Decizia autorităților Moldovei de a lansa programul de dobândire a cetățeniei prin investiție, precum și consorțiumul de companii - MIC Holding și Henley & Partners – selectat pentru îndeplinirea acestui program, continuă să provoace un șir de întrebări. Cine se află în spatele companiei MIC Holding care a fost deschisă în Emiratele Arabe Unite, cine și cum îi va verifica pe solicitanții care vor accepta să plătească mulți bani pentru cetățenia Moldovei, de ce Henley & Partners a devenit figurant în investigația jurnalistei din Malta, care a fost omorâtă? La aceste și alte întrebări ale reporterului NM Alexandra Batanova a răspuns președintele Henley & PartnersChristian H. Kälin și directorul pentru relații cu publicul Paddy Blewer.
Depre consorțium
De ce compania dvs. a decis să participe la concursul pentru realizarea programului de dobândire a cetățeniei moldovenești prin investiție? Au fost și alți pretendenți?
Christian (C): Henley & Partners este parte a consorțiumului condus de o companie din Emiratele Arabe Unite, Moldovan Investment Company (MIC) Holding LLC. Noi am participat la licitație în calitate de specialiști în îndeplinirea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție. De la noi, se cerea tot ce ține de expertiză, poziționări și promovare, strategii. Noi suntem lider internațional în acest domeniu. La licitație a mai participat cel puțin un consorțium. Sunt sigur că guvernul a publicat această informație.
Paddy (P): Aceasta a fost o licitație competitivă.
Foto: Henley&Partners
În imagine – directorul pentru relații cu publicul Henley & Partners Paddy Blewer și președintele Henley & Partners Christian H. Kälin.
A cui a fost inițiativa de a participa la licitație? Guvernul moldovenesc v-a propus acest lucru?
C: Am fost contactați de compania MIC. Compania noastră studiază modificările legislației din alte țări și noi am observat că acum câțiva ani, Moldova a schimbat legislația și datorită acestui fapt, a fost posibilă realizarea programului de dobândire a cetățeniei prin investiție. Trebuie să înțelegeți că orice guvern interesat de promovarea unui astfel de program sau oricine altcineva, cum e în cazul nostru – MIC, neapărat ne va contacta. Și dacă concursul va fi corect, noi, cel mai degrabă, îl vom câștiga.
Dacă doriți să construiți un pod, aveți nevoie de ingineri buni, puteți găsi 10 ingineri buni din diferite țări. Iar în domeniul nostru, este Henley & Partners – lider în promovarea unor astfel de programe, iar după noi, se poate spune, nu este nimeni, e pustiu. Așa că nu e de mirare că noi suntem aici. Noi cooperăm foarte bine cu guvernul moldovenesc, aici activează profesioniști, am fost plăcut surprinși de ritmul și eficiența cu care totul se întâmplă.
Povestiți-ne despre consorțium. Despre compania MIC Holding din Dubai nu se știe nimic. A avut vreo ativitate operațională până la colaborarea cu dvs.?
C: MIC este parte a unui grup mare de business, legat de EAU, parte a inițiativei strategice a EAU în Moldova. Probabil, știți că Moldova a deschis o ambasadă în Abu Dhabi, totul se face cu susținerea guvernului EAU. A investi în Moldova este interesul strategic și inițiativa la nivel înalt în EAU.
Cine se află în spatele acestei companii? Oameni din Emirate sau din Moldova? Cine o reprezintă – puteți să ne oferiți măcar un nume?
C: Pot afirma cu certitudine că în spatele MIC nu sunt niciun fel de oameni din Moldova, ea este înființată în EAU. Eu nu pot să vă spun mai mult, însă voi menționa că noi lucrăm cu oficiali de rang înalt din EAU.
Despre programul moldovenesc de dobândire a cetățeniei prin investiție
În raitingul mondial al programelor de dobândire a cetățeniei, Moldova a ocupat locul cinci, depășind Muntenegru. În ce constă avantajul programului moldovenesc?
C: Eu cred că aici, trebuie să ținem cont de particularitățile unice ale țării, poziția ei pe arena internațională. Desigur, Moldova nu este Austria, însă ea poate fi comparată cu Muntenegru. Și aceasta este o țară europeană care nu face parte din UE. Dar iată să comparația Moldovei cu Malta și Cipru, care sunt membre ale UE, nu trebuie făcută. Însă totul depinde de ceea ce caută oamenii. Dacă e nevoie de pașaportul cetățeanului UE, atunci ei trebuie să plece în Austria, în Cipru sau în Malta. Însă mulți dintre cei care au obținut cetățenia prin investiție, sunt interesați de posibilitatea de a face ceva în aceste țări, de a investi în ele. Iar când dorești să investești în țară, e mai bine să fii cetățean al acesteia și nu un străin. Și acesta este un plus pentru Moldova. Moldova este o țară destul de mare, dacă e să fie comparată cu țările din Caraibe, chiar și cu Muntenegru. Pentru investitorii străini, care doresc să devină cetățeni ai Moldovei, aici sunt multe oportunități. Și acest lucru, în opinia mea, este un mare avantaj, pe lângă regimul fără vize cu UE.
