Cu toții știm că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea de la târg, dar asta nu ne-a ferit să ajungem la sfârșit de lună pe minus în contul bancar. „Ce să fac ca să-mi ajungă banii de la un salariu la altul?” e o întrebare la care experții în gestionarea banilor personali nu au răspuns exact, dar au câteva recomandări care te pot ajuta să-ți ții finanțele în frâu. Dacă încă nu ai un sistem pus la punct și nu știi unde să începi ca să ai un control mai bun al propriilor bani, noi îți spunem care sunt primii pași.
În primul rând, ei recomandă să-ți faci un buget personal, care te va ajuta să vezi tabloul real din punct de vedere al veniturilor și cel al cheltuielilor pe care le ai în fiecare lună.
De ce ai nevoie de buget personal?
Experții în domeniu spun că atunci când îți vei așterne pe foaie sau în excel situația financiară, asta te va ajuta:
- să-ţi planifici cheltuielile,
- să cheltuieşti doar atât cât îți permite bugetul și să nu acumulezi datorii,
- să faci economii și să fii mai motivat/ă pentru a obține noi surse de câștig.
„Aș sugera ca bugetul lunar să fie elaborat pentru fiecare lună aparte. Lunile nu sunt ca surorile și nu seamănă întotdeauna între ele”, spune Laurenția Filipschi, director executiv la asociația obștească „Junior Achievement”, care ajută la pregătirea tinerei generații pentru a se afirma cu succes în economia de piață. Deci, ideea principală este că un buget personal îți va permite să gestionezi mai bine banii, în funcție de realitățile care apar pe parcursul fiecărei luni.
Cum să-ți gestionezi banii?
Cea mai populară formulă de gestionare a banilor presupune ordonarea cheltuielilor conform modelului 20/50/30. 20% din venituri sunt alocate economiilor sau investițiilor, 50% – satisfacerii nevoilor de zi cu zi (mâncare, utilități, transport), iar 30% – cheltuielilor pentru satisfacerea dorințelor (gadget, călătorie, o achiziție la care visai demult).
Laurenția Filipschi vine însă cu o altă opțiune: „încearcă în fiecare lună să-ți faci o listă de necesități – utilitățile, transport, alimentație, medicamente (dacă e necesar) și o a doua listă cu dorințele tale. Aceasta îți va permite să repartizezi mai ușor banii. Banii vor „migra” de la o categorie la alta în funcție de realitățile zilei. Totodată, suma totală de bani pe care o ai la dispoziție nu trebuie repartizată în totalitate pe categorii, ci vei lăsa un 10-15 la sută pentru situații neprevăzute sau în caz de urgență.”
În cazul în care experiența sau stagiul de muncă îți permit, ar trebui să încerci să pui deoparte chiar 20% din veniturile tale.
Laurenția Filipschi mai spune că la planificarea bugetului personal ar trebui să ai două planuri: A și B. Planul A se va realiza atunci când cheltuielile merg conform listei întocmite de tine. Planul B – atunci când apar cheltuieli neprevăzute sau atunci când venitul obținut este mai mic decât cel planificat inițial. Planul B ar trebui să răspundă să răspundă la întrebarea: de unde aș putea să economisesc ca să pot face față situației? „Noi întotdeauna recomandăm elaborarea planului A și a celui B, plus o economie de 10 %”, menționează experta.
Ce să faci dacă ai un salariu mic?
„Deseori sunt întrebată: «cum procedez în cazul în care am un salariu mic?»”, povestește Laurenția Filipschi. „Nu există un răspuns concret la această întrebare”, spune ea. Asta pentru că noțiunea de salariu mic este o noțiune relativă. „Fiecare are necesitățile sale, iar salariu mic este interpretat în mod diferit”. Laurenția spune că poți încerca să ceri un salariu mai mare de la angajator, mai ales dacă ești convins că e posibil. În aceste condiții, Laurenția Filipschi spune bugetul personal poate să te motiveze să găsești surse suplimentare de venit. „În actualele condiții, există posibilități de obținere a veniturilor în mediul online sau în cazul în care ai hobby-uri să încerci să le explorezi și să le le transformi în sursă de venit. Deci dacă ai terminat job-ul la ora 17:00 și dacă mai ai posibilitatea să valorifici încă două-trei ore de muncă în altă parte – poți să obții un venit suplimentar”, mai spune experta.
