Impozitarea companiilor digitale în Moldova poate rămâne nerealizată, studiu

  • 10 ian. 2020, 9:40
  • 529

Inițiativa de impozitare a companiilor digitale, cum ar fi Facebook, Google și alți nerezidenți care au diferite aplicații pe teritoriul Republicii Moldova, poate rămâne nerealizată. Și aceasta dacă nu se va ține cont de natura internațională a problemei. „A merge singur contra companiilor care obțin venituri colosale, după orice standarde, poate submina eficiența întregului sistem și chiar poate afecta relația cu Statele Unite ale Americii”. Concluziile se regăsesc într-un studiu realizat de către expertul Vladislav Kaim pentru comunitatea WatchDog.md, transmite IPN.

În opinia autorului, la dispoziția Guvernului Republicii Moldova există alte două strategii care îi vor permite să nu meargă singur împotriva giganților digitali, ci să folosească propriile arme ale giganților. Prima este de a amâna intrarea în vigoare a noii taxe până la 1 ianuarie 2021, deoarece până atunci va fi introdusă o taxă digitală unică în Uniunea Europeană în mod continuu. Acest lucru va permite Moldovei să-și unifice regimul de impozitare pentru companiile digitale cu regimul aplicabil pe cea mai mare piață comună din lume. O astfel de decizie poate duce la o serie de efecte secundare pozitive. Potrivit autorului, de exemplu, capacitatea de a obține mai rapid recunoașterea respectării de către Moldova a standardelor noului Regulament al UE privind protecția datelor cu caracter personal etc.

În studiu se menționează că, dacă Guvernul dorește să fie mai proactiv și să găsească o soluție regională, pare rezonabil să vină cu inițiativa creării unui grup de lucru țintă cu reprezentanții țărilor Parteneriatului Estic privind impozitarea digitală. Obiectivul grupului va fi crearea unei impozitări digitale unice pe teritoriul PaE. Acesta ar urma să fie constituit din reprezentanți ai ministerelor economiei, organelor fiscale și autorități de reglementare antimonopol.

Autorul studiului mai menționează că prezența Google – prin serviciul de căutare, e-mail și alte servicii, Facebook – rețeaua socială, Messenger, Whatsapp, Instagram și alți giganți digitali în viața moldovenilor poate fi numită în siguranță omniprezentă. „Măsurile unilaterale introduse de cele mai mici și una dintre cele mai sărace țări din Europa împotriva titanilor noii economii, care utilizează pe deplin economiile de scară și prezența lor globală pentru a menține conducerea, au șanse extrem de limitate de succes. Și orice astfel de decizie ar trebui luată având în vedere și impactul potențial al acesteia asupra relațiilor dintre Republica Moldova și Statele Unite”.

Potrivit politicii bugetar-fiscale pentru anul 2020, companiile internaționale digitale în Republica Moldova urmau să fie obligate, din 1 ianuarie, să se înregistreze la Serviciul Fiscal de Stat. De asemenea, acestea urmau să fie obligate să achite TVA aferent acestor servicii. Ulterior, autoritățile au anunțat că obligativitatea a fost amânată până în luna aprilie.