Ghid de supraviețuire la locul de muncă: Compania – “câmp de luptă”?

  • 3 nov. 2016, 18:22
  • 772

Locul de muncă al fiecăruia ar trebui să se prezinte ca un mediu agreabil, deschis, cu oameni prietenoşi şi unde mergem cu plăcere zi de zi, mai ales că petrecem mai mult timp la job decât cu familia. Din păcate, lucrurile nu stau tot timpul aşa şi, anumite companii sunt adevărate câmpuri de lupta în care fiecare “soldat” trebuie să identifice cea mai bună strategie de supravieţuire şi de remarcare, în cazul celor mai temerari. 

O atmosferă de acest gen este de cele mai multe ori imprimată de un şef extrem de autoritar, cu un comportament coleric şi care “reuşeşte” cu succes să imprime o atmosfera tensionată în rândul echipei. Oamenii sunt tot timpul cu ochii în patru, nu există prietenii sau colegialitate şi unicul consens este: fiecare pentru el. Şi dacă ai ghinionul să activezi într-o companie de acest gen, trebuie să fii pregătit şi să-ţi însuşeşti un ghid de supravieţuire la locul de muncă.

1. Decide în ce măsură eşti acolo unde trebuie să fii.

Nu oricui i se potriveşte un mediu tensionat, că atare, dacă ai avut neşansa să nu-ţi dai seama în ce companie ai nimerit încă din etapele preliminare ale procesului de recrutare, te poţi răzgândi şi după! Decizia este doar la ţine! Poţi alege să te adaptezi mediului, însă trebuie să fii conştient de consecinţe şi de compromisurile pe care trebuie să le faci şi de ce anume te aşteaptă la finalul drumului. Sau poţi spune nu, poţi rămâne la convingerile tale şi poţi alege să te îndrepţi către o companie în care te regăseşti pe deplin.

2. Stabileşte-ţi clar obiectivele.

Te poţi regăsi în situaţia neplăcută de a activă într-o companie cu un mediu ostil, însă aceea este fix compania de care ai nevoie pentru a-ţi întregi evoluţia profesională. Atunci eşti în postura în care stabileşti un termen clar, un obiectiv bine definit şi o strategie de supravieţuire în perioada pe care ţi-ai stabilit-o. În acest context, foloseşte cea mai puternică armă pe care o poţi avea: perspectivele carierei şi aprecierea lor, în timp ce îţi croieşti drumul în sus, pe scară ierarhică, cu zâmbetul pe buze.

3. Identifică polii de putere.

Dacă tot ai decis să rămâi într-o companie de acest gen, este bine să ştii cu cine trebuie să fii aliat. Identifica factorii de decizie şi pe cei care au influenţă şi fii atent să-i alegi corect. Uneori cei mai puternici sunt acei lideri informali care “fac legea” fără să aibă o putere clar stipulată în organizaţie.

4. Adoptă cel mai potrivit comportament.

În momentul în care eşti într-o organizaţie unde presiunea este permanentă şi ţi se vânează fiecare greşeală, cel mai indicat este să nu dai motive suplimentare pentru o eventuală critică. Fă-ţi treaba, nu intră în grupuri de interese dacă apreciezi că nu te ajută cu nimic şi încearcă să nu dai “prietenilor” de la locul de muncă motive să-ţi face zile negre “suplimentare”. Este vital să-ţi păstrezi cumpătul, să încerci să fii obiectiv, să nu renunţi la profesionalismul tău şi să-ţi vezi nestingherit de drumul tău. Dacă o poţi face detaşat şi neafectat, cu atât mai bine.