10 sfaturi despre ce sa faceti si sa nu faceti atunci cand primiti critici. Sfaturile sunt extrase din cartea "Dansul Relatiilor de Harriet Lerner", publicata la editura Herald.
1. Ascultati cu atentie persoana care va critica, fara a va planui replica.
2. Puneti intrebari despre orice nu intelegeti.
3. Evitati sa intrati in defensiva. Nu ascultati doar ca sa va certati sau sa combateti un punct de vedere.In schimb ascultati pana cand gasiti un aspect cu care sunteti de acord, chiar daca este inconjurat de exagerari si de inexactitati.
4. Mai intai cereti-va scuze pentru acel aspect.
5. Nu criticati niciodata o persoana care va critica. Ar putea veni o vreme cand va veti exprima si voi motivele de insatisfactie, dar nu acum, cand cealalta persoana a avut initiativa de a-si exprima propriile nemultumiri. Nu este momentul potrivit!
6. Pastrati-va calmul. Nu reactionati deloc si adoptati o conduita retinuta cand discutati cu cealalta persoana. Anxietatea si intensitatea emotionala sunt fortele din spatele tiparelor disfunctionale!
7. Spuneti clar atunci cand aveti o perere diferita de a celuilalt ( „Nu sunt de acord cu asta…”) numai cand sunteti siguri ca puteti sa va exprimati fara sa il criticati , sa il acuzati sau sa il insultati pe cel care va critica.
8. Intrerupeti o conversatie inutila care se desfasoara in detrimentul vostru. Este in regula sa spuneti „Am nevoie de timp sa ma gandesc la cuvintele tale. Haide sa stabilim o alta data ca sa discutam” ; sau
„Ma simt umilit(a) cand imi vorbesti in felul acesta. Ma afecteaza” ; sau
„Am nevoie sa scritici cate un lucru pe rand. Cand incepi sa amintesti diverse lucruri din trecut, ma blochez si nu mai pot asculta”.
9. Raspundeti problemelor importante si lasati restul deoparte.
10. Cand sunteti coplesit de emotii puternice, aminti-va de reversul unei vechi maxime: „Nu actiona la intamplare. Stai pe loc!”
Nimanui nu ii place sa fie criticat insa putem invata cum sa gestionam eficient aceste situatii si mai ales, sa si invatam ceva din ele. Harriet Lerner ne invata cum sa ascultam, sa punem intrebari, cum sa ne reglam emotiile astfel incat sa avem relatii armonioase.
10 sfaturi despre ce sa faceti si sa nu faceti atunci cand primiti critici. Sfaturile sunt extrase din cartea "Dansul Relatiilor de Harriet Lerner", publicata la editura Herald.
1. Ascultati cu atentie persoana care va critica, fara a va planui replica.
2. Puneti intrebari despre orice nu intelegeti.
3. Evitati sa intrati in defensiva. Nu ascultati doar ca sa va certati sau sa combateti un punct de vedere.In schimb ascultati pana cand gasiti un aspect cu care sunteti de acord, chiar daca este inconjurat de exagerari si de inexactitati.
4. Mai intai cereti-va scuze pentru acel aspect.
5. Nu criticati niciodata o persoana care va critica. Ar putea veni o vreme cand va veti exprima si voi motivele de insatisfactie, dar nu acum, cand cealalta persoana a avut initiativa de a-si exprima propriile nemultumiri. Nu este momentul potrivit!
6. Pastrati-va calmul. Nu reactionati deloc si adoptati o conduita retinuta cand discutati cu cealalta persoana. Anxietatea si intensitatea emotionala sunt fortele din spatele tiparelor disfunctionale!
7. Spuneti clar atunci cand aveti o perere diferita de a celuilalt ( „Nu sunt de acord cu asta…”) numai cand sunteti siguri ca puteti sa va exprimati fara sa il criticati , sa il acuzati sau sa il insultati pe cel care va critica.
8. Intrerupeti o conversatie inutila care se desfasoara in detrimentul vostru. Este in regula sa spuneti „Am nevoie de timp sa ma gandesc la cuvintele tale. Haide sa stabilim o alta data ca sa discutam” ; sau
„Ma simt umilit(a) cand imi vorbesti in felul acesta. Ma afecteaza” ; sau
„Am nevoie sa scritici cate un lucru pe rand. Cand incepi sa amintesti diverse lucruri din trecut, ma blochez si nu mai pot asculta”.
9. Raspundeti problemelor importante si lasati restul deoparte.
10. Cand sunteti coplesit de emotii puternice, aminti-va de reversul unei vechi maxime: „Nu actiona la intamplare. Stai pe loc!”
Nimanui nu ii place sa fie criticat insa putem invata cum sa gestionam eficient aceste situatii si mai ales, sa si invatam ceva din ele. Harriet Lerner ne invata cum sa ascultam, sa punem intrebari, cum sa ne reglam emotiile astfel incat sa avem relatii armonioase.