Unde își pot investi banii cei care vor obține astfel cetățenia Moldovei? Ei pot, de exemplu, să cumpere terenuri agricole?
C: Eu nu prea cunosc toate detaliile programului moldovenesc și ceea ce este preconizat. Pot doar să spun că deocamdată, există posibilitatea de a investi în Fondul de Investiții Sociale. De asemenea, în legislație este prevăzută posibilitatea de a investi în imobile și eu sper că această stipulare va intra în vigoare în anul viitor. Ce va fi mai departe, nu știu și nu sunt sigur că acum, cineva dispune de o astfel de informație, pentru că nu sunt adoptate încă toate deciziile. Eu nu știu dacă va fi în „lista de investiții” posibilitatea de a procura terenuri agricole.
P: Astăzi, unica posibilitate de a obține cetățenia prin investiție în Moldova este de a investi în fondul de stat.
Care este avantajul pentru economia moldovenească de la faptul dacă cineva va procura un teren agricol sau un imobil? Că doar aceasta nu presupune crearea locurilor de muncă.
C: Desigur, presupune. Imobiliarele constituie unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei din orice țară, de aceea în majoritatea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție există o asemenea componentă. Efectul pozitiv al investițiilor în imobiliare este deosebit de important: la dvs. crește numărul de tranzacții, se dezvoltă industria de construcții. În plus, casele trebuie întreținute, iar pentru aceasta e nevoie de oameni – de la grădinari până la avocați, mai e nevoie de cei care vor administra aceste clădiri. Acest sector are multe puncte de tangență pozitive cu alte domenii. De aceea el este un fel de mașină de creare a locurilor de muncă.
P: În mod special, acest lucru se referă la indutria turismului. În Caraibe, imobiliarele constituie o bună opțiune pentru a construi o afacere stabilă și pe termen lung. Nu este vorba despre procurarea caselor de locuit, ci despre hoteluri și spații pentru meditații, adică despre crearea unui business care ar avea nevoie de forțe de muncă.
Despre potențialii solicitanți ai cetățeniei moldovenești
Prin ce fel de filtre vor trece solicitanții de cetățenie moldovenească prin investiție? Mulți consideră că aceștia vor fi oamenii care vor încearca să-și legalizeze capitalul.
C: Trebuie să înțelegem că cetățenia prin investiție nu are nimic în comun cu impozitele și încercarea de a fugi de impozite, acest lucru nu va ajuta nicicum. Cu părere de rău, această afirmație este repetată adesea. Impozitele sunt plătite de rezidenți. Omul obține cetățenia moldovenească ori nu, aceasta nici într-un fel nu schimbă poziția fiscală în patria sa ori în oricare alt stat. Această poziție fiscală se va schimba doar atunci când persoana respectivă se va muta în Moldova. Atunci, ea va deveni rezident fiscal în Moldova. Noi credem că nu vor fi prea mulți astfel de oameni. Solicitanții de cetățenie sunt interesați de mobilitate și securitatea personală, nu de impozite.
Și totuși, prin ce filtre vor trece solicitanții? Businessmanul Oleg Deripaska din Rusia, care se află sub incidența sancțiunilor europene, a obținut cetățenia Ciprului. Până la aceasta, câteva țări din UE au refuzat să-i ofere vize de afaceri. „Viza de aur” din Cipru a devenit o „portiță”. Acest mecanism este folosit pentru administrarea propriei afaceri și această afacere nu întotdeauna este bună.
C: Eu sunt de acord cu dvs., uneori, de acest lucru pot face abuz. Însă dacă sunt o mie de persoane care vor folosi acest program, printre ei vor fi 5, 7 sau 10 oameni nu prea de treabă. E ca la bancă, în care sunt mii de clienți și din aceștia, 5, 7 sau 10 sunt criminali ori se află sub incidența sancțiunilor. Însă din această cauză, noi nu trebuie să închidem toate băncile. Problema este: cum să administrăm toate acestea și putem noi oare să recunoaștem astfel de oameni. Guvernul poate să le retragă pașapoartele. Așa ceva s-a întâmplat în Malaezia: după un grandios scandal financiar, statul Saint Kitts și Nevis i-a retras cetățenia businessmanului Jo Law.
P: Dvs. aduceți drept exemplu mai puțin de un procent din numărul total al acestora. Este un exemplu irațional. Cereți să comentăm o situație unică. Însă noi nu putem face acest lucru. Obligațiunile noastre principale și obligațiunile guvernului constau în a ne convinge că investitorul este curat în fața legii și în această verificare se depun multe forțe și resurse.
De ce, conform condițiilor programului, numele celor care au obținut cetățenia moldovenească prin investiție nu vor fi publicate? Totodată, numele celor care obțin cetățenia Republicii Moldova pe cale obișnuită, sunt publicate.
