Cum să faceți față acuzațiilor la locul de muncă

  • 28 feb. 2018, 12:09
  • 605

Există câteva modalități prin care puteți face față acuzațiilor la locul de muncă, astfel încât acestea să aibă cel mai mic impact. Mai mult decât atât, puteți să le folosiți în favoarea voastră și întregul birou să poată beneficia de cunoștințele voastre.

Când vi se aduc acuzații?

Când auziți pentru prima oară o acuzație, este posibil să nu știți ce să faceți cu această informație. Acuzațiile sunt diferite de scenariul tipic “conflict-rezolvare”. Dacă există un conflict, înseamnă că două sau mai multe părți sunt, de obicei, direct "conflictuale" între ele.

Acuzațiile pot avea loc în mod privat, în spatele vostru sau anonim. S-ar putea nici să nu fiți conștienți de acuzație până când nu vi se va repeta de către altcineva sau nu vă vor spune despre ea în cadrul grupului la prânz. Uneori este mai ușor să vă descurcați dacă cineva vă acuză direct deoarece este onest și cu cărțile pe față.

Problema principală cu acuzațiile la locul de muncă este că, deseori, credem că sunt complet adevărate, fără să verificăm validitatea acestora. Astfel, în loc să credeți imediat ce vi se spune, gândiți-vă:

  • Este adevărat?
  • De la cine a pornit?
  • Este de încredere sursa?
  • Care sunt motivele pentru care o persoană ar putea răspândi această poveste?
  • Am stat de vorbă cu respectiva persoană?

Scopul acestor întrebări este de a vă opri să vă gândiți imediat că tot ceea ce auziți este adevărat. Vreți să puneți la îndoială tot ce auziți și dacă ați fi vreodată acuzați de ceva, ați vrea ca alții să facă același lucru pentru voi.

Acuzațiile sunt asemănătoare cu un incendiu. Dacă le lăsați să se răspândească prea mult pot scăpa de sub control. Mai mult, când se răspândesc, puteți începe să pierdeți din vedere sursa și cum să le opriți.

Rămâneți echilibrați!

Chiar dacă sunteți supărați sau nervoși când auziți despre o acuzație pe care a făcut-o altcineva despre voi, acest lucru nu înseamnă că aveți dreptul să începeți vă vărsați mânia asupra lui.

Ceea ce este nevoie să faceți în acest moment este să vă gândiți cum să vă liniștiți și să gândiți rațional:

  • Respirați adânc. Când auziți ceva care este supărător (chiar dacă nu este vorba despre voi) opriți-vă și respirați puțin. Acest lucru vă va ajuta să vă limpeziți capul și să vă controlați corpul și emotiile.
  • Nu trageți imediat concluzii. Odată ce auzim despre ceva supărător, este tentant să credem că știm totul. Așteptați să aflați care sunt faptele înainte să credeți tot ce auziți.
  • Retrageți-vă din situația neplăcută. Dacă este posibil, încercați să vă îndepărtați de situația în care vă aflați. Acest lucru va ajuta la prevenirea confruntărilor inutile. Și vă poate ajuta să arătați că sunteți o persoană echilibrată care nu reacționează în mod inutil.
  • Nu vorbiți despre aceasta până când nu vă veți liniști. Ar putea să vă ia puțin timp pentru a vă liniști după ce ați fost acuzat de ceva. Dacă este cazul, luați-vă câteva momente pentru a vă aduna, iar când sunteți pregătiți veți putea vorbi despre aceasta

Cu cât sunteți mai echilibrați, cu atât mai rațional veți aborda ceea ce se va întâmpla în continuare.

Cum să faceți față minciunilor?

Problema reală a acuzațiilor la locul de muncă este atunci când acestea nu sunt adevărate.

Gândiți-vă la următorul lucru: o persoană de la locul vostru de muncă este acuzată că a furat bani, de exemplu. Însă nu a făcut-o și chiar dacă s-a dovedit a fi nevinovată, poate fi imposibil să-și piardă stigmatul de a fi persoana care a fost acuzată de furt.

