Tinerii care au intrat în piața muncii din 2000 încoace fac parte din așa-numita generație Millenials. Mereu conectați la internet, în permanentă mișcare, foarte bine informați, cu multe așteptări de la viitorul lor și, implicit, cu mari cerințe față de cel care urmează să le gestioneze cel puțin opt ore din fiecare zi.
Generația Millenials i-a luat pe nepregătite pe angajatorii obișnuiți să aibă în echipă candidați răbdători, înțelegători și mereu gata de compromis. Totuși, reprezentanții companiilor de resurse umane spun că vremurile când companiile aveau de unde alege au apus, notează AGORA.md.
„Nu mai suntem în timpurile când angajatorul poate să se alinte și să selecteze, sau să fie indiferent față de persoanele care pleacă. Angajatorii care nu reușesc să se adapteze la schimbările care au apărut pe piața muncii, au rămas cu conceptele vechi, respectiv lor de fapt le este greu să-și găsească angajații”, a declarat managerul general al unei companii de recrutare a resurselor umane, Marina Șvidki.
Statisticile arată că în ultimul deceniu Moldova a devenit un loc atractiv pentru companiile străine. Acestea își deschid filiale în țara noastră și își doresc să angajeze tineri: energici, ambițioși și capabili. Așteptările însă, sunt departe de realitatea pe care o găsesc de fapt:
„Preponderent în ultimii ani s-a accentuat această problemă, în primul rând pentru că vedem un fenomen masiv de emigrare. Totodată, în ultima perioadă multe companii străine și-au deschis reprezentanțe în Moldova pentru a presta servicii pentru clienții lor din străinătate. Din această cauză este o permanentă concurență pentru forța de muncă tânără”, susține reprezentantul unei companii, Artiom Ojog.
Dar ce își doresc angajatorii de la potențialii candidați?
„Să aibă specialiști profesioniști care să poată să se încadreze și să aducă rezultate, să influențeze dezvoltarea companiei. Angajații tineri au și ei necesități: formarea unei familii, formarea unui statut în societate, copiii – sunt aspecte la care trebuie să se gândească și angajatorii când recrutează tineri”, spune Marina Șvidki.
Iar alternativele nu au întârziat să apară. Companiile noi – care oferă salarii cu mult peste media de pe piață, oficii moderne și posibilitatea de a munci fără a avea un background profesional prea mare în spate:
„În ultimii ani, cel puțin compania noastră, s-a focusat pe atragerea tinerilor care au dorință de a munci, și nu atât pe tinerii care au experiență foarte multă”, susține Artiom Ojog.
Chiar și așa, zeci de locuri de muncă rămân vacante. Explicația este de fiecare dată aceeași:
„Tinerii de azi, generația millenials, de mici copii au fost conectați la internet, au avut acces la informație non-stop, de asta au așteptări mai mari în comparație cu generațiile anterioare. Tinerii de azi sunt într-o continuă mișcare, de asta uneori le lipsește suficientă răbdare pentru a ajunge la scopul pe care și l-au propus. Ei ar vrea ca totul să se întâmple mult mai repede, dar cariera presupune un efort considerabil începând cu primele zile”, explică reprezentantul unei companii în care activează mulți tineri.
De aceea, specialiștii din domeniul resurselor umane consideră că schimbarea ar trebui să fie făcută de ambele părți: atât de angajatori cât și de către potențialii candidați.
„Studenții trebuie să activeze, să testeze jobul pe care urmează să-l facă. Angajatorii trebuie numaidecât să se adapteze schimbărilor, pentru că ține mult de managementul companiei și de cum se gestionează resursa asta care e cea mai importantă”, explică Marina Șvidki.
De cealaltă parte, tinerii recunosc că așteptări mari de la viitorul lor loc de muncă. Pe lângă un salariu generos oferit din start, ei își doresc șefi cu atitudine de lider, care să-i asculte, să-i înțeleagă și să le respecte nevoile.
„Un salariu stabil, asta e cel mai importat. Să am încredere în ziua de mâine. 7-8 mii asta e minim, și în sus pentru a trăi normal. Angajatorul să aibă respect, indiferent de studiile pe care le are și de omul care stă în fața lui”, a spus o tânără.
„Salarizarea să fie cât mai motivantă. Mi-ar fi convenabilă o sumă de 10 000 ca să asigur casa, alimentația copilului, grădinița. Atitudinea să fie bună. Eu sunt mamă și pentru mine contează ca angajatorul să-mi intre în anumite situații”, susține o tânără.
„Poate să nu le placă salariul, condițiile de muncă, cum se comportă angajatorul. În primul aștept ca angajatorul să vorbească normal, să plătească bine și dacă au pretenții să vorbească normal, nu să țipe. Să aibă un comportament normal. 5-6 mii de lei ar fi un salariu normal”, explică o tânără.
Conform celor mai recente date oferite de către Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă la data de 11.02.2019 erau în evidenţă 9486 locuri de muncă vacante, care pot fi accesate atât de femei, cât și de bărbați.
Potrivit Biroului Național de Statistică, anul trecut aproximativ 16000 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 35 de ani s-au declarat șomeri.