C: Eu nu sunt sigur, vor fi sau nu publicate în Moldova numele lor. Este decizia fiecărei țări. Unele state publică numele, altele – nu. În Malta, această problemă era acută. Malta publica listele celor care au obținut cetățenia, însă în ce privește acest program, s-a decis să nu fie publicate numele investitorilor. Aceasta pare a fi o încercare de a ascunde, dar este o părere greșită. Aici, este vorba despre respectarea drepturilor acestor oameni la viață privată și nu de încercarea de a-i ascunde pe criminali.
Puteți descrie un potențial solicitant al cetățeniei moldovenești prin investiție?
C: Aceștia nu sunt oligarhi ruși cu foarte mulți bani și relații politice. Este evident că viitorii participanți ai programului sunt oameni bogați care, din motive personale, doresc să-și îmbunătățească posibilitățile de deplasare prin lume. De exemplu, oameni din Africa de Sud. Aveți o familie în Africa de Sud, aveți o afacere, magazin sau restaurant, casă și bani, dar nu sunteți siguri că doriți să trăiți în această țară în următorii 15 ani sau copiii dvs. nu vor dori să trăiască acolo. Cu pașaportul Africii de Sud este greu să călătorești, inclusiv cu chestiuni de lucru, de aceea familia sud-africană poate dori să investească în Moldova și să obțină cetățenia moldovenească, care îi va oferi posibilitatea de a merge în Europa, de a se muta mai aproape de Europa și de a se proteja cu ajutorul celei de-a doua cetățenii.
De asemenea, poate fi vorba despre oamenii care nu sunt siguri de stabilitatea politică pe termen lung în țările lor sau, de exemplu, de cetățenii SUA care doresc să viziteze țările din Orientul Apropiat, însă nu pot face acest lucru cu pașaportul american, din cauza pericolului terorismului, din motive de securitate personală.
P: În general, cea mai mare parte a clienților noștri sunt întreprinzători. Ei au construit afaceri de succes în țările lor și caută posibilități de a investi. Astfel de țări, precum este Moldova, lansează programe pentru dobândirea cetățeniei prin investiție, pentru că sunt interesate de investitorii care vor găsi potențial în această țară.
Cât va costa realizarea programului moldovenesc pentru Henley & Partners și când veți putea să vă recuperați banii?
C: Henley & Partners este o companie privată și eu nu pot spune, care vor fi cheltuielile noastre și cât timp ne va lua recuperarea acestora. Acest lucru depunde de mai mulți factori. Când noi am implementat un astfel de program în Malta, erau multe întârzieri, programul se schimba. De aceea recuperarea investițiilor noastre a durat mult. Totul depinde de câțiva factori, inclusiv: dacă programul începe corect, dacă vor fi corecte calculele noastre, dacă vor fi și alți concurenți, pentru că apar și alte țări care doresc să implementeze acest program. Este un business complicat, în care e greu să calculezi totul cu exactitate, pentru că sunt factori pe care noi nu-i putem controla.
Depre zonele offshore
Compania dvs. are o experiență bogată în realizarea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție în diferite țări. În raitingul global al acestor programe, în care a ajuns și Moldova, cele mai multe țări sunt zone offshore. De ce depinde acest lucru?
C: Ce aveți în vedere prin zone offshore?
Țări ca Saint Kitts și Nevis, Saint Lucia.
C: Da, asemenea țări există. Însă nu e chiar corect să spunem că aceste 1țări sunt în lista statelor offshore. Pentru prima oară, noi am început să realizăm acest program în Austria, care a schimbat legislația în anul 1997, Saint Kitts și Nevis au făcut aceste schimbări în anul 1994, însă în realitate, programul a început să fie realizat mai târziu decât în Austria. Așa că în acest sens, Austria este prima și nu insula offshore. Însă programul din Saint Kitts și Nevis a fost reușit, în anii 2006-2007, noi am obținut permisiunea autorităților insulei de a schimba programul, pentru a-l face mai transparent și mai eficient. Și peste o vreme oarecare, această insulă a devenit de succes, după asta urmând și alte insule din Caraibe. Însă în lista noastră sunt și țări din UE – Malta și Cipru. Nu e chiar corect ca ele să fie numite zone offshore.
Dar Cipru este considerat zonă offshore.
C: Eu cred că această țară are anumite servicii financiare, e adevărat. Însă trebuie de menționat că programele de dobândire a cetățeniei prin investiție sunt deosebit de interesante pentru țările mici cu economii mici, pentru că aceste programe au o influență foarte mare asupra economiei. Puteți vedea, de exemplu, cum a influențat programul asupra Saint Kitts și Nevis, a Maltei și a Ciprului. În primul rând, datorită programului cetățenie prin investiție, Ciprul a fost salvat de criza economică. Este deosebit de important ca o economie mică, care trece prin perioade dificile, să atragă investii străine directe.
