Certificat de viaţă pentru pensionarii care locuiesc în străinătate

  • 21 feb. 2019, 15:58
  • 811

Cetăţenii Republicii Moldova,care şi-au stabilit domiciliul într-un stat cu care ţara noas­tră nu a încheiat un acord pri­vind asigurările sociale, vor primi pensii din țara lor de baștină, iar pentru aceasta ei vor trebui să prezinte un cer­tificat de viaţă, pe adresa Ca­sei Naţionale de Asigurări So­ciale, la fiecare 12 luni.

Potrivit unui proiect de hotă­râre al Guvernului pentru modi­ficarea Regulamentului privind modul de plată a pensiilor sta­bilite în sistemul public de pensii și alocațiilor sociale de stat, be­neficiarul de pensie va completa certificatul de viaţă şi îl va semna la misiunea diplomatică/oficiul consular al Republicii Moldova de pe teritoriul statului de domiciliu sau la subdiviziunile teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări So­ciale, ceea ce va autentifica faptul că acest document a fost semnat personal de către beneficiarul de pensie. Certificatul de viaţă au­tentificat va fi transmis prin poştă pe adresa CNAS sau prezentat personal.

În cazul în care beneficiarul de pensie revine și își stabilește domiciliul în Republica Moldo­va, plata pensiei se va efectua în conformitate cu prevederile Capi­tolului II al Legii privind sistemul public de pensii.

În prezent, Republica Moldova are încheiate acorduri în dome­niul securităţii sociale cu Austria, Bulgaria, Cehia, Estonia, Luxem­burg, Portugalia, România, Ucrai­na, Rusia, Uzbekistan. La 1 martie 2019, va intra în vigoare Acordul în domeniul securităţii sociale cu Germania.

Conform datelor Biroului Na­ţional Statistică, la sfârşitul anului 2017 erau înregistraţi 716 mii de cetăţeni care primesc pensie din partea Republicii Moldova. Din­tre ei, 131.900 primesc pensii de dizabilitate, iar 14700 de persoa­ne beneficiază de pensii în urma pierderii întreţinătorului. Potrivit datelor CNAS, la 1 ianuarie anul curent, mărimea medie a pensiei constituia 1709 lei.