Cele mai multe joburi, indiferent de domeniu, cer abilități de comunicare scrisă și orală. Și nu întâmplător. Chiar și dacă lucrezi pe o insulă pustie, tot ai ședință cu șeful sau colegii din celălalt capăt al lumii. Poate nu ți-ai dat seama, dar aceste skill-uri sunt primele în funcție de care recrutorul te evaluează la întâlnirea față în față. Și da, contează orice tip de comunicare de la CV, limbajul nonverbal și exprimare, la ascultarea activă și întrebările care arată interes pentru ce ai de făcut și deschidere spre lucrul în echipă.
Acum, dacă arunci o privire rapidă în CV-ul tău, sigur regăsești una dintre aceste abilități : fire comunicativă, competențe de comunicare, public speaking. Dar ce înseamnă aceste competențe? Dacă îți cauți un job în comunicare, marketing sau în management, atenția recrutorilor e și mare și nu mai merge să treci aceste abilități în CV doar pentru că dau bine. E momentul să te diferențiezi de celelalte 1.000 de CV-uri, prin detalierea acelor activități de comunicare care ți-au adus și skill-urile menționate.
Iată cum poți să convingi că ai competențe de comunicare:
Redactarea corectă a CV-ului
Înainte de a specifica că ai abilități de comunicare, ai grijă ca CV-ul tău să fie corect scris! E cel mai bun exemplu. Un CV fără greșeli gramaticale sau de ortografie convinge mai mult decât unul în care ai menționat abilități de comunicare. Citește-l și recitește-l, asigură-te că propozițiile sunt scurte și corecte și totul este coerent și cu sens.
Foarte important: Gândește-te dacă ție ți-ar plăcea să citești un astfel de CV! S-ar putea să descoperi aspecte noi, odată ce schimbi perspectiva, și să ai noi idei în redactare. Iar discuția despre competențele de comunicare nu se termină odată ce ai dat send CV-ului. Susține abilitățile de comunicare prin e-mail, telefon și la interviu, fiind întotdeauna la obiect, dar și cu o abordare caldă în interacțiunea cu recrutorul.
Comunicarea în echipă
În jobul tău sigur interacționezi cu mulți colegi care nu lucrează cu tine în birou, ci poate la mii de kilometri distanță, așa că folosești diferite tipuri de comunicare în relația cu ei: e-mail, Skype, platforma de comunicare internă, social media.
Foarte important: Scoate în evidență în CV acele situații în care ai comunicat bine cu un coleg din altă țară sau din alt oraș! Poate ai scris și pentru revista internă a companiei, ai dat un interviu sau ai trimis un e-mail bine scris care a fost apreciat de un client sau de un team leader! Toate sunt exemple care conving recrutorii.
Ascultarea activă
Aceasta este probabil cea mai semnificativă și totuși cea mai subtilă abilitate de comunicare pe care trebuie să o ai. De aceea este și foarte apreciată de recrutori. Oferă în CV scurte exemple când ai fost într-o negociere dificilă sau ai interacționat cu client, cu un coleg sau cu un șef mai dificil. Arată că ai reușit să aduci lucrurile în favoarea ta prin abilitățile de ascultare!
Foarte important: Nu-ți subestima abilitățile de ascultare! Poate că ai avut un job de chelner sau ai lucrat în domeniul relațiilor cu clienții. Crezi probabil că aceste joburi din trecut, în care mare parte din jobul tău era să asculți, sunt irelevante pentru poziția de conducere pentru care ai aplicat acum. Nimic nu este mai greșit! Angajatorii de top găsesc în mod constant modalități inovatoare și subtile de a evalua ascultarea activă. Apreciază exemplele și joburile în care misiunea ta a fost aceea de a asculta. Astfel știu că vei acorda atenție problemelor cu care se confruntă și poți trece ușor la rezolvarea lor!
Trainingul
Oferă exemple de situații în care ai fost trainer pentru echipa ta! Nu trebuie neapărat să deții o funcție de conducere ca să fii trainer. Poate excelezi într-un anumit domeniu și ai ținut o prezentare pentru colegii tăi. E tot o formă de training care te ajută să-ți dezvoltați abilități de comunicare clare pentru a-ți ține publicul atent și implicat! Sigur ai lucrat la prezentarea respectivă asftel încât să fie clară, să spună o poveste și să comunice vizual astfel încât mesajul să fie mai ușor de reținut. Apoi ai pus și întrebări care te-au ajutat să interacționezi cu ai tăi colegi.