De aceea nu este vorba despre insule offshore, ci despre țări cu economii mici, care doresc să atragă investiții străine. Și de aceea acest program este rațional și pentru Moldova. În opinia mea, și această țară are nevoie de investiții directe, însă unei asemenea țări ca Moldova, ca să atragă investiții, este deosebit de dificil. Iar programul dat este o bună posibilitate pentru aceasta.
Zonele offshore sunt mai atrăgătoare pentru potențialii investitori?
C: Nu, nu chiar. Acest lucru nu depinde de zone offshore sau servicii financiare. Este importantă stabilitatea țării, calitatea pașaportului, intrarea fără viză. Iată de ce Caraibe sunt relativ interesante. Ei au pașapoarte bune, posibilitatea de intrare fără viză în multe țări, inclusiv în țările Comunității Națiunilor (uniune din 53 de state, în care intră Marea Britanie și aproape toate fostele ei dominioane, colonii și protectorate. – NM). Același lucru se poate spune și despre Moldova: este o țară europeană, care dispune de regim fără vize cu multe țări, inclusiv cele din UE. Pașaportul moldovenesc este un document bun pentru călătorii. Iată toți acești factori sunt importanți pentru cei interesați de obținerea cetățeniei prin investiție. Serviciile financiare nu constituie un indicator prea relevant.
Depre investigația jurnalistei din Malta
Activitatea companiei dvs. în Malta a figurat în investigația jurnalistei Daphne Caruana Galizia, care a fost ucisă. În investigație se spunea despre legăturile companiei dvs. cu membri de rang înalt ai Partidului Laburist din Malta și, prin aceasta, se explicau drepturile dvs. exclusive asupra programului maltez. Cum comentați aceasta?
C: Este simplu. Ceea ce s-a întâmplat cu jurnalista este o tragedie. Desigur, noi nu avem nicio tangență în acest caz. În Malta, jurnalista i-a învinuit pe mulți oameni de multe și noi am devenit parte a acestei acuzații, pentru că lucrăm cu guvernul. În Malta totul e simplu. Noi am participat la o licitație la care au mai concurat trei sau patru companii și am câștigat-o. Am obținut mandat pentru implementarea acestui program și am făcut față cu brio. Acum, acesta este unul dintre cele mai reușite programe de cetățenie prin investiție. În guvernele altor țări, Malta este recunoscută ca fiind standardul de aur în domeniul securității. Acesta este, probabil, unul dintre cele mai bune programe din lume.
Evident, când noi lucrăm cu guvernul, lucrăm exclusiv cu figuri-cheie din țară, care iau decizii. De aceea este absurd să facem aluzii la faptul că noi suntem deosebit de apropiați de Partidul Laburist. Nu. Desigur, în țările mici, noi lucrăm direct cu guvernul. Și eu voi lucra direct cu prim-ministrul, deoarece pentru ei, acest program este important. Asta-i tot, e foarte simplu. Inițial, în Malta, multora nu le-a plăcut ideea cetățeniei prin investiție. Însă dacă acum veți organiza un sondaj de opinie, cetățenii Maltei vor spune că aceasta a fost o idee bună. Efectul pozitiv al programului din Malta este vizibil.
În toate țările obțineți drepturi exclusive asupra realizării programului? În Moldova e la fel?
C: Nu, nu în toate, aceasta depinde de tipul programului. Uneori, noi oferim doar servicii de consultanță. Uneori, așa cum e în cazul Maltei, guvernul dorește să realizeze programul, dar nu vrea să cheltuiască bani și propune să dea în concesiune acest caz. Acum, în Moldova, nu ni se plătește pentru serviciile noastre. Noi investim, elaborăm programul, avem o echipă în Moldova. Noi cheltuim resursele noastre financiare până în momentul în care vom putea să ni le recuperăm.
Voi explica iarăși prin exemplul podului. Aveți două modalități de a construi un pod: să luați banii contribuabililor, să angajați ingineri, să-i remunerați pentru ca ei să construiască podul. Sau decideți să nu cheltuiși banii, să organizați licitație și să dați proiectul în concesiune unui consorțium care va construi acest pod din banii săi și în următorii 30 de ani, cei care vor trece pe acest pod, vor plăti câte doi dolari. Așa sunt construite multe poduri și magistrale din lume. Noi lucrăm conform ambelor modele.
Însă podul dvs. va fi unicul, dacă vom continua această analogie.
C: Da.
P: Aici este important să se înțeleagă, cum funcționează acest mecanism. Și alte companii pot să vândă investitorilor străini acest program. Există două servicii pe care noi le oferim. Primul – partea consultativă: design și elaborarea programului. Pentru această activitate, noi vom primi banii mai târziu. Cea de-a doua parte – vânzarea programului unor investitori străini. Și acest lucru nicicum nu depinde de Henley. Adică noi construim acest pod, însă el va putea fi folosit și de alte companii.