Tinerii care au intrat în piața muncii din 2000 încoace fac parte din așa-numita generație Millenials. Mereu conectați la internet, în permanentă mișcare, foarte bine informați, cu multe așteptări de la viitorul lor și, implicit, cu mari cerințe față de cel care urmează să le gestioneze cel puțin opt ore din fiecare zi.
Generația Millenials i-a luat pe nepregătite pe angajatorii obișnuiți să aibă în echipă candidați răbdători, înțelegători și mereu gata de compromis. Totuși, reprezentanții companiilor de resurse umane spun că vremurile când companiile aveau de unde alege au apus, notează AGORA.md.
„Nu mai suntem în timpurile când angajatorul poate să se alinte și să selecteze, sau să fie indiferent față de persoanele care pleacă. Angajatorii care nu reușesc să se adapteze la schimbările care au apărut pe piața muncii, au rămas cu conceptele vechi, respectiv lor de fapt le este greu să-și găsească angajații”, a declarat managerul general al unei companii de recrutare a resurselor umane, Marina Șvidki.
Statisticile arată că în ultimul deceniu Moldova a devenit un loc atractiv pentru companiile străine. Acestea își deschid filiale în țara noastră și își doresc să angajeze tineri: energici, ambițioși și capabili. Așteptările însă, sunt departe de realitatea pe care o găsesc de fapt:
„Preponderent în ultimii ani s-a accentuat această problemă, în primul rând pentru că vedem un fenomen masiv de emigrare. Totodată, în ultima perioadă multe companii străine și-au deschis reprezentanțe în Moldova pentru a presta servicii pentru clienții lor din străinătate. Din această cauză este o permanentă concurență pentru forța de muncă tânără”, susține reprezentantul unei companii, Artiom Ojog.
Dar ce își doresc angajatorii de la potențialii candidați?
„Să aibă specialiști profesioniști care să poată să se încadreze și să aducă rezultate, să influențeze dezvoltarea companiei. Angajații tineri au și ei necesități: formarea unei familii, formarea unui statut în societate, copiii – sunt aspecte la care trebuie să se gândească și angajatorii când recrutează tineri”, spune Marina Șvidki.
Iar alternativele nu au întârziat să apară. Companiile noi – care oferă salarii cu mult peste media de pe piață, oficii moderne și posibilitatea de a munci fără a avea un background profesional prea mare în spate:
„În ultimii ani, cel puțin compania noastră, s-a focusat pe atragerea tinerilor care au dorință de a munci, și nu atât pe tinerii care au experiență foarte multă”, susține Artiom Ojog.
Chiar și așa, zeci de locuri de muncă rămân vacante. Explicația este de fiecare dată aceeași:
„Tinerii de azi, generația millenials, de mici copii au fost conectați la internet, au avut acces la informație non-stop, de asta au așteptări mai mari în comparație cu generațiile anterioare. Tinerii de azi sunt într-o continuă mișcare, de asta uneori le lipsește suficientă răbdare pentru a ajunge la scopul pe care și l-au propus. Ei ar vrea ca totul să se întâmple mult mai repede, dar cariera presupune un efort considerabil începând cu primele zile”, explică reprezentantul unei companii în care activează mulți tineri.
De aceea, specialiștii din domeniul resurselor umane consideră că schimbarea ar trebui să fie făcută de ambele părți: atât de angajatori cât și de către potențialii candidați.
„Studenții trebuie să activeze, să testeze jobul pe care urmează să-l facă. Angajatorii trebuie numaidecât să se adapteze schimbărilor, pentru că ține mult de managementul companiei și de cum se gestionează resursa asta care e cea mai importantă”, explică Marina Șvidki.
De cealaltă parte, tinerii recunosc că așteptări mari de la viitorul lor loc de muncă. Pe lângă un salariu generos oferit din start, ei își doresc șefi cu atitudine de lider, care să-i asculte, să-i înțeleagă și să le respecte nevoile.
„Un salariu stabil, asta e cel mai importat. Să am încredere în ziua de mâine. 7-8 mii asta e minim, și în sus pentru a trăi normal. Angajatorul să aibă respect, indiferent de studiile pe care le are și de omul care stă în fața lui”, a spus o tânără.
„Salarizarea să fie cât mai motivantă. Mi-ar fi convenabilă o sumă de 10 000 ca să asigur casa, alimentația copilului, grădinița. Atitudinea să fie bună. Eu sunt mamă și pentru mine contează ca angajatorul să-mi intre în anumite situații”, susține o tânără.
„Poate să nu le placă salariul, condițiile de muncă, cum se comportă angajatorul. În primul aștept ca angajatorul să vorbească normal, să plătească bine și dacă au pretenții să vorbească normal, nu să țipe. Să aibă un comportament normal. 5-6 mii de lei ar fi un salariu normal”, explică o tânără.
Conform celor mai recente date oferite de către Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă la data de 11.02.2019 erau în evidenţă 9486 locuri de muncă vacante, care pot fi accesate atât de femei, cât și de bărbați.
Potrivit Biroului Național de Statistică, anul trecut aproximativ 16000 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 35 de ani s-au declarat șomeri.