Cum arată un interviu eficient?

  • 5 iun. 2019, 11:53
  • 403

Există interviu eficient fără întrebări de ambele părți?

Răspunsul scurt? Nu, nu există interviu eficient fără întrebări din partea tuturor celor implicați. Așa cum angajatorul nu poate să-ți citească întreaga personalitate sau experiență din primele interacțiuni, nici tu nu poți să știi totul despre o companie fără să pui întrebări. Iar riscul cel mai mare atunci când nu te implici în discuție e să descoperi, mult prea târziu, că jobul de fapt nu ți se potrivește. Printr-o astfel de situație a trecut și Marius.

Marius are 42 de ani și are experiență considerabilă în Achiziții. De patru luni a încheiat o colaborare profesională pentru că era nemulțumit de cerința angajatorului de a sta multe ore peste program.

În momentul în care și-a dat demisia era convins că își va găsi rapid un alt job, având în vedere nivelul său de experiență, dar, chiar și după câteva luni, nu a primit nicio ofertă nouă.

Marius își dorește o poziție într-o companie mare, cu posibilități de învățare, în care să fie respectat programul de lucru, iar salariul să fie cel puțin la nivelul celui pe care îl primea anterior.

Faptul că a trecut o perioadă destul de lungă de timp de când nu are în loc de muncă îl face să se simtă stresat, dar de curând a primit o invitație la interviu pentru un job de care a fost atras și la care a aplicat.

Este foarte entuziasmat de oportunitate și înainte de întâlnire nu ia în calcul faptul că l-ar ajuta să afle mai multe detalii despre companie.

În cadrul interviului face tot posibilul pentru a oferi răspunsurile pe care crede că angajatorul vrea să le audă. Este întrebat dacă este disponibil pentru un program prelungit și răspunde afirmativ. De asemenea, i se comunică grila de salarizare, care este sub așteptările sale.

Decide să nu adreseze întrebări din teama de a nu fi perceput ca fiind insistent sau pretențios și în acest fel să nu fie recrutat.

În următoarea perioadă primește oferta de angajare care este sub așteptările sale, dar nu ia în calcul varianta unei negocieri, ci o acceptă din prima, de teamă să nu rateze această oportunitate.

După primele două luni de activitate își dă seama că este chiar mai nemulțumit decât la jobul anterior. Atât de mult încât decide să caute alte anunțuri de angajare.

Ce poți să faci ca să nu te trezești în aceeași situație?

E important să profiți de interviul de angajare, nu doar ca să impresionezi angajatorul, ci și ca să extragi informații importante pentru tine despre viitorul loc de muncă. Iată ce abordare ar trebui să ai pentru un interviu eficient:

1. Informează-te cu privire la companie

Înainte de interviu este util sa obții informații referitoare la: domeniul de activitate al companiei, dacă este o afacere românească sau multinațională, numărul de angajați, situația financiară a business-ului, dacă ai vreun cunoscut care lucrează acolo etc. Aceste detalii te vor ajuta să formulezi posibile întrebări și te vor pregăti pentru întrebările recrutorului.

2. Fii prezent(ă) pe parcursul discuției și ascultă activ

Avem tendința ca în timpul interviului să ne concentrăm foarte mult pe modul în care suntem percepuți. În acest fel riscăm să nu fim autentici în relaționarea cu persoana care ne intervievează și să nu acordăm suficientă atenție unor informații importante pentru noi. Așa că nu te mai gândi la cum îți stă părul sau ce părere are recrutorul de ținuta ta și concentrează-te pe discuție.

3. Adresează întrebări

Este esențial ca la finalul procesului de recrutare să avem toate detaliile necesare pentru a putea decide dacă respectivul job este sau nu potrivit nouă. De aceea e important să adresăm întrebări la interviu.

Câteva întrebări care pot fi utile indiferent de situație sunt cele referitoare la: structura departamentului din care vei face parte, cum va arăta o zi de lucru, în ce va consta perioada de integrare, care sunt posibilitățile de evoluție în cadrul organizației, bugetul alocat postului, programul de lucru și perioada contractuala.

4. Manifestă-ți entuziasmul

Dacă ești cu adevărat entuziasmat(ă) de ceea ce ai aflat despre respectiva oportunitate profesională este benefic să comunici acest lucru. De multe ori, motivația candidaților cântărește semnificativ în procesul de selecție.

În timpul interviului este important să fim conștienți de faptul că atât noi, în postura de candidați, cât și angajatorul, avem ceva de oferit, puncte forte, aspecte de îmbunătățit, precum și așteptări. Astfel, un interviu eficient este acela în care ambele parți oferă informațiile într-un mod autentic. Numai în acest fel ne putem asigura că o potențială colaborare va fi cel puțin satisfăcătoare atât pentru noi, cât și pentru companie.