© Alexandra Batanova
Decizia autorităților Moldovei de a lansa programul de dobândire a cetățeniei prin investiție, precum și consorțiumul de companii - MIC Holding și Henley & Partners – selectat pentru îndeplinirea acestui program, continuă să provoace un șir de întrebări. Cine se află în spatele companiei MIC Holding care a fost deschisă în Emiratele Arabe Unite, cine și cum îi va verifica pe solicitanții care vor accepta să plătească mulți bani pentru cetățenia Moldovei, de ce Henley & Partners a devenit figurant în investigația jurnalistei din Malta, care a fost omorâtă? La aceste și alte întrebări ale reporterului NM Alexandra Batanova a răspuns președintele Henley & PartnersChristian H. Kälin și directorul pentru relații cu publicul Paddy Blewer.
Depre consorțium
De ce compania dvs. a decis să participe la concursul pentru realizarea programului de dobândire a cetățeniei moldovenești prin investiție? Au fost și alți pretendenți?
Christian (C): Henley & Partners este parte a consorțiumului condus de o companie din Emiratele Arabe Unite, Moldovan Investment Company (MIC) Holding LLC. Noi am participat la licitație în calitate de specialiști în îndeplinirea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție. De la noi, se cerea tot ce ține de expertiză, poziționări și promovare, strategii. Noi suntem lider internațional în acest domeniu. La licitație a mai participat cel puțin un consorțium. Sunt sigur că guvernul a publicat această informație.
Paddy (P): Aceasta a fost o licitație competitivă.
Foto: Henley&Partners
În imagine – directorul pentru relații cu publicul Henley & Partners Paddy Blewer și președintele Henley & Partners Christian H. Kälin.
A cui a fost inițiativa de a participa la licitație? Guvernul moldovenesc v-a propus acest lucru?
C: Am fost contactați de compania MIC. Compania noastră studiază modificările legislației din alte țări și noi am observat că acum câțiva ani, Moldova a schimbat legislația și datorită acestui fapt, a fost posibilă realizarea programului de dobândire a cetățeniei prin investiție. Trebuie să înțelegeți că orice guvern interesat de promovarea unui astfel de program sau oricine altcineva, cum e în cazul nostru – MIC, neapărat ne va contacta. Și dacă concursul va fi corect, noi, cel mai degrabă, îl vom câștiga.
Dacă doriți să construiți un pod, aveți nevoie de ingineri buni, puteți găsi 10 ingineri buni din diferite țări. Iar în domeniul nostru, este Henley & Partners – lider în promovarea unor astfel de programe, iar după noi, se poate spune, nu este nimeni, e pustiu. Așa că nu e de mirare că noi suntem aici. Noi cooperăm foarte bine cu guvernul moldovenesc, aici activează profesioniști, am fost plăcut surprinși de ritmul și eficiența cu care totul se întâmplă.
Povestiți-ne despre consorțium. Despre compania MIC Holding din Dubai nu se știe nimic. A avut vreo ativitate operațională până la colaborarea cu dvs.?
C: MIC este parte a unui grup mare de business, legat de EAU, parte a inițiativei strategice a EAU în Moldova. Probabil, știți că Moldova a deschis o ambasadă în Abu Dhabi, totul se face cu susținerea guvernului EAU. A investi în Moldova este interesul strategic și inițiativa la nivel înalt în EAU.
Cine se află în spatele acestei companii? Oameni din Emirate sau din Moldova? Cine o reprezintă – puteți să ne oferiți măcar un nume?
C: Pot afirma cu certitudine că în spatele MIC nu sunt niciun fel de oameni din Moldova, ea este înființată în EAU. Eu nu pot să vă spun mai mult, însă voi menționa că noi lucrăm cu oficiali de rang înalt din EAU.
Despre programul moldovenesc de dobândire a cetățeniei prin investiție
În raitingul mondial al programelor de dobândire a cetățeniei, Moldova a ocupat locul cinci, depășind Muntenegru. În ce constă avantajul programului moldovenesc?
C: Eu cred că aici, trebuie să ținem cont de particularitățile unice ale țării, poziția ei pe arena internațională. Desigur, Moldova nu este Austria, însă ea poate fi comparată cu Muntenegru. Și aceasta este o țară europeană care nu face parte din UE. Dar iată să comparația Moldovei cu Malta și Cipru, care sunt membre ale UE, nu trebuie făcută. Însă totul depinde de ceea ce caută oamenii. Dacă e nevoie de pașaportul cetățeanului UE, atunci ei trebuie să plece în Austria, în Cipru sau în Malta. Însă mulți dintre cei care au obținut cetățenia prin investiție, sunt interesați de posibilitatea de a face ceva în aceste țări, de a investi în ele. Iar când dorești să investești în țară, e mai bine să fii cetățean al acesteia și nu un străin. Și acesta este un plus pentru Moldova. Moldova este o țară destul de mare, dacă e să fie comparată cu țările din Caraibe, chiar și cu Muntenegru. Pentru investitorii străini, care doresc să devină cetățeni ai Moldovei, aici sunt multe oportunități. Și acest lucru, în opinia mea, este un mare avantaj, pe lângă regimul fără vize cu UE.
