Afacerile de familie din Europa intenționează să crească dar sunt serios preocupate de "războiul pentru talente” - adică atragerea angajaților talentați. Aproape un sfert (23%) dintre respondenți au în plan extinderea și diversificarea propriilor produse pentru a stimula creșterea viitoare, iar peste jumătate dintre aceștia (54%) intenționează să se extindă pe piețe noi, se arată în Barometrul Afacerilor de Familie Europene.
Baromentrul, publicat de KPMG Enterprise și European Family Business (EFB), a examinat răspunsurile a 1.576 de executivi ai afacerilor de familie din 26 de țări din Europa.
Principalel concluzii:
„Războiul pentru talente” a fost clasat ca fiind o provocare majoră cu care se confruntă afacerile de familie. Anul acesta, 53% din respondenți au identificat „războiul pentru talente” drept unul din cele mai importante trei motive de îngrijorare, față de 43% în 2017, respectiv 37% în 2016. Alte provocări majore ale acestui an au inclus costul sporit al muncii (36%) și incertitudinea politică (36%).
73% din respondenți au afirmat că sunt încrezători sau foarte încrezători în perspectivele economice ale propriilor afaceri de familie pe următoarele 12 luni. Aproximativ unul din cinci (19,5%) au fost neutri și 6,04% privesc viitorul în mod negativ sau foarte negativ.
În timp ce încrederea este în general crescută în Europa, Marea Britanie a fost o excepție notabilă, încrederea respondenților scăzând de la 83% în 2017 la 68% în acest an. În contextul negocierilor privind Brexit, afacerile de familie din Marea Britanie privesc cu precauție viitorul.
64% din totalul respondenților au raportat o cifră de afaceri în creștere în ultimul an. Doar 11% dintre respondenți au raportat scăderea cifrei de afaceri în ultimele 12 luni.
Îmbunătățirea profitabilității (49%); creșterea cifrei de afaceri (38%); și atragerea noilor talente (27%) reprezintă principalele trei priorități pentru următorii doi ani.
Expansiunea la nivel internațional este amânată. În studiul de anul acesta, doar 36% din respondenți au declarat că și-au intensificat activitățile în afara granițelor în ultimul an – comparativ cu 44% în 2017, respectiv 65% în 2016.
Investind în inovare și în oameni pentru a stimula creșterea
Afacerile de familie din Europa intenționează să crească. Aproape un sfert (23%) dintre respondenți au în plan extinderea și diversificarea propriilor produse pentru a stimula creșterea viitoare, iar peste jumătate dintre aceștia (54%) intenționează să se extindă pe piețe noi.
„Afacerile de familie au capacitatea de a rezista presiunilor externe și provocărilor, concentrându-se pe atragerea resurselor umane și asupra inovației ca factori cheie pentru dezvoltarea afacerii și capitalizarea noilor oportunități. Importanța în creștere a acestor doi factori pentru succes se reflectă în nivelul ridicat al cheltuielilor pentru investiții, iar peste 75% dintre respondenți au inclus aceste două aspecte în topul celor mai stringente trei priorități. Este reconfortant să văd că afacerile de familie incluse în studiu au rămas încrezătoare și optimiste față de perspectivele lor pentru viitor și că au continuat să își aducă o contribuție crucială în economia europeană”, spune René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal KPMG in Romania.
Una dintre strategiile-cheie de creștere o reprezintă adoptarea inovării. Respondenții profită de creșterea din trecut și reinvestesc profiturile în afacere. Majoritatea (86%) investesc în activitatea de bază, 83% investesc în inovare și tehnologie, iar 81% investesc în recrutare și instruire. Acest aspect reprezintă, de asemenea, un răspuns direct la principalele două provocări cu care se confruntă respondenții: lipsa competențelor (53%) și costul în creștere al muncii (36%).
În această lume din ce în ce mai digitală și condusă de tehnologie, afacerile de familie europene recunosc nevoia de a avea noi seturi de aptitudini și competențe la nivel de conducere. O treime din respondenți iau în considerare angajarea unui director general din exterior.
„Pe măsură ce afacerile de familie cresc, devine din ce în ce mai important ca acestea să depășească granițele familiei, să descopere competențele suplimentare de care au nevoie. Acest aspect este valabil, în special, în cazul funcțiilor extrem de specializate, de la inovarea digitală până la funcții-cheie la nivelul liniilor de producție sau de asamblare. Din păcate, aceste funcții specializate sunt din ce în ce mai greu de acoperit. Deficitul de competențe în creștere trebuie necesită o abordare urgentă din partea factorilor de reglementare” – Jesús Casado Navarro-Rubio, Secretar General, European Family Businesses.
Gestionarea volatilității
În contextul Brexit-ului, al protecționismului în creștere și al discuțiilor comerciale conflictuale pe scena mondială, nu este surprinzător că mai mult de o treime din respondenți (36%) menționează incertitudinea politică ca preocupare și provocare majoră. Cu toate acestea, afacerile de familie din Europa navighează pe calea lor, adoptând o abordare pe termen lung și fiind proactive în achizițiile de talente și în eficientizarea procesului decizional pentru a se asigura că au agilitatea să răspundă schimbărilor în timp real.
