Siguranța psihologică este o componentă critică a oricărei organizații eficiente și un principiu de bază al unui loc de muncă centrat pe colaborare. Cu siguranță, atunci când ai lucrat cu cineva la un proiect ai avut dubii înainte a spune o idee, o părere sau o critică. În astfel de momente trec prin mintea ta fulgerător multe întrebări: „Oare ce o să zică colegii mei despre ideea asta?” „Mă vor critica sau vor aprecia?” „O să ia în serios ce zic sau doar o să treacă cu vederea?” „O să-mi afecteze locul de muncă dacă zic asta?”
Dacă ți-a trecut astfel de întrebări în procesul de lucru cu colegii, siguranța ta psihologică era afectată. Cu siguranță, această atmosferă dintr-o echipă nu te-a afectat doar pe tine, a afectat întreaga organizație. Lipsa aspectului respectiv sau deficiența acestuia a făcut organizația să rămână cu un pas înapoi pentru că nu și-a valorificat pe deplin angajații.
Spre exemplu, Google a înțeles că unul din pilonii de bază a echipelor eficiente este siguranța psihologică a tuturor angajaților. Investind în siguranța psihologică a celor din companie, calea spre performanță a fost mult mai ușoară.
Ce înseamnă siguranța psihologică?
Pe scurt, siguranța psihologică este senzația de a nu fi pedepsit când faci o greșeală. Acest aspect este foarte important atunci când lucrezi în echipă deoarece condiționează eficiența ei. Membrii unei echipe care sunt siguri din punct de vedere psihologic se simt încrezători că nimeni din echipă nu va pedepsi pe altcineva pentru că a făcut o greșeală, a pus o întrebare sau a oferit o idee.
Mai mult, membrii unei echipe nu se simt incomod sau jenați de a participa activ în procesul de lucru în echipă. Atunci când angajații se simt confortabil cerând ajutor, împărtășind sugestii în mod informal sau contestând anumite decizii fără teama de a suporta unele consecințe sociale negative, organizațiile devin mai eficiente. Mai exact, acestea sunt mai predispuse:
- să inoveze și să creeze mult mai repede;
- să deblocheze beneficiile diversității;
- să performeze într-un ritm accelerat;
- să-și păstreze angajații pentru o perioadă îndelungată;
- să se adapteze mai eficient la schimbările bruște care pot interveni.
Cu alte cuvinte, siguranța psihologică este un precursor al performanței inovatoare și adaptive, aspect care este esențial pentru companii mai ales în perioade de incertitudine. Nu este o noutate faptul că în prezent oamenii care se află în câmpul muncii sunt mai predispuși de fi afectați de stres, anxietate, demotivare sau chiar burn-out. Astfel, necesitatea de a alimenta starea de siguranță psihologică a acestora la muncă este și mai accentuată pentru a minimiza anumite riscuri care afectează întreaga organizație. Rolul principal în acest proces în au liderii de echipă care influențează în mod direct dinamica de lucru în cadrul echipelor.
Ce rol au liderii în raport cu siguranța psihologică din echipă?
Cu certitudine, liderii din cadrul organizațiilor sunt regizorii procesului de lucru în cadrul echipelor. Ei pun bazele siguranței psihologice prin crearea climatului și a comportamentelor potrivite. Demonstrând suportul și deschiderea către coechipieri, liderii nu doar contribuie la bunăstarea psihologică a colegilor săi, ei cresc și eficiența echipei. Acest lucru este confirmat de compania McKinsey care a realizat un sondaj online în perioada 14-29 mai 2020 în care au participat peste 1500 de respondenți care activează în diferite industrii, cu diverse specializări sau funcții. Concret, acest studiu constată faptul că liderii de echipă care adoptă un mod de conducere autoritar dăunează siguranței psihologice, în timp ce comportamentele de susținere și cele consultative au un efect pozitiv asupra ei. De asemenea, rezultatele sugerează că liderii pot îmbunătăți și mai mult siguranța psihologică, asigurând un climat pozitiv în echipă. Atât conducerea consultativă, cât și cea de susținere ajută la crearea unui climat de echipă pozitiv, deși în diferite grade și prin diferite tipuri de comportamente.
