Suntem ceea ce mâncăm. În varianta contemporană această expresie ar suna: suntem ceea ce cumpărăm și consumăm. Noi cumpărăm des, aproape zilnic. În acest sens, Magenta Consulting a realizat o cercetare în rândul locuitorilor din Chișinău pe care Directorul Magenta Consulting, Dumitru Slonovschi, a prezentat-o în cadrul conferinței Retailul Modern în Republica Moldova.
Puteți descărca prezentarea despre potențialul pieții din Moldova AICI
Piața versus supermarketul
Rezultatele studiului arată că printre chișinăuienii care merg zilnic la cumpărături cele mai populare sunt marketurile, supermarketurile și magazinele mici cu vânzare la tejghea. Așadar, 26% din locuitorii capitalei fac cumpărăturile zilnic în supermarketuri, 14% - în marketuri și 13% în magazinele mici.
Acest „top trei” rămâne neschimbat și în cazul celor ce se aprovizionează cu produse de câteva ori într-o perioadă de 7 zile, însă, în acest caz, crește numărul cumpărătorilor. Peste o treime din locuitorii Chișinăului, 39%, merg la supermarketuri o dată sau de două ori pe săptămână, 29% de cumpărători le revin marketurilor și aproape un sfert - magazinelor mici cu tejghea.
Altfel stau lucrurile în cazul magazinelor specializate, tarabelor cu fructe și legume, pieților și depozitelor en-gros. Pentru aceste puncte de comercializare, frecvența cu care îi vizitează același cumpărător este redusă de la o vizită pe săptămână și mai rar. Fiecare al cincilea chișinăuian se aprovizionează săptămânal cu produse alimentare de la tarabele cu legume și fructe sau de la piețele din oraș.
O treime din locuitorii capitalei merg mai rar decât lunar după alimente în magazinele sau depozitele en-gros. Tot acest tip de întreprinderi comerciale, conform sondajului realizat de Magenta Consulting, este cel mai nepopular printre populația Chișinăului - 48% nu fac cumpărături deloc acolo, pe când supermarketurile sunt ignorate doar de 2% de intervievați.
Frecvența procurării produselor alimentare din anumite unități comerciale,%
Supermaketul campion dublu la frecvența vizitelor de către cumpărători
Magenta i-a întrebat pe locuitorii capitalei care sunt produsele alimentare pe care aceștia le cumpără zilnic. Liderul răspunsurilor a fost pâinea și produsele de panificație - 71%. Printre produsele alimentare cu care chișinăuienii se aprovizionează de câteva ori pe săptămână sunt fructele și legumele proaspete - 65%. Peste jumătate din intervievați cumpără produse lactate, 48% - apă sau sucuri și băuturi răcoritoare. Cu un procent mai puțin, sunt cei ce cumpără mezeluri, iar 41% nu ies din magazin fără bomboane și ciocolată.
Mai rar, maxim de două ori pe lună, populația Chișinăului cumpără ceai sau cafea - 59%, crupe și făinoase - 55%, produse de cofetărie - 45%, pește și carne - 41% și, respectiv, 39%. Cel mai frecvent locuitorii capitalei cumpără produsele din supermarketuri și marketuri, amploarea popularității acestui tip de magazine poate fi văzută în graficul de mai jos.
Totuși, fac vânzări și alte tipuri de magazine, cum ar fi magazinele specializate. 22% din intervievați susțin că se aprovizionează cu mezeluri anume la acest tip de prăvălii, 23% merg la măcelării, 16% aleg să cumpere dulciuri la cofetării. Respondenții nu ignoră nici piețile, un sfert din aceștia cumpără fructele și legumele proaspete anume în târguri, fiecare al cincilea merge la piață după pește, iar fiecare al zecelea - după carne, crupe, orez și alte făinoase.
Tipul magazinului de unde cel mai frecvent sunt cumpărate următoarele tipuri de produse, %
De asemenea, Magenta Consulting a calculat cât cheltuiesc în mediu locuitorii din Chișinău pentru produsele chimice și cele alimentare. Așadar, dintr-o singură dată, pentru produsele alimentare aceștia scot din buzunar în mediu 284 de lei, iar pentru cele chimice cu 91 de lei mai puțin - 193 de lei.
Cel mai mult pentru produsele alimentare dar și chimice plătesc femeile, persoanele cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani, managerii sau cei ce dețin un post de conducător și chișinăuienii care au un venit lunar de peste 12 mii de lei. Coșul de consum este cel mai econom la bărbați, persoanele care nu au atins vârsta de 25 de ani, pensionari, cei ce dețin doar studii liceale sau medii de specialitate și locuitorii capitalei cu un venit lunar mai mic de 3 mii de lei.
Cu portofelul plin sau mai puțin plin, populația Chișinăului consumă. De grosimea portofelului lor depinde doar felul în care aceștia își fac „acrobațiile” în comportamentul de consum.
Metologie: Acest sondaj a fost efectuat pe un eșantion convențional din 420 de persoane intervievate, în perioada 24 februarie - 5 martie 2017, în municipiul Chișinău.
