Marketing online: Cum alegem canalele potrivite pentru orice business

  • 9 apr. 2019, 15:54
  • 493

După ce am aflat care sunt cele mai frecvente greșeli de marketing pe care le fac antreprenorii de la noi, dar și cum arată piața din ultimii 10 ani, Ovidiu Joița ne-a împărtășit câteva opinii cu privire la cele mai bune canale de promovare pentru afaceri, el având o experiență de 15 ani în acest domeniu. „Antreprenorii ar trebui să se ocupe de business-ul lor și să lase specialiștii să se ocupe de marketingul online”, recomandă el.

Citește aici materialul realizat cu Ovidiu Joița în care vorbește despre trendurile din marketing online și de ce e important pentru orice brand să fie pe internet.

Ovidiu Joița, fondatorul agenției de marketing online și SEO iAgency, precum și unei școli de SEO. El spune că nu este simplu să alegem canalele potrivite pentru promovarea unui business în online. „Uneori, este nevoie de teste, mai ales când vorbim de campanii PPC (Pay per click, Google Ads, Facebook Ads) sau email marketing. Când vorbim, însă, de Google Organic (listarea naturală Google), orice business trebuie să fie prezent cât mai în față.”

Este important publicul țintă în alegerea canalelor online - unde își petrece ca mai mare parte a timpului? Este important și costul pentru fiecare canal și disponibilitățile financiare ale clientului.

„În funcție de bugetul de marketing online disponibil, trebuie realizată o strategie optimă. Dacă ar exista un buget bogat sau comparabil cu cel al campaniilor TV (ceea ce în online s-ar traduce ca buget nelimitat), atunci ar trebui să fi prezent pe orice canal din marketingul online. Însă marketerii „veterani” au o teamă în a accesa aceste canale „noi” de vânzare, poate tocmai pentru că experiența lor în domeniu este firavă și nu-și pot asuma riscuri prea mari”, este de părere Ovidiu Joița.

Canalele de promovare pentru afaceri

Începând cu „cel mai drag” lui, Ovidiu menționează Google Organic, cel care ține de poziționarea site-ului în top la căutările prin Google. „O prezență organică în top 3 sau chiar poziția 1 pentru expresiile de căutare cele mai relevante pentru un business pot genera vânzări foarte bune, cu un cost scăzut pentru fiecare client nou. De asemenea, această prezență în top vorbește despre încrederea oamenilor într-un anumit brand”, explică specialistul.

Potrivit lui, toți antreprenorii și-ar dori să fie în top când vorbim de Google, „însă piața serviciilor SEO de la noi și chiar aș spune la nivel internațional este o piață volatilă, tânără, fără experiență, unde există foarte mulți oportuniști”. El spune că aceștia se bucură de o cerere foarte mare pentru aceste servicii și ajung să dezamăgească prin lipsa de profesionalism și, nu în ultimul rând, lipsa de cunoștințe. „Antreprenorilor le este foarte greu să-i identifice pe acești falși specialiști, pentru că la rândul lor nu au cunoștințele necesare. Și uite așa, mulți antreprenori își pierd încrederea în mediul online”, adaugă Joița.

SEO se distanțează de alte canale prin ROI-ul cel mai bun și cea mai ieftină achiziție, „dar se impune condiția ca furnizorul să-și facă treaba și să poziționeze în top site-ul respectiv”, explică el.

Email marketing în 2019

Despre email marketing spune că este un canal greu încercat de când cu noua lege GDPR. „Sunt foarte mulți marketeri care foloseau cu succes acest canal și care s-au trezit în imposibilitatea folosirii lui, neavând acordul persoanelor din baza de date. Unii au renunțat, iar alții se străduiesc să construiască noi baze de date. Teoretic, este un canal foarte ieftin, ca atare costurile vânzărilor sunt reduse. Însă oamenii sunt tot mai sătui de spam-uri și rata de deschidere a mailurilor este tot mai mică”, observă Ovidiu Joița.

„Campaniile PPC (Google Ads si Facebook Ads) consumă bugete tot mai mari, existând tot mai mulți advertiseri care licitează pentru click-uri. În general, business-urile de masă au succes pe aceste canale”, afirmă specialistul cu privire la acest canal de promovare pentru afaceri. „Marketerii acestor canale trebuie să înțeleagă ce înseamnă un volum total de vizualizare, care este piața potențială și să se adreseze unui segment reprezentativ din această piață. De exemplu, dacă piața de Search plătit este de 25.000 de euro/lună, nu poți să ai pretenții la o investiție de 500 – 1.000 de euro/lună. Vei depinde de șansă. Ca la Loto”, remarcă el.

În ceea ce privește campaniile prin bannere, Joița spune că au rămas valabile mai mult pentru brand awareness decât pentru vânzări directe.

„Nu vreau să-mi asum eu adevărul absolut, pentru că acesta nu există. Cum am spus, fiecare business are nevoie de o strategie de marketing online proprie, bazată pe o analiză SWOT și pe o analiză amănunțită a publicului ținta și a concurenței existente”, conchide Ovidiu Joița, fondatorul iAgency.