De ce să ții cont când ai de ales între două oferte de muncă?

  • 23 iun. 2021, 12:24
  • 533
  1. Lucruri pe care să le iei in considerare despre companii
  2. Lucruri pe care să le iei in considerare in relația ta cu companiile

Lucruri pe care să le iei in considerare despre companii


Primul lucru pe care-l poți observa despre o companie este procesul de recrutare prin care tocmai ai trecut. Modul în care acesta s-a desfășurat îți poate inspira sau nu siguranță și îți poate arăta cât de sănătos este mediul de lucru. În continuare, fii atent și la următoarele aspecte:

  • Imaginea acelei companii în piață
  • Poziția sa în industria în care lucrează
  • Atitudinea angajatorilor față de echipele lor
  • Mulțumirea angajaților și traseul lor profesional
  • Crizele de PR în care compania a fost implicată și cum au fost acestea gestionate


1. Află mai multe despre cultura organizațională

Cea mai buna metodă de a înțelege mai multe despre cultura organizațională a unei companii este să iei contact cu oameni care au lucrat sau lucrează cu ea. Deși fiecare este diferit, poate avea o viziune subiectivă sau ușor distorsionată, poți observa poveștile comune și tiparele care apar odată ce asculți mai multe povești.

Cultura organizațională te va influența în activitatea zilnică, în ritmul de lucru al proiectelor, în stilul de comunicare al managerilor și în cum vei percepe atmosfera de zi cu zi de la birou. De asemenea, aici vei observa și dacă vei mai avea timp să te ocupi și de proiectele tale de freelance sau antreprenoriat, în cazul că te interesează acest lucru.

2. Află mai multe despre istoria de business a companiilor

Istoria de business vorbește și despre cultura organizațională a companiei: vei putea observa ce decizii au luat în timp, care au fost factorii care le-au influențat acțiunile și ce aleg în momente de criză.

3. Fă un research despre ce spun alții despre companii

Pe lânga word of mouth, există și site-uri dedicate experienței de muncă ale angajaților în diverse companii. De cele mai multe ori, oamenii scriu pentru a raporta abuzurile, însă sunt și utilizatori care-și fac timp să povestească despre mediile sănătoase de lucru.

4. Află mai multe despre manageri și compară-i

Managerul tău direct poate fi un factor motivațional excelent sau motivul pentru care ești nemulțumit de jobul tău. Dacă mai cunoști oameni în industria în care lucrezi, contactează-i pentru a afla mai multe despre persoana cu care ai lucra în mod direct.

5. Evaluează mediul de lucru

Există mulți factori care te ajută să alegi un loc de muncă:

  • Localizarea geografica a biroului
  • Cât de des ți se cere să fii prezent la sediu
  • Cât de des poți lucra de acasă sau remote
  • Dacă clădirea este una în care se pot deschide geamurile, sau funcționează doar pe bază de AC
  • Dacă biroul se afla intr-o zona care se conectează cu localuri si cafenele, sau hobby-uri de legatură, precum sala ta de sport, sau săli de spectacole in apropiere
  • Traficul pe care l-ai parcurge zilnic
  • Atmosfera de la birou, valorile echipei, obiectivele managementului.

Analizează ce contează pentru tine, ce face diferența și care sunt lucrurile la care nu ai renunța niciodată. Astfel vei putea să iei mai ușor o decizie atunci când nu știi cum să alegi între doua oferte.


Lucruri pe care să le iei in considerare în relația ta cu companiile

1. Identifică daca joburile se pliază pe planurile tale profesionale de viitor

Chiar dacă pe moment o oferta pare mai bună, atunci când vine vorba de viața profesională este important să ne uitam la alegerile care vor avea sens pe termen lung. Scopul este ca atunci când ne uităm în urmă dupa mai mult timp să ne dăm seama că am făcut cea mai bună alegere, chiar dacă inițial am trecut printr-un proces de creștere dificil.

2. Pune in balanța salariul și viața personală

Pentru mulți, această dilemă nici nu exista atunci când exista o diferență substanțială între două oferte de job. Cu toate acestea, alții s-ar întreba dacă ar mai avea la fel de mult alături pe copiii lor, sau suficient timp pentru hobby-uri, sau pur și simplu spațiu mental în care să se detașeze de ziua de lucru. Ține de fiecare să își identifice aceste nevoi și dorințe, pentru a facilita luarea deciziei.

3. Află la care dintre cele două poți avea negocieri periodice ale pachetului de beneficii

Beneficii extrasalariale se resimt mult atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Majoritatea angajaților se simt mai motivați 'i apreciați atunci când se pot bucura de cardul de masă, cardul cadou, cardul cultural sau cel de vacanță. Orice tip de bonus sau beneficiu pe lângă cel de bază poate aduce o îmbunătățire în calitatea vieții, precum abonamentele la clinici medicale private, abonamente la săli de sport sau cursuri plătite.

Schițează o zi de lucru la fiecare dintre cele doua joburi

Această simulare trece prin toate criteriile de mai sus despre trafic, sediu, atmosferă, modul în care acționează managementul și așa mai departe. O zi de lucru pare neînsemnată, însă ea de fapt schițează starea de spirit zilnică, inclusiv viața personală.

Gândește-te la ce contează cu adevărat pentru tine

Această dilemă este o oportunitate foarte bună pentru a te autoevalua. Întreabă-te:

  • Ce beneficii îți aduce jobul tău?
  • Care sunt sentimentele pozitive pe care le ai atunci când te gândești la cariera ta?
  • Care sunt motivațiile intrinseci? Care sunt cele extrinseci?
  • Unde te simți cel mai confortabil? Atunci când ești ghidat, sau atunci când ești cel responsabil?
  • Ce ți-a lipsit în joburile anterioare?
  • Ce ai lucra daca nu ai face-o pentru bani, chiar și în regim de voluntariat?


Bazează-te pe intuiția ta

Intuiția nu este un instrument ezoteric care nu poate fi dovedit, ci un mod prin care percepem mai repede lucrurile care ne plac sau nu, care ne sunt confortabile sau nu. Rațiunea este în spatele acestor lucruri, însa motivele nu sunt verbalizate. Dacă simți că instinctul cântărește mai mult în direcția uneia dintre ofertele de muncă pe care le ai, întreabă-te de ce și ascultă-l, dacă motivele sunt corecte.

Refuză cu finețe oferta perdantă

Să acționezi cu bunătate, respect și fair play este întotdeauna soluția corectă în business. Contribuie stimei tale de sine, reputației tale și ulterioarelor relații de business pe care le vei avea în industria respectivă și în networking.