Simptomele, factorii, efecte si programul de gestionare a stresului

  • 18 iun. 2018, 11:10
  • 1 177

Stresul face parte din viata de zi cu zi. Competitia profesionala continua, conflictele de munca, crizele vietii personale, teama fata de viitor - toate acestea reprezinta surse de stres.

Simptomele sunt:

- stare de oboseala;

- iritabilitate;

- pierderea interesului pentru activitatea profesionala; 

- epuizare fizica si mentala.

Stresul este, de asemenea, o problema serioasa si pentru angajator, in cazul in care angajatul nu-si poate gestiona stresul cu care se confrunta. Numarul zilelor de concediu medical creste in mod semnificativ, si de asemenea, rezultatele companiei si calitatea muncii pot avea de suferit. In cazul in care situatia stresanta nu este gestionata in mod corespunzator, asteptarile crescute ale angajatorului pot genera angajatului trairi intense de frustrare. Statistic, din cauza gestionarii defectuoase a stresului de la locul de munca, una din cinci persoane ia in calcul in mod serios schimbarea angajatorului.

Acest lucru poate fi evitat, in cazul in care oamenii se ocupa in mod activ de gestionarea situatiilor stresante, de ingrijorarile lor si de schimbarile permanente din viata lor. Toate acestea se pot realiza prin asumarea responsabilitatii pentru sentimentele si reactiile personale.

Consideram ca cel mai benefic si eficient ajutor este punerea la dispozitie a instrumentelor de gestionare a stresului pentru a asigura satisfactia personala la locul de munca, loialitatea angajatilor buni fata de angajator si calitatea muncii pentru companie.

Factorii comuni care pot genera stres la locul de munca pot fi:

- teama de a pierde locul de munca;

- schimbarea continua, lipsa de continuitate;

- integrarea intr-o echipa noua, contactul cu medii culturale diferite;

- asteptarile crescute la locul de munca;

- lipsa timpului liber si gestionarea timpului liber;

- cantitatea mare de informatii necesare a fi gestionate;

- disparitia valorilor de referinta: valorile comune, respectul mutual, etc.;

- modificarea relatiilor de prietenie;

- deciziile complicate si serioase luate in situatii de criza, când nu exista un partener de discutii si clarificari;

- problemele vietii personale (cresterea copiilor, dificultati relationale, divort, etc.).

Cele mai frecvente efecte ale stresului la locul de munca sunt:

- scaderea capacitatii de concentrare;

- iritabilitate, agresivitate;

- incapacitate de a lua decizii, teama de asumare a responsabilitatii;

- hiperactivitate sau ritm prea lent de munca;

- griji exagerate, anxietate crescuta (nesanatoasa);

- indiferenta, apatie, epuizare fizica si mentala;

- neincredere generalizata;

- stare de oboseala generala continua, dureri de cap;

- tulburari de somn, de alimentatie, digestive;

- tensiune arteriala, diabet, astm, alergii;

... si alte simptome psihosomatice.

Aplicat cu succes, programul de gestionare a stresului va contribui eficient la nivel organizational (angajator), prin:

- reducerea fluctuatiei (negative) a personalului (acest lucru ajuta la economisirea timpului si a sumelor alocate acestui fenomen de catre angajator; in acelasi timp, se mentine ridicat nivelul de loialitate al angajatilor fata de companie);

- va fi imbunatatita atmosfera de lucru, va fi minimalizat numarul conflictelor de munca si al nemultumirilor / insatisfactiilor salariatilor;

- se vor reduce zilele de concediu medical;

- se va imbunatati eficienta de lucru; rata de esec va fi mai mica, iar numarul accidentelor de munca se va diminua.

Aplicat cu succes, programul de gestionare a stresului va contribui eficient la nivel individual, personal, prin:

- utilizarea mai eficienta a resurselor personale;

- analizarea situatiilor problematice intr-o lumina pozitiva (sau cel putin in mod diferit fata momentul de dinaintea inceperii programului ...);

- se va restabili echilibrul real intre viata de la serviciu si cea personala;

- atingerea unei noi etape de dezvoltare personala;

- ”infruntarea” trairilor si a dificultatilor personale intr-un mod onest, cu scopul de a le gestiona in mod corespunzator;

- posibilitatea de a face distinctia intre stresul de scurta durata si cel de lunga durata; astfel, vei ajunge la reducerea si diminuarea graduala a nivelului de stres;

- mentinerea echilibrului intre nevoia de schimbare si teama de schimbare;

- cresterea increderii in abilitatea si puterea ta de a-ti exprima si sustine interesele si punctele de vedere;

- prin explorarea relatiilor cu apropiatii si prietenii si prin dezvoltarea unor relatii bazate pe incredere, vei putea dezvolta legaturi personale mult mai eficiente.

Programul, adaptat nevoilor fiecarui client, este bazat pe elemente de psihoterapie ericksoniana, hipnoterapie, strategii cognitiv-comportamentale, interventii centrate pe obiective si solutii, NLP, etc.