Cu toții știm că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea de la târg, dar asta nu ne-a ferit să ajungem la sfârșit de lună pe minus în contul bancar. „Ce să fac ca să-mi ajungă banii de la un salariu la altul?” e o întrebare la care experții în gestionarea banilor personali nu au răspuns exact, dar au câteva recomandări care te pot ajuta să-ți ții finanțele în frâu. Dacă încă nu ai un sistem pus la punct și nu știi unde să începi ca să ai un control mai bun al propriilor bani, noi îți spunem care sunt primii pași.
În primul rând, ei recomandă să-ți faci un buget personal, care te va ajuta să vezi tabloul real din punct de vedere al veniturilor și cel al cheltuielilor pe care le ai în fiecare lună.
De ce ai nevoie de buget personal?
Experții în domeniu spun că atunci când îți vei așterne pe foaie sau în excel situația financiară, asta te va ajuta:
„Aș sugera ca bugetul lunar să fie elaborat pentru fiecare lună aparte. Lunile nu sunt ca surorile și nu seamănă întotdeauna între ele”, spune Laurenția Filipschi, director executiv la asociația obștească „Junior Achievement”, care ajută la pregătirea tinerei generații pentru a se afirma cu succes în economia de piață. Deci, ideea principală este că un buget personal îți va permite să gestionezi mai bine banii, în funcție de realitățile care apar pe parcursul fiecărei luni.
Cum să-ți gestionezi banii?
Cea mai populară formulă de gestionare a banilor presupune ordonarea cheltuielilor conform modelului 20/50/30. 20% din venituri sunt alocate economiilor sau investițiilor, 50% – satisfacerii nevoilor de zi cu zi (mâncare, utilități, transport), iar 30% – cheltuielilor pentru satisfacerea dorințelor (gadget, călătorie, o achiziție la care visai demult).
Laurenția Filipschi vine însă cu o altă opțiune: „încearcă în fiecare lună să-ți faci o listă de necesități – utilitățile, transport, alimentație, medicamente (dacă e necesar) și o a doua listă cu dorințele tale. Aceasta îți va permite să repartizezi mai ușor banii. Banii vor „migra” de la o categorie la alta în funcție de realitățile zilei. Totodată, suma totală de bani pe care o ai la dispoziție nu trebuie repartizată în totalitate pe categorii, ci vei lăsa un 10-15 la sută pentru situații neprevăzute sau în caz de urgență.”
În cazul în care experiența sau stagiul de muncă îți permit, ar trebui să încerci să pui deoparte chiar 20% din veniturile tale.
Laurenția Filipschi mai spune că la planificarea bugetului personal ar trebui să ai două planuri: A și B. Planul A se va realiza atunci când cheltuielile merg conform listei întocmite de tine. Planul B – atunci când apar cheltuieli neprevăzute sau atunci când venitul obținut este mai mic decât cel planificat inițial. Planul B ar trebui să răspundă să răspundă la întrebarea: de unde aș putea să economisesc ca să pot face față situației? „Noi întotdeauna recomandăm elaborarea planului A și a celui B, plus o economie de 10 %”, menționează experta.
Ce să faci dacă ai un salariu mic?
„Deseori sunt întrebată: «cum procedez în cazul în care am un salariu mic?»”, povestește Laurenția Filipschi. „Nu există un răspuns concret la această întrebare”, spune ea. Asta pentru că noțiunea de salariu mic este o noțiune relativă. „Fiecare are necesitățile sale, iar salariu mic este interpretat în mod diferit”. Laurenția spune că poți încerca să ceri un salariu mai mare de la angajator, mai ales dacă ești convins că e posibil. În aceste condiții, Laurenția Filipschi spune bugetul personal poate să te motiveze să găsești surse suplimentare de venit. „În actualele condiții, există posibilități de obținere a veniturilor în mediul online sau în cazul în care ai hobby-uri să încerci să le explorezi și să le le transformi în sursă de venit. Deci dacă ai terminat job-ul la ora 17:00 și dacă mai ai posibilitatea să valorifici încă două-trei ore de muncă în altă parte – poți să obții un venit suplimentar”, mai spune experta.