Circa 40% din posesorii de autovehicule din R. Moldova nu achită taxa rutieră

  • 20 feb. 2020, 11:55
  • 1 657
  • 2

Bugetele locale vor rata circa 500 milioane lei în anul curent din cauza evaziunii fiscale a posesorilor de automobile. De această părere este economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță, care scrie pe blogul său că primăriile și consiliile raionale vor aloca pentru întreținerea și reparația drumurilor locale 750 milioane de lei și nu 1,2 miliarde de lei, cât ar trebui să fie acumulați în condițiile în care toți posesorii de autovehicule ar achita taxa rutieră, comunică MOLDPRES.

Potrivit expertului, la originea problemei se află majorarea, în 2014, pentru a treia oară consecutiv a taxei rutiere. „Primul val de neplată a început în 2014, când taxa a crescut cu 60%. Atunci, numărul de autovehicule s-a majorat cu 37 mii de unități, în timp ce colectările au scăzut cu 20 milioane lei”, notează Ioniță.

Conform estimărilor IDIS Viitorul, confirmate și de recentul Raport al Curții de Conturi pe marginea Fondului Rutier, circa 40% din posesorii de autovehicule nu achită taxa rutieră și respectiv nu efectuează revizia tehnică a unității de transport. „Cumulativ, din 2014 autoritățile publice locale au ratat 2,9 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 70% din bugetul lor actual pentru întreținerea drumurilor locale”, precizează expertul.

Veaceslav Ioniță susține că evaziunea fiscală este favorizată de legislația ambiguă în domeniu, or taxa pentru posesorii de autovehicule nu este una imperativă, ceea ce nu permite Inspectoratului Fiscal să administreze eficient procesul de colectare a acesteia. Totodată, carența legislativă în administrarea taxei rutiere transformă Moldova „într-un cimitir al mașinilor uzate și lepădate la margine de drum”, punctează Ioniță.

„Este greu de spus câte zeci de mii de mașini de fapt nici nu mai sunt unități de transport, dar continuă să fie înregistrate la Agenția Servicii Publice. Înăsprirea legislației fiscale în domeniul taxei rutiere va permite nu doar acumulări de fonduri pentru întreținerea drumurilor, dar și forțarea posesorilor de autovehicule uzate să le radieze din registru cu respectarea normelor legale de utilizare a autovehiculelor uzate”, scrie economistul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

Expertul vede două priorități legislative în remedierea acestei situații: modificarea cadrului legal în domeniul taxei rutiere, astfel încât aceasta să devină obligatorie, indiferent de circumstanțe, iar Inspectoratul Fiscal să aibă toate instrumentele necesare pentru urmărirea fiscală a rău-platnicilor, și dezvoltarea unui cadru legal suficient privind procedura de colectare a unităților de transport vechi și radierea lor din registru.