Suntem ceea ce mâncăm. În varianta contemporană această expresie ar suna: suntem ceea ce cumpărăm și consumăm. Noi cumpărăm des, aproape zilnic. În acest sens, Magenta Consulting a realizat o cercetare în rândul locuitorilor din Chișinău pe care Directorul Magenta Consulting, Dumitru Slonovschi, a prezentat-o în cadrul conferinței Retailul Modern în Republica Moldova.
Puteți descărca prezentarea despre potențialul pieții din Moldova AICI
Piața versus supermarketul
Rezultatele studiului arată că printre chișinăuienii care merg zilnic la cumpărături cele mai populare sunt marketurile, supermarketurile și magazinele mici cu vânzare la tejghea. Așadar, 26% din locuitorii capitalei fac cumpărăturile zilnic în supermarketuri, 14% - în marketuri și 13% în magazinele mici.
Acest „top trei” rămâne neschimbat și în cazul celor ce se aprovizionează cu produse de câteva ori într-o perioadă de 7 zile, însă, în acest caz, crește numărul cumpărătorilor. Peste o treime din locuitorii Chișinăului, 39%, merg la supermarketuri o dată sau de două ori pe săptămână, 29% de cumpărători le revin marketurilor și aproape un sfert - magazinelor mici cu tejghea.
Altfel stau lucrurile în cazul magazinelor specializate, tarabelor cu fructe și legume, pieților și depozitelor en-gros. Pentru aceste puncte de comercializare, frecvența cu care îi vizitează același cumpărător este redusă de la o vizită pe săptămână și mai rar. Fiecare al cincilea chișinăuian se aprovizionează săptămânal cu produse alimentare de la tarabele cu legume și fructe sau de la piețele din oraș.
O treime din locuitorii capitalei merg mai rar decât lunar după alimente în magazinele sau depozitele en-gros. Tot acest tip de întreprinderi comerciale, conform sondajului realizat de Magenta Consulting, este cel mai nepopular printre populația Chișinăului - 48% nu fac cumpărături deloc acolo, pe când supermarketurile sunt ignorate doar de 2% de intervievați.
Frecvența procurării produselor alimentare din anumite unități comerciale,%
Supermaketul campion dublu la frecvența vizitelor de către cumpărători
Magenta i-a întrebat pe locuitorii capitalei care sunt produsele alimentare pe care aceștia le cumpără zilnic. Liderul răspunsurilor a fost pâinea și produsele de panificație - 71%. Printre produsele alimentare cu care chișinăuienii se aprovizionează de câteva ori pe săptămână sunt fructele și legumele proaspete - 65%. Peste jumătate din intervievați cumpără produse lactate, 48% - apă sau sucuri și băuturi răcoritoare. Cu un procent mai puțin, sunt cei ce cumpără mezeluri, iar 41% nu ies din magazin fără bomboane și ciocolată.
Mai rar, maxim de două ori pe lună, populația Chișinăului cumpără ceai sau cafea - 59%, crupe și făinoase - 55%, produse de cofetărie - 45%, pește și carne - 41% și, respectiv, 39%. Cel mai frecvent locuitorii capitalei cumpără produsele din supermarketuri și marketuri, amploarea popularității acestui tip de magazine poate fi văzută în graficul de mai jos.
Totuși, fac vânzări și alte tipuri de magazine, cum ar fi magazinele specializate. 22% din intervievați susțin că se aprovizionează cu mezeluri anume la acest tip de prăvălii, 23% merg la măcelării, 16% aleg să cumpere dulciuri la cofetării. Respondenții nu ignoră nici piețile, un sfert din aceștia cumpără fructele și legumele proaspete anume în târguri, fiecare al cincilea merge la piață după pește, iar fiecare al zecelea - după carne, crupe, orez și alte făinoase.
Tipul magazinului de unde cel mai frecvent sunt cumpărate următoarele tipuri de produse, %
De asemenea, Magenta Consulting a calculat cât cheltuiesc în mediu locuitorii din Chișinău pentru produsele chimice și cele alimentare. Așadar, dintr-o singură dată, pentru produsele alimentare aceștia scot din buzunar în mediu 284 de lei, iar pentru cele chimice cu 91 de lei mai puțin - 193 de lei.
Cel mai mult pentru produsele alimentare dar și chimice plătesc femeile, persoanele cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani, managerii sau cei ce dețin un post de conducător și chișinăuienii care au un venit lunar de peste 12 mii de lei. Coșul de consum este cel mai econom la bărbați, persoanele care nu au atins vârsta de 25 de ani, pensionari, cei ce dețin doar studii liceale sau medii de specialitate și locuitorii capitalei cu un venit lunar mai mic de 3 mii de lei.
Cu portofelul plin sau mai puțin plin, populația Chișinăului consumă. De grosimea portofelului lor depinde doar felul în care aceștia își fac „acrobațiile” în comportamentul de consum.
Metologie: Acest sondaj a fost efectuat pe un eșantion convențional din 420 de persoane intervievate, în perioada 24 februarie - 5 martie 2017, în municipiul Chișinău.