Cum să scapi de emoții înaintea unui meeting sau unei prezentări

  • 30 iun. 2021, 10:48
  • 1 431

Teama de a vorbi în public este, pentru mulți, mai mare decât multe alte temeri care par fondate sau care ar ajută pe cineva să supraviețuiască unei situații extreme. Cu toate acestea, mulți asociază aceste momente importante cu groază, teroarea, anxietatea, panică, sau timiditatea. Dar odată cu experiență și cu prezentările reușite, ajungem să ne simțim mai puternici și mai confortabili cu aceste întâlniri. Ce putem face pentru a ne gestiona mai bine emoțiile dinaintea unui meeting important?

Cum te pregătești înainte de a vorbi în public

Cea mai importantă regulă pentru a scapă de emoții atunci când vorbești în public este să nu te concentrezi pe ține însuți. Spotlight effect este un concept care spune că fiecare dintre noi credem că suntem sub lumina reflectoarelor și ne temem că ceilalți ne observă o pată pe bluza, observă că nu suntem suficient de pregătiți, suficient de buni. Paradoxul este că dacă ne gândim cu toții la asta, atunci de fapt ceilalți oameni nu se gândesc la noi, pentru că sunt preocupați tot de ei înșiși.

În meetinguri avem tendința să ne vedem din afară și să ne imaginăm modul în care stăm în față celorlalți, să ne vedem din afară, să ni se pară că vocea noastră se aude diferit sau să credem că arătăm ciudat și să ne pierdem ideea.

Atunci când vorbim în public, vrem să îi facem pe ceilalți să înțeleagă ce vrem să le spunem. Scopul este mesajul, iar noi suntem doar niște livratori. Trucurile pentru a scapă de emoții îți arată că practic, noi avem un lucru de făcut, și nu avem timp să ne gândim și la hainele sau vocea noastră. Avantajul este că atunci când ne concentrăm pe informația pe care trebuie să o transmitem, uităm de detaliile care ne obsedau și stresau. Suntem atenți doar să structurăm cât mai bine informația.

Scrie câteva idei sau chiar un discurs
Dacă nu vrei să te bazezi pe spontaneitate (deci nu ai avea de ce să fi ajuns la acest articol), atunci cel mai bine ar fi să-ți notezi dinainte punctele pe care vrei să le atingi. Chiar și comedianții își scriu discursul înainte, nu se bazează pe improvizație.

Dacă scrisul nu este o activitate confortabilă pentru tine, atunci încearcă să scrii doar un paragraf principal, care să rezume ideea centrală a discursului tău. Apoi poți scrie câte un alt paragraf pentru fiecare sub-idee din cel principal.

Odihnește-te și ai grijă de nutriția ta

Dacă nu te simți suficient de bine fizic, nu ai cum să îți stăpânești emoțiile. Fiecare își cunoaște cel mai bine corpul, însă odihnă este utilă tuturor. Dacă știi că emoțiile tale sunt mai ușor de gestionat dacă eșți bine hrănit, atunci mănâncă înainte, că să nu mai ai încă o grijă în plus. Dacă practici fasting și știi că te concentrezi mai bine și ai mintea mai limpede în acea perioada, atunci planifică lucrurile astfel. Important este să iei în considerare și aspectul fizic, pentru rezultate optime.

Exersează-ți discursul și cere păreri despre acesta

Uneori, stresul ne oprește din a ne pregăti suficient, deoarece este în sine o stare atât de neplăcută, încât nu ne putem concentra. În mod ironic, dacă am fi mai liniștiți, am putea să ne pregătim suficient încât să ne simțim mai confortabil în timpul prezentării. Merită să simulăm sau repetăm acasă genul de discurs pe care vrem să-l facem, iar dacă avem încredere în tipul de feedback primit de la ceilalți, cu atât mai mult merită și părerea lor pentru a ne perfecționa prezentarea.

Cum te pregătești pentru interacțiunea cu ceilalți

Frică de a vorbi în public este una naturală, deoarece controlul emoțiilor este mai dificil atunci când alți oameni sunt de față. Interacțiunea cu speakerul este probabil cel mai important lucru pe care ei îl vor reține din acea întâlnire. Oamenii rețin mai ușor cum s-au simțit și senzația cu care au rămas, și mai puțin fapte sau lucruri concrete. De aceea, relația cu ei poate fi asul tău din mânecă, dacă zâmbești, ai o atitudine pozitivă, dacă le spui o poveste sau o glumă bună, dacă le pui întrebări sau dai exemple cu care ei pot înțelege mai ușor ce exprimi.