„Afacerile de familie știu să facă față condițiilor dure. Pe parcursul mai multor generații au trecut prin suișuri și coborâșuri economice. Știu cum să se diversifice, să schimbe cursul lucrurilor și să rămână înaintea competiției” – Tom McGinness, Partener, KPMG în Marea Britanie
Afacerile de familie din Europa intenționează să crească dar sunt serios preocupate de "războiul pentru talente” - adică atragerea angajaților talentați. Aproape un sfert (23%) dintre respondenți au în plan extinderea și diversificarea propriilor produse pentru a stimula creșterea viitoare, iar peste jumătate dintre aceștia (54%) intenționează să se extindă pe piețe noi, se arată în Barometrul Afacerilor de Familie Europene.
Baromentrul, publicat de KPMG Enterprise și European Family Business (EFB), a examinat răspunsurile a 1.576 de executivi ai afacerilor de familie din 26 de țări din Europa.
Principalel concluzii:
„Războiul pentru talente” a fost clasat ca fiind o provocare majoră cu care se confruntă afacerile de familie. Anul acesta, 53% din respondenți au identificat „războiul pentru talente” drept unul din cele mai importante trei motive de îngrijorare, față de 43% în 2017, respectiv 37% în 2016. Alte provocări majore ale acestui an au inclus costul sporit al muncii (36%) și incertitudinea politică (36%).
73% din respondenți au afirmat că sunt încrezători sau foarte încrezători în perspectivele economice ale propriilor afaceri de familie pe următoarele 12 luni. Aproximativ unul din cinci (19,5%) au fost neutri și 6,04% privesc viitorul în mod negativ sau foarte negativ.
În timp ce încrederea este în general crescută în Europa, Marea Britanie a fost o excepție notabilă, încrederea respondenților scăzând de la 83% în 2017 la 68% în acest an. În contextul negocierilor privind Brexit, afacerile de familie din Marea Britanie privesc cu precauție viitorul.
64% din totalul respondenților au raportat o cifră de afaceri în creștere în ultimul an. Doar 11% dintre respondenți au raportat scăderea cifrei de afaceri în ultimele 12 luni.
Îmbunătățirea profitabilității (49%); creșterea cifrei de afaceri (38%); și atragerea noilor talente (27%) reprezintă principalele trei priorități pentru următorii doi ani.
Expansiunea la nivel internațional este amânată. În studiul de anul acesta, doar 36% din respondenți au declarat că și-au intensificat activitățile în afara granițelor în ultimul an – comparativ cu 44% în 2017, respectiv 65% în 2016.
Investind în inovare și în oameni pentru a stimula creșterea
Afacerile de familie din Europa intenționează să crească. Aproape un sfert (23%) dintre respondenți au în plan extinderea și diversificarea propriilor produse pentru a stimula creșterea viitoare, iar peste jumătate dintre aceștia (54%) intenționează să se extindă pe piețe noi.
„Afacerile de familie au capacitatea de a rezista presiunilor externe și provocărilor, concentrându-se pe atragerea resurselor umane și asupra inovației ca factori cheie pentru dezvoltarea afacerii și capitalizarea noilor oportunități. Importanța în creștere a acestor doi factori pentru succes se reflectă în nivelul ridicat al cheltuielilor pentru investiții, iar peste 75% dintre respondenți au inclus aceste două aspecte în topul celor mai stringente trei priorități. Este reconfortant să văd că afacerile de familie incluse în studiu au rămas încrezătoare și optimiste față de perspectivele lor pentru viitor și că au continuat să își aducă o contribuție crucială în economia europeană”, spune René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal KPMG in Romania.
Una dintre strategiile-cheie de creștere o reprezintă adoptarea inovării. Respondenții profită de creșterea din trecut și reinvestesc profiturile în afacere. Majoritatea (86%) investesc în activitatea de bază, 83% investesc în inovare și tehnologie, iar 81% investesc în recrutare și instruire. Acest aspect reprezintă, de asemenea, un răspuns direct la principalele două provocări cu care se confruntă respondenții: lipsa competențelor (53%) și costul în creștere al muncii (36%).
În această lume din ce în ce mai digitală și condusă de tehnologie, afacerile de familie europene recunosc nevoia de a avea noi seturi de aptitudini și competențe la nivel de conducere. O treime din respondenți iau în considerare angajarea unui director general din exterior.
„Pe măsură ce afacerile de familie cresc, devine din ce în ce mai important ca acestea să depășească granițele familiei, să descopere competențele suplimentare de care au nevoie. Acest aspect este valabil, în special, în cazul funcțiilor extrem de specializate, de la inovarea digitală până la funcții-cheie la nivelul liniilor de producție sau de asamblare. Din păcate, aceste funcții specializate sunt din ce în ce mai greu de acoperit. Deficitul de competențe în creștere trebuie necesită o abordare urgentă din partea factorilor de reglementare” – Jesús Casado Navarro-Rubio, Secretar General, European Family Businesses.
Gestionarea volatilității
În contextul Brexit-ului, al protecționismului în creștere și al discuțiilor comerciale conflictuale pe scena mondială, nu este surprinzător că mai mult de o treime din respondenți (36%) menționează incertitudinea politică ca preocupare și provocare majoră. Cu toate acestea, afacerile de familie din Europa navighează pe calea lor, adoptând o abordare pe termen lung și fiind proactive în achizițiile de talente și în eficientizarea procesului decizional pentru a se asigura că au agilitatea să răspundă schimbărilor în timp real.
„Afacerile de familie știu să facă față condițiilor dure. Pe parcursul mai multor generații au trecut prin suișuri și coborâșuri economice. Știu cum să se diversifice, să schimbe cursul lucrurilor și să rămână înaintea competiției” – Tom McGinness, Partener, KPMG în Marea Britanie