Ei sunt oamenii care îți fac viața mai dificilă

  • 19 sept. 2016, 17:02
  • 2 640

Îi știți cine sunt. Vă feriți de ei pe cât posibil și încercați să interacționați doar cât este necesar. Ei sunt „oamenii toxici”, colegii pe care nu vrei să-i reții cu prea multă treabă. Chiar dacă își dau seama, chiar dacă nu... cel mai semnificativ impact pe care îl au este unul profund negativ și cel mai important tool deținut este capacitatea de a stresa. 

De multe ori s-a vorbit despre stres și ce efecte devastatoare poate avea asupra eficienței și asupra sănătății. De aceea, este imperativ să știm cum să tratăm cu aceste personaje care ne fac viața la birou un calvar și, mai ales, să ne dăm seama că nu îi putem lăsa pe EI să ne dicteze felul în care NOI ne facem treaba.

Stabilește niște limite clare

Cei care se plâng, personajele negative, au tendința să-și verse frustrările în mod public și nu reușesc să găsească soluții. Vor ca ceilalți să li se alăture în lamentare doar ca să se simtă mai bine cu ei înșiși. Efectul este cumva pervers: pentru că nu vrem să fim percepuți ca lipsiți de empatie, tindem să-i ascultăm. Pericolul? Să fim prinși într-o spirală a negativității din care nu mai putem ieși. Poți însă evita această situație dacă stabilești niște limite clare pe care nu le încalci și nu permiți altora să le încalce. Ajută mult la eliminarea unor astfel de comportamente să îi întrebi pe respectivii ce soluții au ei la problemele de care se plâng.

Detașează-te emoțional

Oamenii de succes știu că este imporant să supraviețuiască pentru a duce și alte lupte, mai ales când inamicul este un coleg „toxic”. Este important să nu te lași consumat de polemicile nesfârșite și, în special, să ai grijă la câtă energie consumi de fapt. Încearcă să-ți ții emoțiile sub control și nu te lăsa pradă unor excese emoționale de moment. Colegii din această categorie „selectă” au un comportament irațional.

Atunci de ce ai încerca să abordezi această problemă emoțional? Detașează-te și încearcă să vezi întrega situație ca pe un experiment științific. Elimină factorul emoțional și analizează, la rece, doar faptele. Cu cât vei fi mai detașat emoțional, cu atât vei avea șanse mai mari să rezolvi cu bine situația toxică. Și, dacă observi că nu poți scăpa ușor de un dialog pe care nu l-ai cerut, poate fi de ajuns să dai din cap aprobator și să asculți răbdător. Poate fi o strategie câștigătoare dacă stai bine cu nervii.

Concentrează-te pe soluții, nu pe probleme

În funcție de care sunt prioritățile tale vei avea și un răspuns emoțional adecvat. Dacă te concentrezi pe problemele pe care le ai, generezi la rândul tău negativism și prelungești o stare de lucru toxică. Dacă, din contră, acționezi pentru a soluționa o stare conflictuală, atunci vei avea și sentimentul că ceea ce faci tu e eficient. Atunci când avem de-a face cu un mediu toxic la muncă, nu este deloc indicat să rămânem fixați în cât de nocivi sunt acești colegi. Focusul nu ar trebuie să fie pe cât de problematic e personajul cu care te confrunți, ci pe ce ai de făcut ca să închei afacerea cât mai rapid.

Iartă, dar nu uita

Cei care dau dovadă de o reală inteligență emoțională știu că este important să ierte, dar își dau seama ca la fel de important este să nu uite. Trebuie să treci peste o problemă ca să fii capabil să funcționezi eficient în continuare fără să te frustrezi excesiv. Dar, în același timp, e nevoie să nu uiți ce s-a întâmplat, cum ai ajuns în situația de a fi prins într-o capcană toxică și, mai ales, ce ai făcut pentru a evada.