Cum e să faci tranziţia de la o carieră tradiţională la una cu impact social

  • 28 sept. 2018, 9:58
  • 369

Când Kit Hayes a decis să facă tranziţia de la o carieră tradiţională, în industria de publicitate, la una care să aibă impact social, nu a realizat de câte provocări va avea parte. Acum se ocupă de diviza de Social Impact Marketing la YouTube şi îşi spune povestea în Forbes.

„Am un job incredibil”, exclamă Kit Hayes. „Cred că este despre cum poţi maximiza impactul pozitiv al tehnologiei pe care îl poate avea în lume. E mult de muncă şi am multe responsabilităţi, însă e un privilegiu. Îmi imaginez zi de zi oamenii care pot beneficia de avantajele dezvoltării tehnologiei”, continuă aceasta.

Acum, Hayes ştie că slujba ei are un scop nobil, dar nu întotdeauna a simţit asta. Şi-a început cariera ca intern în firma de publicitate TBWAChiatDay, iar clienţii de care se ocupa erau Levis şi Absolut Vodka. Şeful său era o persoană minunată şi a găsit mulţi mentori în rândul colegilor săi.

După câţiva ani petrecuţi acolo, ea s-a angajat la Anomaly, o agenţie de marketing din New York, unde s-a ocupat de lansarea unui brand de cosmetice ale lui Lauren Luke, o vloggeriţă în vogă la acea vreme pe YouTube. Privită din afară, părea o viaţă fabuloasă.

Dar, după cinci ani, pe Hayes a înconjurat-o neliniştiea, mai ales că jobul nu îi mai aducea satisfacţie ca odinioară. Şi-a dat seama că machiajul chiar nu contează pentru ea. Aşa că a decis că e momentul să facă o schimbare. Dar habar nu avea încotro să se îndrepte.

Aşa că şi-a dat demisia şi şi-a luat o perioadă sabatică: timp de aproape un an, ea a călătorit. S-a trezit într-o zi, s-a dat jos din pat şi şi-a dat seama că e momentul să vadă lumea.

Şi aşa a făcut. După câteva luni de străbătut diverse ţări, ea ajuns în Cambodgia, unde a avut un moment de cotitură. Aici a întâlnit-o pe cea care îi va arăta cum să schimbe direcţia vieţii sale. Daniela Papi-Thornton, care conduce ONG-ul numit PEPY Ride, a luat-o sub aripa sa şi i-a devenit mentor, arătându-i cât de greu este să schimbi soarta unor oameni care trăiesc în sărăcie lucie. A fost ca o injecţie de cunoştinţe despre nedreptăţile care se petrec în lumea asta", mărturiseşte Kit Hayes.

După ce creierul a primit aceste informaţii, inima a reacţionat în momentul în care privirea ei s-a intersectat cu cea a unui muncitor dintr-o plantaţie de orez, în drumul său din Cambodgia spre Thailanda. „A fost punctul culminant al întregii experienţe – văzând sărăcia lucie, învăţând care e responsabilitatea societăţilor vestice în aceasta ecuaţie – m-a străfulgerat un sentiment de vină, combinat cu o responsabilitate uriaşă. Am realizat în acel moment cât de nedreaptă e viaţa şi cât de aleatoriu este să te naşti într-o societate înstărită. Am ştiu în următoarea clipă că voi lucra într-un domeniu cu impact social”, povesteşte aceasta.

Însă nu i-a fost uşor să urmeze această cale. Ajunsă înapoi pe teritoriu american, ea a aplicat la numeroase joburi din ONG-uri. Însă – surpriză! – nu a primit şansa să arate ce poate pentru că avea un background în publicitate. Cu alte cuvinte, dacă nu a fost activistă încă de la începutul carierei, era descalificată din start. „Eram foarte dezamăgită. Simţeam că dădeam de fundături oriunde m-aş duce. Nu ştiam cum să sparg zidurile pe care lumea le ridica în calea mea, să le demonstrez că sunt foarte serioasă în ceea ce priveşte schimbarea de carieră. Mi-a fost greu să le schimb imaginea altora despre mine", explică Kit Hayes.

Într-un final, ea a reuşit să-l abordeze pe LinkedIn pe Alnoor Ladha, de la agenţia Purpose, al cărui scop este să construiască şi să sprijine mişcări ce pomovează o lume justă şi sustenabilă. După câteva discuţii, schimb de cărţi şi informaţii, Kit Hayes a ajuns să lucreze acolo, unde s-a ocupat de probleme precum curăţarea oceanelor şi traficul de fiinţe umane. Ea spune că aşa a învăţat ce trebuie să facă ca să facă o schimbare.

Ulterior, un prieten a început să lucreze în cadrul echipei de Impact Social de la Google. A întrebat-o pe Kit Hayes dacă vrea să i se alăture. A acceptat.

Acest job a învăţat-o puţin despre modul în care poate schimba lumea: „Cred că multe lucruri merg mână în mână: conştientizarea şi promovarea problemei; cetăţenii care ăun presiune pe aleşi; legislatorii care să lucreze împreună cu experţi pentru a înţelege în profunzime chestiunile; companiile să-şi adăpteze modelul de business etc. Iar acest proces poate dura decenii. Schimbarea se face cel mai bine atunci când te gândeşti la o abordare sistematică a problemei şi să colaborezi cu specialişti din mai multe domenii".

Acum, Hayes lucrează în divizia de Social Impact Marketing la YouTube, serviciu deţinut de Google. Ea nu îşi mai imaginează să îşi petreacă zilele la un job care să nu îi dea senzaţia de împlinire şi să se alinieze cu valorile ei: „Aş fi atât de demotivată… Să poţi să te gândeşti cum să contribui la a face altora o viaţă mai bună a devenit o parte din mine. Nu mi-e greu să mă dau jos din pat dimineaţa. Am o energie vie şi sunt entuziasmată cu adevărat în legătură cu ceea ce fac. Este o bucurie şi un cadou minunat”.

Hayes a vrut, de asemenea, să îi ajute şi pe alţii să se implice în campaniile cu impact social. Aşa că a creat School of Social Change, care îi ajută pe oameni să facă tranziţia de la un job clasic la unul care contribuie la a face o lume mai bună.

Dacă şi tu vrei să faci acest pas, iată sfaturile ei:

  • Prezintă-ţi abilităţile în aşa fel încât să se plieze pe rolul ONG-urilor şi activiştilor;
  • Construieşte-ţi o reţea de conexiuni cu oameni din domeniul social, dar şi cu oamenii care te inspiră;
  • Educă-te, invaţă, experimentează, implică-te;
  • Ai grijă de sănătatea ta fizică şi psihică;
  • Rămâi fidel convingerilor şi valorilor tale, încearcă să nu faci compromisuri prea mari din acest punct de vedere;
  • Ia în considerare posibilitatea intraprenoriatului, căci te poţi ocupa de cauze sociale şi în cadrul unei corporaţii.