oamenii
  2. Includerea unor indicatori de performanță pentru manageri cu referire la creșterea nivelului de implicare și responsabilizarea acestora pentru atingerea indicatorilor stabiliți
  3. Folosirea platformelor colaborative și de comunicare internă pentru consultarea angajaților în legatură cu programele de creștere/consolidarea implicării
  4. Crearea unui calendar de întâlniri între top management și oamenii din organizații: dimineți cu CEO-ul, seri de mentorship cu directorii companiei
  5. Colectare input de la angajați în legatură cu oportunități de îmbunătățire a proceselor, a relațiilor cu clienții, alte oportunități din piață pentru a genera motivare și atasament față de companie