Foarte important: nu e o problemă dacă nu ai ținut nici măcar o prezentare în companie sau în afara ei. Sigur i-ai prezentat un proiect unui coleg nou sau ai făcut o prezentare pe care ai trimis-o șefilor pe e-mail. Contează cum povestești aceste situații în CV astfel încât să-ți pui în valoare abilitățile de comunicare. Astfel, în loc să scrii: „Am ținut o prezentare despre utilizarea Microsoft Excel” , ai putea spune: „Am ținut o prezentare de formare pentru colegii seniori și juniori în care am explicat cum poate fi folosit Microsoft Excel. Am contribuit astfel la realizarea unor rapoarte mai bune pentru echipa de management.”
Coaching-ul/Mentorship-ul
Coaching-ul sau mentorship-ul pot fi considerate următorul pas în formare. Acestea includ situațiile în care ai instruit o altă persoană în mod voluntar, pentru a o ajuta să-și îmbunătățească abilitățile. Angajatorii știu că mentorship-ul implică nu numai competențe superioare de comunicare, ci și aptitudini sociale, de aceea te vor aprecia și mai mult.
Foarte important: Folosește-ți abilitățile de mentor în relațiile cu oamenii din companie! Astfel poți veni cu exemple de comunicare interpersonală în CV. Convingi mai ușor recrutorii dacă ai la îndemână un exemplu ca acesta: „Am fost mentor pentru un nou coleg pe care l-am îndrumat să îmbunătățească rapoartele către echipa de management. La scurt timp colegul a fost promovat în companie.”
Negocierea
Credeai că negocierile sunt doar pentru șeful pentru că el este cel care are deal-uri importante? Gândește-te mai bine și vezi că jobul acesta îl ai și tu! Poate nu ți-ai dat seama, dar sigur ai negociat un preț mai bun cu un furnizor sau ai negociat schimbări cu un client pentru ca proiectul să fie unul reușit.
Foarte important: Oferă astfel de exemple în CV! Gândește-te la cât mai multe situații în care ai interacționat cu oameni: poate ai coordonat un proiect pentru mai multe echipe, fiecare având propriile sale obiective (adesea conflictuale). Astfel ai fost în situația de a-i asculta pe toți cei implicați și ai negociat cu ei pentru acordul și sprijinul lor în finalizarea proiectului. Poate ai fost în situația în care ai avut de lucru cu oameni rezistenți schimbării. Dacă ai reușit să-i determini să fie deschiși și să adopte noi tehnologii sau stiluri de lucru, acest aspect dă bine în CV-ul tău.
Cel mai important este să nu oferi aceste exemple în diferite secțiuni din CV, ci să le grupezi pentru a fi de impact și pentru a convinge că ești un bun comunicator.
Cele mai multe joburi, indiferent de domeniu, cer abilități de comunicare scrisă și orală. Și nu întâmplător. Chiar și dacă lucrezi pe o insulă pustie, tot ai ședință cu șeful sau colegii din celălalt capăt al lumii. Poate nu ți-ai dat seama, dar aceste skill-uri sunt primele în funcție de care recrutorul te evaluează la întâlnirea față în față. Și da, contează orice tip de comunicare de la CV, limbajul nonverbal și exprimare, la ascultarea activă și întrebările care arată interes pentru ce ai de făcut și deschidere spre lucrul în echipă.
Acum, dacă arunci o privire rapidă în CV-ul tău, sigur regăsești una dintre aceste abilități : fire comunicativă, competențe de comunicare, public speaking. Dar ce înseamnă aceste competențe? Dacă îți cauți un job în comunicare, marketing sau în management, atenția recrutorilor e și mare și nu mai merge să treci aceste abilități în CV doar pentru că dau bine. E momentul să te diferențiezi de celelalte 1.000 de CV-uri, prin detalierea acelor activități de comunicare care ți-au adus și skill-urile menționate.
Iată cum poți să convingi că ai competențe de comunicare:
Redactarea corectă a CV-ului
Înainte de a specifica că ai abilități de comunicare, ai grijă ca CV-ul tău să fie corect scris! E cel mai bun exemplu. Un CV fără greșeli gramaticale sau de ortografie convinge mai mult decât unul în care ai menționat abilități de comunicare. Citește-l și recitește-l, asigură-te că propozițiile sunt scurte și corecte și totul este coerent și cu sens.
Foarte important: Gândește-te dacă ție ți-ar plăcea să citești un astfel de CV! S-ar putea să descoperi aspecte noi, odată ce schimbi perspectiva, și să ai noi idei în redactare. Iar discuția despre competențele de comunicare nu se termină odată ce ai dat send CV-ului. Susține abilitățile de comunicare prin e-mail, telefon și la interviu, fiind întotdeauna la obiect, dar și cu o abordare caldă în interacțiunea cu recrutorul.
Comunicarea în echipă
În jobul tău sigur interacționezi cu mulți colegi care nu lucrează cu tine în birou, ci poate la mii de kilometri distanță, așa că folosești diferite tipuri de comunicare în relația cu ei: e-mail, Skype, platforma de comunicare internă, social media.