O modalitate de a aborda minciunile la locul de muncă este să vă asigurați că vă folosiți de acel concept de a pune la îndoială totul. Dacă cineva vă spune ceva, de exemplu, asigurați-vă că puneți la îndoială adevărul până când îl aflați direct de la sursă.

Când cineva spune o minciună despre voi, căutați dovezi care să contrazică ceea ce spune acea persoană. S-ar putea să doriți să vă confruntați cu persoana care spune minciuna și să vedeți care ar putea fi răspunsul ei.

De exemplu, o puteți întreba de ce crede că acuzația este adevărată? Când auziți răspunsul acesteia, vă puteți face o idee despre motivul pentru care a spus această minciună, iar apoi ați putea să faceți ceva în acest sens.

În același timp, ce se întâmplă când vă confruntați cu cineva legat de o minciună și acesta o neagă? Nu aveți prea multe lucruri pe care le puteți face, dar când aveți dovezi care contestă minciuna, asigurați-vă că le folosiți.

Dacă este posibil ca minciuna să vă afecteze poziția la locul de muncă, ar fi o idee bună să discutați cu șeful vostru despre această situație. Vorbiți însă cu șeful după ce ați vorbit în prealabil cu persoana care a spus minciuna.

Cine face acuzațiile?

Acuzațiile la locul de muncă pot veni de oriunde și de la oricine. Totuși, dacă vă uitați de unde provin acestea, ați putea înțelege mai bine de ce sunt direcționate spre voi.

De exemplu, dacă un coleg care nu vă place vă acuză de ceva anume, ar putea pur și simplu să încerce să vă facă să arătați rău înaintea celorlalți. Pe de altă parte, și-ar putea dori să-i facă pe ceilalți să fie la fel ca el. Sună ușor copilăresc, și poate fi, dar acest lucru se întâmplă destul de des la locul de muncă.

Acuzațiile venite din partea șefului, mai ales cele care nu sunt adevărate, sunt mai grave. S-ar putea să doriți să puneți întrebări despre această situație și să vedeți de ce șeful spune aceste lucruri. Dacă nu sunt adevărate, atunci este mai bine să continuați să vă notați tot ceea ce discutați cu el, legat de muncă, și apoi să vorbiți cu șeful șefului despre cum să ieșiți din această situație.

Gândiți-vă la persoana care acuză și la modul în care ați putea să discutați și cu alte persoane care nu fac parte din situație. Este nevoie să apelați la surse și conexiuni externe pentru a putea face față unei situații în care sunteți acuzați în mod fals.

Desigur, dacă acuzațiile sunt adevărate, este înțelept să le recunoașteți și să încercați să rezolvați și să remediați problema.

Nadia Gorduza, MD, EMBA
Psihoterapeut & Coach
www.idtherapy.ro

A absolvit Universitatea de Medicină şi Farmacie "Carol Davila" din Bucureşti în 2000 şi EMBA ASEBUSS în 2007.

Este certificată la nivel internaţional că trainer şi psihoterapeut  în Terapie de Expunere Virtuală, Terapie de Cuplu prin Metoda Gottman şi Psihoterapie Scurtă Strategică.

Reprezintă în România Gottman Institute Seattle SUA, renumit la nivel mondial pentru terapia de cuplu şi parenting.

De asemenea este reprezentantă a Virtually Better Inc, Atlanta USA, primul institut de cercetare şi dezvoltare programe de "Virtual Exposure Therapy" pentru terapia Fobiilor Specifice, Mindfulness şi Relaxare.

A absolvit High Clinical Master în Psihoterapie Strategică la Institutul de Psihoterapie Scurtă Strategică din Arezzo, Italia.

Este specializată în Profiling prin Facereading ţinând cursuri pentru departamentele de resurse umane sau headhunting.

A fondat Id Therapy Bespoke Treatment Center (www.idtherapy.ro),  primul centru de soluţii psihoterapeutice personalizate, consultanţă psihologică şi corporate din România creat pe conceptul inovativ de "bespoke medicine".