5 sfaturi pentru a crește siguranța psihologică din echipă
Pentru început, tu, în calitate de lider, încearcă să înțelegi care este nivelul actual al siguranței psihologice din echipă. Puneți următoarele întrebări: „Câți membri din echipa ta își împărtășesc ideile deschis în timpul întâlnirilor? Cât de des coechipierii tăi vin la tine să discute despre anumite subiecte mai dificile? Încearcă să obții informații despre ceea ce merge bine și unde este loc de îmbunătățire. Gândește-te la modul în care aceste sfaturi ar putea ajuta echipa să fie mai deschisă și să se simtă sigură la nivel psihologic când se află la muncă. Mai jos găsești niște sfaturi pe care poți să le implementezi
Întâi ascultă și apoi vorbește!
Unul din instrumentele care formează o comunicare eficientă în echipă este ascultarea activă. Acest lucru înseamnă concentrarea energiei tale asupra lucrurilor pe care ți le spun coechipierii. Totodată, nu te grăbi să răspunzi foarte repede dacă ceva pare a fi complex sau copleșitor în relatările colegilor. Întreabă încă o dată dacă ceva pare a fi neclar și dacă ai nevoie de timp pentru a putea da un răspuns constructiv. În acest fel, tu arăți coechipierilor că ceea ce spun ei într-adevăr contează și merită atenția ta. Există studii care arată că în echipele eficiente, membrii acestora vorbesc același număr de cuvinte în medie. Dacă doar unul din membri sau doar o parte din grup vorbesc mai mult, eficiența întregii echipe scade.
Fii „tangibil”!
A fi „tangibil” înseamnă a avea ușa biroului tău deschisă pentru coechipieri. Bine, nu în sensul direct al cuvintelor, dar în sensul că ei știu în mintea lor că pot apela la tine atunci când au nevoie de o îndrumare sau ajutor. Desigur, acest lucru nu înseamnă că ceilalți pot să întrerupă întâlniri sau conversații importante pentru tine. Pentru a nu avea astfel de situații, poți să-ți rezervi un interval de timp în care ești dispus să acorzi atenție colegilor față în față sau pe e-mail. Acest lucru înseamnă a oferi celorlalți încrederea că ești o persoană deschisă către cei din echipă.
Evită să cauți vinovatul în momente dificile!
În timpul lucrului în echipă nu poate merge totul perfect. De cele mai multe ori, orice succes obținut este rezultatul confruntării multor provocări care intervin de către fiecare din echipă. În momentele dificile sau de impas, e important ca liderii să nu blameze coechipierii săi. În loc de a căuta vinovatul, liderii trebuie să se concentreze pe găsirea soluțiilor. Cu alte cuvinte, în loc de a întreba „ce s-a întâmplat și de ce?”, mai bine ar fi dacă întrebarea a suna: „Ce putem face pentru ca data viitoare să putem face față unor astfel de situații?”. În acest mod se clădește siguranța psihologică care afectează întregul grup într-un mod pozitiv.
Crează momente emoționale care dezvoltă leadership-ul!
Experiențele de învățare care sunt captivante se imprimă mult mai repede și rămân în mintea noastră pe o perioadă mai lungă de timp. Atunci când există anumite informații seci, care nu-ți provoacă emoții pozitive sau imaginația sunt mult mai greu de asimilat. În schimb, dacă există activități care provoacă la o introspecție interioară sau conversații informale în echipă, oamenii sunt mai predispuși să performeze la nivel colectiv.
Cere feedback!
Organizează întâlniri între patru ochi cu fiecare coechipier pentru a discuta în profunzime despre cum coechipierii tăi se simt în procesul de lucru și ce ar fi bine de îmbunătățit. Aceste întâlniri au implicări pozitive asupra schimbărilor operaționale care ajută la eficientizarea echipei. Vorbind cu fiecare în parte vei înțelege ce fel de personalități ai în echipă și ce nevoi au fiecare. Spre exemplu, poți face un chestionar pentru colegii tăi pentru a înțelege care sunt punctele slabe în timpul lucrului.
Concluzie
Indubitabil, liderii sunt o figură importantă în echipă care inspiră. Atunci când un lider este deschis, își permite să fie vulnerabil și acceptă că nu trebuie întotdeauna să spună ultimul cuvânt va avea multe de câștigat. Coechipierii vor fi mult mai încrezători și mai siguri pe ei, vor fi mai fericiți la locul de muncă și mult mai productivi. Prezența acestor aspecte în echipele din companii sunt esențiale pentru că nimeni nu vrea să-și lase o parte din personalitatea sa acasă. Noi toți vrem să ne simțim acceptați, înțeleși și apreciați pentru ceea ce facem și ceea ce suntem.