Foarte important: Scoate în evidență în CV acele situații în care ai comunicat bine cu un coleg din altă țară sau din alt oraș! Poate ai scris și pentru revista internă a companiei, ai dat un interviu sau ai trimis un e-mail bine scris care a fost apreciat de un client sau de un team leader! Toate sunt exemple care conving recrutorii.
Ascultarea activă
Aceasta este probabil cea mai semnificativă și totuși cea mai subtilă abilitate de comunicare pe care trebuie să o ai. De aceea este și foarte apreciată de recrutori. Oferă în CV scurte exemple când ai fost într-o negociere dificilă sau ai interacționat cu client, cu un coleg sau cu un șef mai dificil. Arată că ai reușit să aduci lucrurile în favoarea ta prin abilitățile de ascultare!
Foarte important: Nu-ți subestima abilitățile de ascultare! Poate că ai avut un job de chelner sau ai lucrat în domeniul relațiilor cu clienții. Crezi probabil că aceste joburi din trecut, în care mare parte din jobul tău era să asculți, sunt irelevante pentru poziția de conducere pentru care ai aplicat acum. Nimic nu este mai greșit! Angajatorii de top găsesc în mod constant modalități inovatoare și subtile de a evalua ascultarea activă. Apreciază exemplele și joburile în care misiunea ta a fost aceea de a asculta. Astfel știu că vei acorda atenție problemelor cu care se confruntă și poți trece ușor la rezolvarea lor!
Trainingul
Oferă exemple de situații în care ai fost trainer pentru echipa ta! Nu trebuie neapărat să deții o funcție de conducere ca să fii trainer. Poate excelezi într-un anumit domeniu și ai ținut o prezentare pentru colegii tăi. E tot o formă de training care te ajută să-ți dezvoltați abilități de comunicare clare pentru a-ți ține publicul atent și implicat! Sigur ai lucrat la prezentarea respectivă asftel încât să fie clară, să spună o poveste și să comunice vizual astfel încât mesajul să fie mai ușor de reținut. Apoi ai pus și întrebări care te-au ajutat să interacționezi cu ai tăi colegi.
Foarte important: nu e o problemă dacă nu ai ținut nici măcar o prezentare în companie sau în afara ei. Sigur i-ai prezentat un proiect unui coleg nou sau ai făcut o prezentare pe care ai trimis-o șefilor pe e-mail. Contează cum povestești aceste situații în CV astfel încât să-ți pui în valoare abilitățile de comunicare. Astfel, în loc să scrii: „Am ținut o prezentare despre utilizarea Microsoft Excel” , ai putea spune: „Am ținut o prezentare de formare pentru colegii seniori și juniori în care am explicat cum poate fi folosit Microsoft Excel. Am contribuit astfel la realizarea unor rapoarte mai bune pentru echipa de management.”
Coaching-ul/Mentorship-ul
Coaching-ul sau mentorship-ul pot fi considerate următorul pas în formare. Acestea includ situațiile în care ai instruit o altă persoană în mod voluntar, pentru a o ajuta să-și îmbunătățească abilitățile. Angajatorii știu că mentorship-ul implică nu numai competențe superioare de comunicare, ci și aptitudini sociale, de aceea te vor aprecia și mai mult.
Foarte important: Folosește-ți abilitățile de mentor în relațiile cu oamenii din companie! Astfel poți veni cu exemple de comunicare interpersonală în CV. Convingi mai ușor recrutorii dacă ai la îndemână un exemplu ca acesta: „Am fost mentor pentru un nou coleg pe care l-am îndrumat să îmbunătățească rapoartele către echipa de management. La scurt timp colegul a fost promovat în companie.”
Negocierea
Credeai că negocierile sunt doar pentru șeful pentru că el este cel care are deal-uri importante? Gândește-te mai bine și vezi că jobul acesta îl ai și tu! Poate nu ți-ai dat seama, dar sigur ai negociat un preț mai bun cu un furnizor sau ai negociat schimbări cu un client pentru ca proiectul să fie unul reușit.
Foarte important: Oferă astfel de exemple în CV! Gândește-te la cât mai multe situații în care ai interacționat cu oameni: poate ai coordonat un proiect pentru mai multe echipe, fiecare având propriile sale obiective (adesea conflictuale). Astfel ai fost în situația de a-i asculta pe toți cei implicați și ai negociat cu ei pentru acordul și sprijinul lor în finalizarea proiectului. Poate ai fost în situația în care ai avut de lucru cu oameni rezistenți schimbării. Dacă ai reușit să-i determini să fie deschiși și să adopte noi tehnologii sau stiluri de lucru, acest aspect dă bine în CV-ul tău.
Cel mai important este să nu oferi aceste exemple în diferite secțiuni din CV, ci să le grupezi pentru a fi de impact și pentru a convinge că ești un bun comunicator.