Sistemul dual, o șansă de a combina învățătura cu munca

  • 3 dec. 2018, 14:33
  • 631

Tot mai mulți tineri din Re­publica Moldova se înscriu în învățământul dual. Astfel, ei au posibilitatea să combine învățătura cu munca. Școala Profesională din orașul Hâncești este una dintre primele instituții care a început pregă­tirea specialiștilor în sistemul învățământului dual. Deja de cinci ani, aceasta este impli­cată în învățământul dual la meseria „Cusătorese”, circa 120 de eleve beneficiind de instruiri în domeniul dat.

Conducerea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldo­va și cea a Federației Sindicale a Educației și Științei, au efectuat, recent, o vizită de lucru aici pen­tru a vedea la fața locului cum este implementat învățământul dual.

La masa rotundă a participat și o grupă de fete, viitoare cusătore­se, care învață o profesie prin sis­temul dual. „Îmi place să cos. Fă­când parte din învățământul dual, căpătăm mai multă experiență. Învățăm teoria la școală, practi­ca o facem la agentul economic, obținem deprinderi de lucru la cele mai performante mașini”, a spus Gabriela. Mariana, colega sa, a afirmat că e mulțumită că se combină partea teoretică cu cea practică și că o parte din orele practice le fac la fabrică, învățând de la cei mai buni maiștri. Aces­tea, ca și toate colegele lor din clasă, sunt liniștite că după absol­vire au un loc de muncă asigurat. În plus, elevul ucenic beneficiază de cazare, bursă, prânz gratuit, dar și de o indemnizație lunară de ucenicie, avantaje de care nu se bucură toți tinerii care studiază la aceeași școală, nefiind parte a învățământului dual.

„Scopul învățământului dual este de a pregăti specialiști buni pentru piața muncii, ca să aveți un salariu motivant, ca să rămâneți în țară”, le-a spus ucenicelor Nadej­da Lavric, vicepreședintă a FSEȘ.

Sistemul dual, o șansă de a combina învățătura cu munca

Sindicatele acordă o atenție deosebită învățământului dual, deoarece acest sistem poate con­tribui la dezvoltarea pieței muncii din Republica Moldova, după cum arată experiența internațională. „Un pas important este contractul de ucenicie, care este semnat de agentul economic, de reprezen­tantul instituției de învățământ, în prezența comitetului sindical, și de către un reprezentant adult al elevului. Rolul reprezentantu­lui sindical este unul semnifica­tiv. Acesta le aduce la cunoștință elevilor ucenici drepturile lor, iar mai apoi, pe perioada de instru­ire, monitorizează și se implică, la nevoie, pentru a fi respectate prevederile contractului”, a expli­cat Ludmila Petrușan, directoarea școlii profesionale.

Petru Chiriac, vicepreședinte al CNSM, a menționat că există o discrepanță dintre oferta de pe piața muncii și necesitățile reale ale agenților economici care nu pot găsi cadre calificate. „Școala Profesională din Hâncești este o instituție model în domeniul im­plementării învățământului dual, de la care se pot inspira și alte școli din țară”, a declarat vicepre-ședintele CNSM. Acesta a adău­gat că elevii trebuie orientați în alegerea viitoarei meserii încă de pe băncile școlii, deoarece nu toți pot face studii superioare.

La eveniment a fost prezentă și Maria Lică, directoarea unei com­panii producătoare de textile din Hâncești, care a afirmat că este dispusă să continue colaborarea cu Școala Profesională din loca­litate în domeniul învățământului dual. Întreprinderea pe care o conduce lucrează în proporție de 90 la sută pentru export.  Maria Lică a afirmat că datorită învățământului dual ar putea fi diminuată criza de muncitori cu care se confruntă o bună parte din întreprinderi.

„În prezent, avem circa 20 de locuri vacante, care sperăm să fie ocupate de ucenicele de astăzi. În cazul în care vor fi mai multe brațe de muncă, ne putem ex­tinde”, a spus cu încredere Maria Lică.