Tot mai mulți tineri din Republica Moldova se înscriu în învățământul dual. Astfel, ei au posibilitatea să combine învățătura cu munca. Școala Profesională din orașul Hâncești este una dintre primele instituții care a început pregătirea specialiștilor în sistemul învățământului dual. Deja de cinci ani, aceasta este implicată în învățământul dual la meseria „Cusătorese”, circa 120 de eleve beneficiind de instruiri în domeniul dat.
Conducerea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova și cea a Federației Sindicale a Educației și Științei, au efectuat, recent, o vizită de lucru aici pentru a vedea la fața locului cum este implementat învățământul dual.
La masa rotundă a participat și o grupă de fete, viitoare cusătorese, care învață o profesie prin sistemul dual. „Îmi place să cos. Făcând parte din învățământul dual, căpătăm mai multă experiență. Învățăm teoria la școală, practica o facem la agentul economic, obținem deprinderi de lucru la cele mai performante mașini”, a spus Gabriela. Mariana, colega sa, a afirmat că e mulțumită că se combină partea teoretică cu cea practică și că o parte din orele practice le fac la fabrică, învățând de la cei mai buni maiștri. Acestea, ca și toate colegele lor din clasă, sunt liniștite că după absolvire au un loc de muncă asigurat. În plus, elevul ucenic beneficiază de cazare, bursă, prânz gratuit, dar și de o indemnizație lunară de ucenicie, avantaje de care nu se bucură toți tinerii care studiază la aceeași școală, nefiind parte a învățământului dual.
„Scopul învățământului dual este de a pregăti specialiști buni pentru piața muncii, ca să aveți un salariu motivant, ca să rămâneți în țară”, le-a spus ucenicelor Nadejda Lavric, vicepreședintă a FSEȘ.
Sindicatele acordă o atenție deosebită învățământului dual, deoarece acest sistem poate contribui la dezvoltarea pieței muncii din Republica Moldova, după cum arată experiența internațională. „Un pas important este contractul de ucenicie, care este semnat de agentul economic, de reprezentantul instituției de învățământ, în prezența comitetului sindical, și de către un reprezentant adult al elevului. Rolul reprezentantului sindical este unul semnificativ. Acesta le aduce la cunoștință elevilor ucenici drepturile lor, iar mai apoi, pe perioada de instruire, monitorizează și se implică, la nevoie, pentru a fi respectate prevederile contractului”, a explicat Ludmila Petrușan, directoarea școlii profesionale.
Petru Chiriac, vicepreședinte al CNSM, a menționat că există o discrepanță dintre oferta de pe piața muncii și necesitățile reale ale agenților economici care nu pot găsi cadre calificate. „Școala Profesională din Hâncești este o instituție model în domeniul implementării învățământului dual, de la care se pot inspira și alte școli din țară”, a declarat vicepre-ședintele CNSM. Acesta a adăugat că elevii trebuie orientați în alegerea viitoarei meserii încă de pe băncile școlii, deoarece nu toți pot face studii superioare.
La eveniment a fost prezentă și Maria Lică, directoarea unei companii producătoare de textile din Hâncești, care a afirmat că este dispusă să continue colaborarea cu Școala Profesională din localitate în domeniul învățământului dual. Întreprinderea pe care o conduce lucrează în proporție de 90 la sută pentru export. Maria Lică a afirmat că datorită învățământului dual ar putea fi diminuată criza de muncitori cu care se confruntă o bună parte din întreprinderi.
„În prezent, avem circa 20 de locuri vacante, care sperăm să fie ocupate de ucenicele de astăzi. În cazul în care vor fi mai multe brațe de muncă, ne putem extinde”, a spus cu încredere Maria Lică.
Tot mai mulți tineri din Republica Moldova se înscriu în învățământul dual. Astfel, ei au posibilitatea să combine învățătura cu munca. Școala Profesională din orașul Hâncești este una dintre primele instituții care a început pregătirea specialiștilor în sistemul învățământului dual. Deja de cinci ani, aceasta este implicată în învățământul dual la meseria „Cusătorese”, circa 120 de eleve beneficiind de instruiri în domeniul dat.
Conducerea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova și cea a Federației Sindicale a Educației și Științei, au efectuat, recent, o vizită de lucru aici pentru a vedea la fața locului cum este implementat învățământul dual.
La masa rotundă a participat și o grupă de fete, viitoare cusătorese, care învață o profesie prin sistemul dual. „Îmi place să cos. Făcând parte din învățământul dual, căpătăm mai multă experiență. Învățăm teoria la școală, practica o facem la agentul economic, obținem deprinderi de lucru la cele mai performante mașini”, a spus Gabriela. Mariana, colega sa, a afirmat că e mulțumită că se combină partea teoretică cu cea practică și că o parte din orele practice le fac la fabrică, învățând de la cei mai buni maiștri. Acestea, ca și toate colegele lor din clasă, sunt liniștite că după absolvire au un loc de muncă asigurat. În plus, elevul ucenic beneficiază de cazare, bursă, prânz gratuit, dar și de o indemnizație lunară de ucenicie, avantaje de care nu se bucură toți tinerii care studiază la aceeași școală, nefiind parte a învățământului dual.
„Scopul învățământului dual este de a pregăti specialiști buni pentru piața muncii, ca să aveți un salariu motivant, ca să rămâneți în țară”, le-a spus ucenicelor Nadejda Lavric, vicepreședintă a FSEȘ.
Sindicatele acordă o atenție deosebită învățământului dual, deoarece acest sistem poate contribui la dezvoltarea pieței muncii din Republica Moldova, după cum arată experiența internațională. „Un pas important este contractul de ucenicie, care este semnat de agentul economic, de reprezentantul instituției de învățământ, în prezența comitetului sindical, și de către un reprezentant adult al elevului. Rolul reprezentantului sindical este unul semnificativ. Acesta le aduce la cunoștință elevilor ucenici drepturile lor, iar mai apoi, pe perioada de instruire, monitorizează și se implică, la nevoie, pentru a fi respectate prevederile contractului”, a explicat Ludmila Petrușan, directoarea școlii profesionale.
Petru Chiriac, vicepreședinte al CNSM, a menționat că există o discrepanță dintre oferta de pe piața muncii și necesitățile reale ale agenților economici care nu pot găsi cadre calificate. „Școala Profesională din Hâncești este o instituție model în domeniul implementării învățământului dual, de la care se pot inspira și alte școli din țară”, a declarat vicepre-ședintele CNSM. Acesta a adăugat că elevii trebuie orientați în alegerea viitoarei meserii încă de pe băncile școlii, deoarece nu toți pot face studii superioare.
La eveniment a fost prezentă și Maria Lică, directoarea unei companii producătoare de textile din Hâncești, care a afirmat că este dispusă să continue colaborarea cu Școala Profesională din localitate în domeniul învățământului dual. Întreprinderea pe care o conduce lucrează în proporție de 90 la sută pentru export. Maria Lică a afirmat că datorită învățământului dual ar putea fi diminuată criza de muncitori cu care se confruntă o bună parte din întreprinderi.
„În prezent, avem circa 20 de locuri vacante, care sperăm să fie ocupate de ucenicele de astăzi. În cazul în care vor fi mai multe brațe de muncă, ne putem extinde”, a spus cu încredere Maria Lică.