Siguranța psihologică este o componentă critică a oricărei organizații eficiente și un principiu de bază al unui loc de muncă centrat pe colaborare. Cu siguranță, atunci când ai lucrat cu cineva la un proiect ai avut dubii înainte a spune o idee, o părere sau o critică. În astfel de momente trec prin mintea ta fulgerător multe întrebări: „Oare ce o să zică colegii mei despre ideea asta?” „Mă vor critica sau vor aprecia?” „O să ia în serios ce zic sau doar o să treacă cu vederea?” „O să-mi afecteze locul de muncă dacă zic asta?”
Dacă ți-a trecut astfel de întrebări în procesul de lucru cu colegii, siguranța ta psihologică era afectată. Cu siguranță, această atmosferă dintr-o echipă nu te-a afectat doar pe tine, a afectat întreaga organizație. Lipsa aspectului respectiv sau deficiența acestuia a făcut organizația să rămână cu un pas înapoi pentru că nu și-a valorificat pe deplin angajații.
Spre exemplu, Google a înțeles că unul din pilonii de bază a echipelor eficiente este siguranța psihologică a tuturor angajaților. Investind în siguranța psihologică a celor din companie, calea spre performanță a fost mult mai ușoară.
Ce înseamnă siguranța psihologică?
Pe scurt, siguranța psihologică este senzația de a nu fi pedepsit când faci o greșeală. Acest aspect este foarte important atunci când lucrezi în echipă deoarece condiționează eficiența ei. Membrii unei echipe care sunt siguri din punct de vedere psihologic se simt încrezători că nimeni din echipă nu va pedepsi pe altcineva pentru că a făcut o greșeală, a pus o întrebare sau a oferit o idee.
Mai mult, membrii unei echipe nu se simt incomod sau jenați de a participa activ în procesul de lucru în echipă. Atunci când angajații se simt confortabil cerând ajutor, împărtășind sugestii în mod informal sau contestând anumite decizii fără teama de a suporta unele consecințe sociale negative, organizațiile devin mai eficiente. Mai exact, acestea sunt mai predispuse:
Cu alte cuvinte, siguranța psihologică este un precursor al performanței inovatoare și adaptive, aspect care este esențial pentru companii mai ales în perioade de incertitudine. Nu este o noutate faptul că în prezent oamenii care se află în câmpul muncii sunt mai predispuși de fi afectați de stres, anxietate, demotivare sau chiar burn-out. Astfel, necesitatea de a alimenta starea de siguranță psihologică a acestora la muncă este și mai accentuată pentru a minimiza anumite riscuri care afectează întreaga organizație. Rolul principal în acest proces în au liderii de echipă care influențează în mod direct dinamica de lucru în cadrul echipelor.
Ce rol au liderii în raport cu siguranța psihologică din echipă?
Cu certitudine, liderii din cadrul organizațiilor sunt regizorii procesului de lucru în cadrul echipelor. Ei pun bazele siguranței psihologice prin crearea climatului și a comportamentelor potrivite. Demonstrând suportul și deschiderea către coechipieri, liderii nu doar contribuie la bunăstarea psihologică a colegilor săi, ei cresc și eficiența echipei. Acest lucru este confirmat de compania McKinsey care a realizat un sondaj online în perioada 14-29 mai 2020 în care au participat peste 1500 de respondenți care activează în diferite industrii, cu diverse specializări sau funcții. Concret, acest studiu constată faptul că liderii de echipă care adoptă un mod de conducere autoritar dăunează siguranței psihologice, în timp ce comportamentele de susținere și cele consultative au un efect pozitiv asupra ei. De asemenea, rezultatele sugerează că liderii pot îmbunătăți și mai mult siguranța psihologică, asigurând un climat pozitiv în echipă. Atât conducerea consultativă, cât și cea de susținere ajută la crearea unui climat de echipă pozitiv, deși în diferite grade și prin diferite tipuri de comportamente.