Unde își pot investi banii cei care vor obține astfel cetățenia Moldovei? Ei pot, de exemplu, să cumpere terenuri agricole?
C: Eu nu prea cunosc toate detaliile programului moldovenesc și ceea ce este preconizat. Pot doar să spun că deocamdată, există posibilitatea de a investi în Fondul de Investiții Sociale. De asemenea, în legislație este prevăzută posibilitatea de a investi în imobile și eu sper că această stipulare va intra în vigoare în anul viitor. Ce va fi mai departe, nu știu și nu sunt sigur că acum, cineva dispune de o astfel de informație, pentru că nu sunt adoptate încă toate deciziile. Eu nu știu dacă va fi în „lista de investiții” posibilitatea de a procura terenuri agricole.
P: Astăzi, unica posibilitate de a obține cetățenia prin investiție în Moldova este de a investi în fondul de stat.
Care este avantajul pentru economia moldovenească de la faptul dacă cineva va procura un teren agricol sau un imobil? Că doar aceasta nu presupune crearea locurilor de muncă.
C: Desigur, presupune. Imobiliarele constituie unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei din orice țară, de aceea în majoritatea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție există o asemenea componentă. Efectul pozitiv al investițiilor în imobiliare este deosebit de important: la dvs. crește numărul de tranzacții, se dezvoltă industria de construcții. În plus, casele trebuie întreținute, iar pentru aceasta e nevoie de oameni – de la grădinari până la avocați, mai e nevoie de cei care vor administra aceste clădiri. Acest sector are multe puncte de tangență pozitive cu alte domenii. De aceea el este un fel de mașină de creare a locurilor de muncă.
P: În mod special, acest lucru se referă la indutria turismului. În Caraibe, imobiliarele constituie o bună opțiune pentru a construi o afacere stabilă și pe termen lung. Nu este vorba despre procurarea caselor de locuit, ci despre hoteluri și spații pentru meditații, adică despre crearea unui business care ar avea nevoie de forțe de muncă.
Despre potențialii solicitanți ai cetățeniei moldovenești
Prin ce fel de filtre vor trece solicitanții de cetățenie moldovenească prin investiție? Mulți consideră că aceștia vor fi oamenii care vor încearca să-și legalizeze capitalul.
C: Trebuie să înțelegem că cetățenia prin investiție nu are nimic în comun cu impozitele și încercarea de a fugi de impozite, acest lucru nu va ajuta nicicum. Cu părere de rău, această afirmație este repetată adesea. Impozitele sunt plătite de rezidenți. Omul obține cetățenia moldovenească ori nu, aceasta nici într-un fel nu schimbă poziția fiscală în patria sa ori în oricare alt stat. Această poziție fiscală se va schimba doar atunci când persoana respectivă se va muta în Moldova. Atunci, ea va deveni rezident fiscal în Moldova. Noi credem că nu vor fi prea mulți astfel de oameni. Solicitanții de cetățenie sunt interesați de mobilitate și securitatea personală, nu de impozite.
Și totuși, prin ce filtre vor trece solicitanții? Businessmanul Oleg Deripaska din Rusia, care se află sub incidența sancțiunilor europene, a obținut cetățenia Ciprului. Până la aceasta, câteva țări din UE au refuzat să-i ofere vize de afaceri. „Viza de aur” din Cipru a devenit o „portiță”. Acest mecanism este folosit pentru administrarea propriei afaceri și această afacere nu întotdeauna este bună.
C: Eu sunt de acord cu dvs., uneori, de acest lucru pot face abuz. Însă dacă sunt o mie de persoane care vor folosi acest program, printre ei vor fi 5, 7 sau 10 oameni nu prea de treabă. E ca la bancă, în care sunt mii de clienți și din aceștia, 5, 7 sau 10 sunt criminali ori se află sub incidența sancțiunilor. Însă din această cauză, noi nu trebuie să închidem toate băncile. Problema este: cum să administrăm toate acestea și putem noi oare să recunoaștem astfel de oameni. Guvernul poate să le retragă pașapoartele. Așa ceva s-a întâmplat în Malaezia: după un grandios scandal financiar, statul Saint Kitts și Nevis i-a retras cetățenia businessmanului Jo Law.
P: Dvs. aduceți drept exemplu mai puțin de un procent din numărul total al acestora. Este un exemplu irațional. Cereți să comentăm o situație unică. Însă noi nu putem face acest lucru. Obligațiunile noastre principale și obligațiunile guvernului constau în a ne convinge că investitorul este curat în fața legii și în această verificare se depun multe forțe și resurse.
De ce, conform condițiilor programului, numele celor care au obținut cetățenia moldovenească prin investiție nu vor fi publicate? Totodată, numele celor care obțin cetățenia Republicii Moldova pe cale obișnuită, sunt publicate.
