Avem de la cine învăța: Țara cu cel mai gândit sistem de învățământ

  • 3 dec. 2018, 11:29
  • 559

În timp ce sistemul de învățământ din Republica Moldova este unul defect, cu o serie de neajunsuri și abuzuri, când ai impresia că scopul de bază al fiecărui program de studiu este să impună copiii să învețe pe de rost sute de pagini, pentru a nu mai avea timp să gândească și să se dezvolte ca personalități, iar pe învățători să-i ocupe cu completarea a zeci de rapoarte, pentru a nu avea suficient timp ca să iasă și să protesteze în stradă, vedem că sunt țări de la care nu ne-ar fi greu să învățăm niște practici bune de educație, care au demonstrat că sunt eficiente.

Cel mai recent studiu realizat de Programul de Evaluare Internațională a Studenților (PISA) arată că sistemul de învățământ din Moldova ocupă locul 52 din cele 70 de țări. În Europa, cel mai bun scor îl înregistrează Finlanda, ţara cunoscută pentru faptul că elevii nu au cărţi şi nu primesc aproape niciodată teme pentru acasă.

În Finlanda, şcoala e un teren de joacă pentru copii: elevii nu au uniforme, stau desculţi, învaţă în curte şi nu sună niciun clopoţel. Râd, vorbesc tare, neîntrebaţi şi nimeni nu îi ceartă. Profesorii sunt parteneri de joacă, care nu îi evaluează şi nu le pun note.

„În Finlanda, copiii merg la şcoală cu plăcere. În clasele primare ziua este scurtă, cu pauze la fiecare 45 de minute şi o pauză mai lungă sau siesta în care copilul primeşte o masă caldă. Sunt învățați să nu risipească mâncarea. Temele sunt puţine şi de multe ori sunt sub forma unor experimente pe care elevul le face acasă. La liceu se munceşte. În broşura fiecărui liceu scrie că liceul nu este obligatoriu, iar atunci când vii la liceu îţi iei responsabilitatea învăţării. Elevii de liceu au câteva materii obligatorii, iar restul le aleg în funcţie de interese”, afirmă Bianca Biro, profesoară în Finlanda, relatează digi24.ro.

În Finlanda, elevii pleacă toţi cu aceeaşi şansă la educaţie indiferent din ce familie provin. Primesc o masă caldă în fiecare zi, sunt încurajaţi, iar construirea sistemului de educație de acolo este de a stimula creativitatea copiilor. Profesorii din Finlanda refuză sistemul de învățământ învechit, bazat pe predare-memorare-testare. Elevii sunt încurajați să stea împreună după ore, să stea cu familia, să facă sport, să asculte muzică, să citească.