Ce trebuie să cunoașteți pentru o negociere salarială

  • 24 apr. 2017, 15:05
  • 1 361

Nu negociați salariul, pentru că nu știți cum să o faceți. Mai exact, nu știți a vorbi despre bani!

Negocierea salariilor poate fi una dintre cele mai îngrozitoare părți într-o carieră, dar este, indubitabil, una dintre cele mai importante. Salariul este negociabil, chiar și în cea mai dificilă perioadă a economiei. Or, trebuie să fiți conștient că atât dvs., cât și compania vreți același lucru: să formați un parteneriat în care competențele dvs. sunt date la schimb pentru o remunerație lunară. Totodată, ar fi absurd să cereți un salariu mai mare în perioada de criză a companiei, care de regulă are drept consecință reduceri de personal şi de cheltuieli. Deci, cheia succesului este abilitatea de a vorbi despre bani.

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, reflectate în raportul ”Forța de muncă în Republica Moldova: ocuparea şi șomajul în anul 2016”, fiecare a șaptea persoană angajată nu este mulțumită de salariul cu care este remunerată și ar dori să schimbe situaţia în raport cu locul actual de muncă.

Mai întâi, indispensabil este să vă cunoașteți drepturile și obligațiile de bază, precum și garanţiile de muncă din perspectiva calității de salariat, care sunt prevăzute în art. 9 și art. 10 din Codul muncii al Republicii Moldova. Potrivit Codului, angajatorul are obligația să asigure o plată egală, pentru o muncă de valoare egală.

Cum să negociați fără să știți ce?!

În privința aspectul fiscal al negocierii salariale, este relevant să cunoașteți dacă se negociază salariul net sau salariul brut. Pentru a afla care este mărimea salariului net din cel brut și invers, puteți utiliza ”calculatorul salariului brut, net, total 2017”:

  • salariul net reprezintă salariul “curat” primit după reţinerea tuturor taxelor;
  • salariul brut este salariul indicat în contractul persoanei angajate/contractate;
  • salariul total este suma totală achitată de angajator pentru plata unui salariu net.

Pe site-ul salarii.md puteți vedea modificările la taxe și scutirile la salariu, comparativ cu anul 2016, reflectate în Codul fiscal, Titlul II, Capitolul IV – ”Scutiri și alte deduceri”. Cel mai des se negociază salariul brut, deci cel neimpozitat încă. Dacă depășește suma de 2.595 lei, impozitul pe venit constituie 18% din aceasta. Pentru salariu de pâna la 2.595 lei, impozitul pe venit se va calcula în mărime de 7%.

Nu se calculează impozitul pe venit din scutirile la salariu (scutirile stabilite pentru anul 2017 le puteți găsi accesând salarii.md). Respectiv, asigurarea medicală constituie 4,5%, fondul de pensii constituie 6% pentru salariat și 23% pentru angajator.

Ce trebuie să știți înainte de a cere o majorare salarială sau alte beneficii la locul de muncă?

Potrivit unui sondaj realizat în Marea Britanie, peste 60% dintre femei spun că nu știu cum să ceară mai mult, nu au curaj să o facă, se tem să pară lacome, să piardă oferta de angajare sau să fie disponibilizate în rezultatul negocierii. Acest tip de gândire vă face să ezitați la negocierea salariului sau a altor beneficii la locul de muncă.

Cât privește negocierea, nu se pot emite ”rețete ale succesului”, dar trebuie să posedați un minim de tehnici de negociere și un maxim de informații despre compania în care intenționați să vă angajați.