C: Eu nu sunt sigur, vor fi sau nu publicate în Moldova numele lor. Este decizia fiecărei țări. Unele state publică numele, altele – nu. În Malta, această problemă era acută. Malta publica listele celor care au obținut cetățenia, însă în ce privește acest program, s-a decis să nu fie publicate numele investitorilor. Aceasta pare a fi o încercare de a ascunde, dar este o părere greșită. Aici, este vorba despre respectarea drepturilor acestor oameni la viață privată și nu de încercarea de a-i ascunde pe criminali.
Puteți descrie un potențial solicitant al cetățeniei moldovenești prin investiție?
C: Aceștia nu sunt oligarhi ruși cu foarte mulți bani și relații politice. Este evident că viitorii participanți ai programului sunt oameni bogați care, din motive personale, doresc să-și îmbunătățească posibilitățile de deplasare prin lume. De exemplu, oameni din Africa de Sud. Aveți o familie în Africa de Sud, aveți o afacere, magazin sau restaurant, casă și bani, dar nu sunteți siguri că doriți să trăiți în această țară în următorii 15 ani sau copiii dvs. nu vor dori să trăiască acolo. Cu pașaportul Africii de Sud este greu să călătorești, inclusiv cu chestiuni de lucru, de aceea familia sud-africană poate dori să investească în Moldova și să obțină cetățenia moldovenească, care îi va oferi posibilitatea de a merge în Europa, de a se muta mai aproape de Europa și de a se proteja cu ajutorul celei de-a doua cetățenii.
De asemenea, poate fi vorba despre oamenii care nu sunt siguri de stabilitatea politică pe termen lung în țările lor sau, de exemplu, de cetățenii SUA care doresc să viziteze țările din Orientul Apropiat, însă nu pot face acest lucru cu pașaportul american, din cauza pericolului terorismului, din motive de securitate personală.
P: În general, cea mai mare parte a clienților noștri sunt întreprinzători. Ei au construit afaceri de succes în țările lor și caută posibilități de a investi. Astfel de țări, precum este Moldova, lansează programe pentru dobândirea cetățeniei prin investiție, pentru că sunt interesate de investitorii care vor găsi potențial în această țară.
Cât va costa realizarea programului moldovenesc pentru Henley & Partners și când veți putea să vă recuperați banii?
C: Henley & Partners este o companie privată și eu nu pot spune, care vor fi cheltuielile noastre și cât timp ne va lua recuperarea acestora. Acest lucru depunde de mai mulți factori. Când noi am implementat un astfel de program în Malta, erau multe întârzieri, programul se schimba. De aceea recuperarea investițiilor noastre a durat mult. Totul depinde de câțiva factori, inclusiv: dacă programul începe corect, dacă vor fi corecte calculele noastre, dacă vor fi și alți concurenți, pentru că apar și alte țări care doresc să implementeze acest program. Este un business complicat, în care e greu să calculezi totul cu exactitate, pentru că sunt factori pe care noi nu-i putem controla.
Depre zonele offshore
Compania dvs. are o experiență bogată în realizarea programelor de dobândire a cetățeniei prin investiție în diferite țări. În raitingul global al acestor programe, în care a ajuns și Moldova, cele mai multe țări sunt zone offshore. De ce depinde acest lucru?
C: Ce aveți în vedere prin zone offshore?
Țări ca Saint Kitts și Nevis, Saint Lucia.
C: Da, asemenea țări există. Însă nu e chiar corect să spunem că aceste 1țări sunt în lista statelor offshore. Pentru prima oară, noi am început să realizăm acest program în Austria, care a schimbat legislația în anul 1997, Saint Kitts și Nevis au făcut aceste schimbări în anul 1994, însă în realitate, programul a început să fie realizat mai târziu decât în Austria. Așa că în acest sens, Austria este prima și nu insula offshore. Însă programul din Saint Kitts și Nevis a fost reușit, în anii 2006-2007, noi am obținut permisiunea autorităților insulei de a schimba programul, pentru a-l face mai transparent și mai eficient. Și peste o vreme oarecare, această insulă a devenit de succes, după asta urmând și alte insule din Caraibe. Însă în lista noastră sunt și țări din UE – Malta și Cipru. Nu e chiar corect ca ele să fie numite zone offshore.
Dar Cipru este considerat zonă offshore.
C: Eu cred că această țară are anumite servicii financiare, e adevărat. Însă trebuie de menționat că programele de dobândire a cetățeniei prin investiție sunt deosebit de interesante pentru țările mici cu economii mici, pentru că aceste programe au o influență foarte mare asupra economiei. Puteți vedea, de exemplu, cum a influențat programul asupra Saint Kitts și Nevis, a Maltei și a Ciprului. În primul rând, datorită programului cetățenie prin investiție, Ciprul a fost salvat de criza economică. Este deosebit de important ca o economie mică, care trece prin perioade dificile, să atragă investii străine directe.
