Cum faci față colegilor dificili de la locul de muncă?

  • 15 oct. 2018, 12:23
  • 1 875

O dată ce a pășit în lumea maturității, mai devreme sau mai târziu, fiecare om ajunge să aibă un job. Procesul de adaptare la locul de muncă și stabilirea relațiilor cu colegii se desfășoară diferit pentru fiecare în parte, însă un lucru este cert: atmosfera prietenoasă și armonia între angajați sporesc productivitatea și calitatea muncii, indiferent de domeniul activității. 

Cu toate acestea, de multe ori te trezești în situația în care nicidecum nu reușești să creezi și să menții un raport pozitiv cu un anumit coleg. Acest lucru te presează, te umple de energie negativă și îți crează un continuu disconfort în timpul orelor de muncă. 

Ce e de făcut? Cum să faci față unui coleg dificil al cărui comportament sau caracter nu este compatibil cu viziunile și principiile tale?

În primul rând, iată câteva dintre acțiunile și caracteristicile pe care le face un coleg deranjant:

  • Vorbește prea mult

Nimănui nu-i sunt pe plac persoanele care vorbesc prea mult în timpul orelor de lucru, mai ales când acestea abordează subiecte care n-au nicio legătură cu sarcinile. Nu este ușor să lucrezi la un proiect foarte important, care îți solicită concentrare maximă, iar pe fundal să auzi tot felul de istorii și întâmplări personale ale colegului tău. Încearcă să îi explici respectuos că ai o sarcină importantă de îndeplinit și că discuțiile îți fură din timp și din concentrare. 

  • Este agresiv și nepoliticos

Cu siguranță îți este greu să muncești alături de un coleg lipsit de empatie și educație socială, iar colaborarea cu o astfel de persoană este și mai greu de realizat. În primul rând, nu lua comportamentul acestui coleg drept o insultă la adresa ta și nu îți imagina că are o problemă cu tine. Dă dovadă de înțelepciune și încearcă să-l îmbunezi: vorbește frumos cu el, fă-i câte o favoare din când în când, oferă-i o gustare sau complimentează-l. Aceste lucruri ar putea să-l copleșească și să-i mai ”topească” din agresivitate. Fă aceste lucruri numai dacă simți, altfel vor părea false și chiar deranjante. 

  • Bârfește

Nu există colectiv în care să nu fie măcar o singură persoană dotată cu acest răspândit talent de a bârfi. Chiar dacă uneori par nevinovate și inofensive, bârfele aduc doar consecințe negative, de aceea este foarte important ca niciodată să nu te implici într-o discuție în care se bârfește. Atunci când colegul de muncă începe să vorbească lucruri negative despre șef sau alți angajați, evită-l și, pur și simplu, încheie conversația.  

  • Are prea des nevoie de ajutor

Nu este greșit să oferi o mână de ajutor celor aflați în dificultate, dar nu și atunci când aceștia profită din plin de disponibilitatea ta și nu se opresc din a-ți fura din timp pentru a-și rezolva propriile probleme. Ajută-l cât poți, dar nicidecum nu renunța de fiecare dată la propriile priorități în favoarea lui. 

  • Este lingușitor

Lingușitorii se manifestă în diferite moduri, însă toți au același scop: să se folosească de oameni pentru a-și atinge propriile scopuri. Urmărește cu atenție comportamentul colegilor și cântărește doza de sinceritate din zâmbetele pe care ți le acordă sau complimentele pe care ți le fac. S-ar putea ca gesturile frumoase să ascundă intenții ostile.

Există o mulțime de caracteristici și acțiuni care îl pot face pe un angajat să fie dificil, însă ceea ce trebuie să reții, este faptul că înainte de toate, trebuie să îți analizezi propriul comportament, să urmărești propriile acțiuni și fapte și să te asiguri că nu ești chiar tu acel ”coleg dificil” de care se ferește tot personalul.