  • Un lucru esențial de știut este că salariul și alte beneficii la locul de muncă se negociază de la început, în timpul interviului de angajare, dar nu vă grăbiți! Nu poți aborda oferta salarială la primul interviu, cel mai frecvent negocierea are loc în ultima fază a acestuia.
    Rețineți! Va fi foarte dificil să negociați cu succes ulterior angajării, cu excepția cazului că ați stabilit inițial sporul pentru performanță și alte beneficii motivaționale. Negocierea inițială a salariului este extrem de importantă.
    Un angajator a dezvăluit o tactică de comunicare care l-a dezarmat: ”Eu știu că concurentul nostru plătește X lei pentru aceeași pondere de responsabilități. Se bucură compania de succes financiar în acest moment pentru a oferi echivalentul?”. Cei mai mulți manageri de resurse umane sunt de acord că puteți, în orice situație, să influențați pachetul salarial de la început.
  • Să știți că, potrivit mai multor sondaje în domeniu, în 88% de cazuri, oferta nu va dispărea în rezultatul negocierilor.
  • Pregătiți-vă de negocieri, învățați tehnici de negociere adecvate situației dvs. Or, nu există metode standard de negociere aplicabile oricărui job și la orice etapă a negocierii.
  • Aflați mai multe despre bugetul companiei cu pricina. Este indispensabil să vă convingeți că eventuala cerere de majorare este fezabilă. În cazul în care compania trăiește o perioadă de criză, atunci ei nu vor fi în măsură să realizeze solicitarea, indiferent de performanța și meritele dvs.
  • Studiați piața muncii în domeniu. Cercetați valoarea dvs. pe piață.
  • Regula generală în negociere, în general, șinegocierea de salariu, în particular, este să convingeți mai degrabă decât sa fiți coercitiv. Invocați-vă atuurile în comparație cu alți concurenți și plus-valoarea pe care ați aduce-o companiei, convingeți că i-ar costa mai mult să vă înlocuiască.
  • Formulați-vă așteptările din start: ce trebuie să faceți să creșteți până la y? Este foarte important să cunoașteți regulile jocului de la bun început. În caz că nimeni nu le cunoaște, e momentul potrivit să le formulați și să le coordonați cu managerul.
  • Discutați cu managerul 1:1 măcar o dată la două săptămâni. Când ultima oară l-ați întrebat pe șef ce crede despre prestația dvs.?!
    Puteți crede că vă va spune când ceva nu e în regulă, dar nu e cea mai eficientă cale. De asemenea, dacă sunteți angajator, nu ezitați să utilizați comunicarea cu subalternii, aceasta fiind și o metodă de preîntâmpinare  a unor eventuale accidente de muncă.
  • Când aveți de-a face cu o revizuire de salariu, pregătiți o listă cu realizările și performanțele dvs. ca să argumentați de ce angajatorul ar trebui să vă majoreze salariul. Daca țvi se oferă responsabilități în plus, nu vă temeți să argumentați banii în plus la salariu.
  • Organizați-vă gândurile conform matricii PAR: Problemă, Acțiune și Rezultate. Deci, urmează să vă expuneți rezultatele task-urilor îndeplinite, ce acțiuni specifice ați întreprins care au avut drept rezultat economisirea de bani sau timp în beneficiul companie.
  • Salariul nu este singura formă de compensare. În cazul în care nu veți obține o creștere salarială, amintiți-vă că puteți negocia și alte forme de compensare: timp suplimentar de vacanță/de instruire, un bonus, remunerare pentru flexibilitate de a munci extra-program/de la distanță sau, de ce nu, un abonament la sala de fitness.
  • Folosiți ”NU-ul“ șefului pentru a evolua. Dacă șeful dvs. spune nu solicitărilor, întrebați de ce, cereți-i argumente, cât mai mult feed-back posibil, astfel încât să vă puteți da seama ce măsuri trebuie să întreprindeți pentru a ajunge la nivelul următor. În rezultatul conversației veți avea răspuns la ce aveți de realizat și ce termene, apoi veți verifica în mod regulat cu managerul ca să vă asigurați că sunteți pe calea cea dreaptă.

Oricare ar fi rezultatul negocierii, veți obține o experiență care vă aduce succes în  rolul actual, dar și de-a lungul carierei. Cu cât mai multe conversații de acest gen veți avea, cu atât mai confortabil vă veți simți în cadrul altor eventuale negocieri.

Potrivit art. 47 alin. (1) din Codul muncii, este interzis refuzul neîntemeiat de angajare la serviciu, precum și refuzul care are la bază motivele discriminatorii prevăzute de alin. (2) al aceluiași articol, și anume, orice limitare, directă sau indirectă în drepturi, ori stabilirea unor avantaje, directe sau indirecte, la încheierea contractului individual de muncă, în funcție de sex, rasă, etnie, religie, domiciliu, opțiune politică sau origine socială. Potrivit art. 247 alin. (1) din Codul muncii, refuzul la angajare și reducerea cuantumului salariului pe motive de graviditate sau de existență a copiilor de până la 6 ani sunt interzise. Refuzul angajatorului de a angaja se întocmește în scris, cu indicarea datelor prevăzute de art. 49 alin. (1), lit. d) din Codul muncii și poate fi contestat în instanța de judecată, se judecă în ordinea procedurii contencioase.

Cunoașteți-vă drepturile ca să fiți înarmat! Și nu uitați: ”În viață nu primești ceea ce meriți, ci ceea ce negociezi” (Marian Rujoiu, specialist în negociere).