De aceea nu este vorba despre insule offshore, ci despre țări cu economii mici, care doresc să atragă investiții străine. Și de aceea acest program este rațional și pentru Moldova. În opinia mea, și această țară are nevoie de investiții directe, însă unei asemenea țări ca Moldova, ca să atragă investiții, este deosebit de dificil. Iar programul dat este o bună posibilitate pentru aceasta.
Zonele offshore sunt mai atrăgătoare pentru potențialii investitori?
C: Nu, nu chiar. Acest lucru nu depinde de zone offshore sau servicii financiare. Este importantă stabilitatea țării, calitatea pașaportului, intrarea fără viză. Iată de ce Caraibe sunt relativ interesante. Ei au pașapoarte bune, posibilitatea de intrare fără viză în multe țări, inclusiv în țările Comunității Națiunilor (uniune din 53 de state, în care intră Marea Britanie și aproape toate fostele ei dominioane, colonii și protectorate. – NM). Același lucru se poate spune și despre Moldova: este o țară europeană, care dispune de regim fără vize cu multe țări, inclusiv cele din UE. Pașaportul moldovenesc este un document bun pentru călătorii. Iată toți acești factori sunt importanți pentru cei interesați de obținerea cetățeniei prin investiție. Serviciile financiare nu constituie un indicator prea relevant.
Depre investigația jurnalistei din Malta
Activitatea companiei dvs. în Malta a figurat în investigația jurnalistei Daphne Caruana Galizia, care a fost ucisă. În investigație se spunea despre legăturile companiei dvs. cu membri de rang înalt ai Partidului Laburist din Malta și, prin aceasta, se explicau drepturile dvs. exclusive asupra programului maltez. Cum comentați aceasta?
C: Este simplu. Ceea ce s-a întâmplat cu jurnalista este o tragedie. Desigur, noi nu avem nicio tangență în acest caz. În Malta, jurnalista i-a învinuit pe mulți oameni de multe și noi am devenit parte a acestei acuzații, pentru că lucrăm cu guvernul. În Malta totul e simplu. Noi am participat la o licitație la care au mai concurat trei sau patru companii și am câștigat-o. Am obținut mandat pentru implementarea acestui program și am făcut față cu brio. Acum, acesta este unul dintre cele mai reușite programe de cetățenie prin investiție. În guvernele altor țări, Malta este recunoscută ca fiind standardul de aur în domeniul securității. Acesta este, probabil, unul dintre cele mai bune programe din lume.
Evident, când noi lucrăm cu guvernul, lucrăm exclusiv cu figuri-cheie din țară, care iau decizii. De aceea este absurd să facem aluzii la faptul că noi suntem deosebit de apropiați de Partidul Laburist. Nu. Desigur, în țările mici, noi lucrăm direct cu guvernul. Și eu voi lucra direct cu prim-ministrul, deoarece pentru ei, acest program este important. Asta-i tot, e foarte simplu. Inițial, în Malta, multora nu le-a plăcut ideea cetățeniei prin investiție. Însă dacă acum veți organiza un sondaj de opinie, cetățenii Maltei vor spune că aceasta a fost o idee bună. Efectul pozitiv al programului din Malta este vizibil.
În toate țările obțineți drepturi exclusive asupra realizării programului? În Moldova e la fel?
C: Nu, nu în toate, aceasta depinde de tipul programului. Uneori, noi oferim doar servicii de consultanță. Uneori, așa cum e în cazul Maltei, guvernul dorește să realizeze programul, dar nu vrea să cheltuiască bani și propune să dea în concesiune acest caz. Acum, în Moldova, nu ni se plătește pentru serviciile noastre. Noi investim, elaborăm programul, avem o echipă în Moldova. Noi cheltuim resursele noastre financiare până în momentul în care vom putea să ni le recuperăm.
Voi explica iarăși prin exemplul podului. Aveți două modalități de a construi un pod: să luați banii contribuabililor, să angajați ingineri, să-i remunerați pentru ca ei să construiască podul. Sau decideți să nu cheltuiși banii, să organizați licitație și să dați proiectul în concesiune unui consorțium care va construi acest pod din banii săi și în următorii 30 de ani, cei care vor trece pe acest pod, vor plăti câte doi dolari. Așa sunt construite multe poduri și magistrale din lume. Noi lucrăm conform ambelor modele.
Însă podul dvs. va fi unicul, dacă vom continua această analogie.
C: Da.
P: Aici este important să se înțeleagă, cum funcționează acest mecanism. Și alte companii pot să vândă investitorilor străini acest program. Există două servicii pe care noi le oferim. Primul – partea consultativă: design și elaborarea programului. Pentru această activitate, noi vom primi banii mai târziu. Cea de-a doua parte – vânzarea programului unor investitori străini. Și acest lucru nicicum nu depinde de Henley. Adică noi construim acest pod, însă el va putea fi folosit și de alte companii.
© Alexandra Batanova