Studiu: Tot mai mulți părinți cred că diplomele nu mai au valoare

  • 8 oct. 2019, 15:27
  • 802

Deși o bună parte dintre părinți consideră că diplomele de astăzi nu mai au valoare, își doresc totuși să facă copiii facultate.

3 din 5 părinți cred că copiii vor absolvi studii superioare, arată o cercetare realizată de către Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-AXA”.

Studiul a fost prezentat într-o conferință de presă la IPN. Circa 71% dintre părinții intervievați au o părere destul de bună sau foarte bună despre învățământul din țară. Ponderea celor care au o părere proastă sau foarte proastă despre învățământul din Republica Moldova este statistic semnificativă, fiind de 24%.

În ansamblu, opiniile respondenților față de situația din învățământul general rămân a fi confuze, fapt confirmat și de discrepanța dintre cota celor care speră la studii superioare pentru copiii lor (circa 61%) și cota celor care consideră că diplomele de astăzi nu mai au nicio valoare (circa 34%).

De asemenea, este semnificativă și ponderea intervievaților care consideră că învățământul privat este mai bun decât cel de stat (circa 23%). O parte semnificativă din părinți (circa 39%) consideră că copiii învață la școală și lucruri cu care ei nu sunt de acord, că elevii primesc pentru acasă prea multe teme (circa 38%) și că orarul elevilor este prea încărcat (circa 43%).

„Nu e numaidecât să țintești în zece. Te simți obosit sau tema nu prezintă interes, mulțumesc pentru un șapte. Părinții consideră că trebuie să fie cât mai puține teme și am încercat să le explicăm faptul că sunt copii care fac toate temele și încă mai roagă profesorul să le mai dea ce va. Doar nu trebuie să le tăiem drumul și la acești copii”, a menționat Anatol Gremalschi, unul dintre autorii studiului, expert în politici educaționale.

În pofida faptului că majoritatea părinților au păreri destul de bune și foarte bune despre învățământul și școlile din Republica Moldova, circa 67% dintre ei consideră că, pentru a lua note bune, un copil are nevoie și de meditații, iar aproape 49% din respondenți ar dori ca fiii sau fiicele lor să studieze în străinătate.

„La interpretarea datelor trebuie să ținem cont de complexitatea condițiilor în care opinia este formată. Vă dați seama că aprecierile au fost acordate de către mulți părinți care poate nici nu prea cunosc în detaliu standardele unei educații de calitate”,  a precizat Vasile Cantarji, sociolog CBS-AXA, explicând unele contradicții în răspunsurile intervievaților.

„Pe de o parte, ne declarăm mulțumiți de educația pe care o primește copilul. Pe de altă parte, ne-am fi dorit copilul să învețe peste hotare”, a exemplificat sociologul.

La sondaj a participat populația adultă (18 ani și peste), cu statut de îngrijitor al cel puțin unui copil care frecventează o instituție de învățământ primar, gimnazial sau liceal. Sondajul a fost efectuat pe un eșantion de 516 respondenți, iar marja de eroare a sondajului constituie ± 4,3%.