Audiență nu îți știe discursul, așa că nu te panică dacă ai uitat ceva

Nu este un examen sau o poezie, așa că important este să te concentrezi pe mesajul general și pe subpunctele esențiale. Chiar și dacă îți dai seama că ai uitat o informație, poți oricând să revii la ea. Va arăta natural și va fi un gest firesc. Probabil nimeni din audiența ta nu se simte 100% confortabil să vorbească în public, așa că ceilalți vor empatiza cu tine.

Fii pozitiv și evită controversele
Momentele în care simțim că orice ne enervează și totul este pe dos au foarte mult sens pe moment, dar ulterior ne dăm seama că adună multă energie negativă, că nu ne dorim neapărat să o răspândim și că lucrurile par chiar ridicole după ce ne-am liniștit. În prezentări nu își au locul neapărat frustrările și energiile negative, ci bună dispoziție, glumele, relaxarea, atitudinea prietenoasă.

Pune întrebări
Scopul unei întâlniri sau prezentări nu este că tu să reciti un discurs, ci să captivezi audiență. Una dintre tehnicile de gestionare a emoțiilor este să creezi tu conversații, punând întrebări către audiența ta. Ele creează un dialog și o discuție sinceră, reală, care se poate dovedi mult mai utilă decât recitarea unor slideshows. Fiecare lucru despre care vorbești poate fi consultat cu ceilalți, pentru a compar cu experiența lor, ca într-un training interactiv. Chiar și dacă audiența nu este de acord cu tine, nu te panica. Este okay ca alți oameni să aiba alte puncte de vedere, iar tu ai ocazia să arăți că ești deschis și curios către opinia celorlalți.

Dă exemple
Exemplele sunt un mod confortabil de a ieși din sfera inconfortabilă de discurs și de a intra într-una cu care rezonezi mai ușor, din aria de confort. Ajută audiența să fixeze conceptele pe care le expui, iar tu ai parte de o pauză în care te poți simți în largul tău.

Sfaturi generale de care să ții cont


Exersează tehnici de respirație

Teoretic, din punct de vedere medical, anxietatea și teama sunt niște stimuli veniți din instinctul nostru de supraviețuire, în care ne crește pulsul și ni se întețesc respirațiile. Cu toate astea, în mintea noastră se petrec mult mai multe procese greu de descris și de gestionat. Deoarece gândurile sunt uneori greu de controlat, putem alege să ne controlăm măcar respirația.

Fie că practicăm meditația sau sporturile cardio, un puls în ritm normal și o respirație profundă ne pot ajută să ne liniștim mult. Indiferent de hobby-urile practicate în timpul liber, poți încerca chiar în timp ce citeșți aceste cuvinte să respiri adânc și apoi să expiri lent. Vei observa, după câteva respirații, cum ești mai liniștit ca înainte.

Acest exercițiu poate fi completat și cu privitul în sus (chiar dacă nu spre cer, ci spre tavan), deoarece s-a dovedit că privitul în sus, spre deosebire cel cu capul plecat, că și cum am fi posomorâți, ne mărește doza de bună dispoziție și ne diminuează emoțiile negative.

Obișnuiește-te cu locul prezentării

Pare ultimul lucru pe lista ta de priorități, dar nici nu vrei că primul lucru pe care îl vei gândi atunci când dorești să îți începi prezentarea să fie despre spațiul în care te afli. Pentru a nu fi luat pe nepregătite față de ce ți-ai imaginat tu, încearcă (dacă ai acces la el), să te familiarizezi cu spațiul. Îți poți planifica unde vei sta, cât spațiu vei ocupa și poți vizualiza audiența.

Notează-ți cuvinte cheie pentru a nu uită ce ai de spus

… și nu fraze întregi. Puțin asemănător cu modul în care îți structurai informația la școală. Nu ai când să îți arunci privirea pe hârtie/ monitor și să recitești un paragraf întreg despre ce voiai să spui, dar poți să vezi cel mai important și reprezentativ cuvânt și să fie un stimul care îți aduce aminte imediat și te face să te simți stăpân pe tine. Poate fi un cuvânt care nici măcar nu se regăsește în discurs, dar este un instrument prin care tu revii la subiect, pe baza asocierii lui cu conceptul pe care vrei să-l redai.