5 sfaturi pentru a crește siguranța psihologică din echipă
Pentru început, tu, în calitate de lider, încearcă să înțelegi care este nivelul actual al siguranței psihologice din echipă. Puneți următoarele întrebări: „Câți membri din echipa ta își împărtășesc ideile deschis în timpul întâlnirilor? Cât de des coechipierii tăi vin la tine să discute despre anumite subiecte mai dificile? Încearcă să obții informații despre ceea ce merge bine și unde este loc de îmbunătățire. Gândește-te la modul în care aceste sfaturi ar putea ajuta echipa să fie mai deschisă și să se simtă sigură la nivel psihologic când se află la muncă. Mai jos găsești niște sfaturi pe care poți să le implementezi
Întâi ascultă și apoi vorbește!
Unul din instrumentele care formează o comunicare eficientă în echipă este ascultarea activă. Acest lucru înseamnă concentrarea energiei tale asupra lucrurilor pe care ți le spun coechipierii. Totodată, nu te grăbi să răspunzi foarte repede dacă ceva pare a fi complex sau copleșitor în relatările colegilor. Întreabă încă o dată dacă ceva pare a fi neclar și dacă ai nevoie de timp pentru a putea da un răspuns constructiv. În acest fel, tu arăți coechipierilor că ceea ce spun ei într-adevăr contează și merită atenția ta. Există studii care arată că în echipele eficiente, membrii acestora vorbesc același număr de cuvinte în medie. Dacă doar unul din membri sau doar o parte din grup vorbesc mai mult, eficiența întregii echipe scade.
Fii „tangibil”!
A fi „tangibil” înseamnă a avea ușa biroului tău deschisă pentru coechipieri. Bine, nu în sensul direct al cuvintelor, dar în sensul că ei știu în mintea lor că pot apela la tine atunci când au nevoie de o îndrumare sau ajutor. Desigur, acest lucru nu înseamnă că ceilalți pot să întrerupă întâlniri sau conversații importante pentru tine. Pentru a nu avea astfel de situații, poți să-ți rezervi un interval de timp în care ești dispus să acorzi atenție colegilor față în față sau pe e-mail. Acest lucru înseamnă a oferi celorlalți încrederea că ești o persoană deschisă către cei din echipă.
Evită să cauți vinovatul în momente dificile!
În timpul lucrului în echipă nu poate merge totul perfect. De cele mai multe ori, orice succes obținut este rezultatul confruntării multor provocări care intervin de către fiecare din echipă. În momentele dificile sau de impas, e important ca liderii să nu blameze coechipierii săi. În loc de a căuta vinovatul, liderii trebuie să se concentreze pe găsirea soluțiilor. Cu alte cuvinte, în loc de a întreba „ce s-a întâmplat și de ce?”, mai bine ar fi dacă întrebarea a suna: „Ce putem face pentru ca data viitoare să putem face față unor astfel de situații?”. În acest mod se clădește siguranța psihologică care afectează întregul grup într-un mod pozitiv.
Crează momente emoționale care dezvoltă leadership-ul!
Experiențele de învățare care sunt captivante se imprimă mult mai repede și rămân în mintea noastră pe o perioadă mai lungă de timp. Atunci când există anumite informații seci, care nu-ți provoacă emoții pozitive sau imaginația sunt mult mai greu de asimilat. În schimb, dacă există activități care provoacă la o introspecție interioară sau conversații informale în echipă, oamenii sunt mai predispuși să performeze la nivel colectiv.
Cere feedback!
Organizează întâlniri între patru ochi cu fiecare coechipier pentru a discuta în profunzime despre cum coechipierii tăi se simt în procesul de lucru și ce ar fi bine de îmbunătățit. Aceste întâlniri au implicări pozitive asupra schimbărilor operaționale care ajută la eficientizarea echipei. Vorbind cu fiecare în parte vei înțelege ce fel de personalități ai în echipă și ce nevoi au fiecare. Spre exemplu, poți face un chestionar pentru colegii tăi pentru a înțelege care sunt punctele slabe în timpul lucrului.
Concluzie
Indubitabil, liderii sunt o figură importantă în echipă care inspiră. Atunci când un lider este deschis, își permite să fie vulnerabil și acceptă că nu trebuie întotdeauna să spună ultimul cuvânt va avea multe de câștigat. Coechipierii vor fi mult mai încrezători și mai siguri pe ei, vor fi mai fericiți la locul de muncă și mult mai productivi. Prezența acestor aspecte în echipele din companii sunt esențiale pentru că nimeni nu vrea să-și lase o parte din personalitatea sa acasă. Noi toți vrem să ne simțim acceptați, înțeleși și apreciați pentru ceea ce facem și ceea ce suntem.