5 reguli pe care trebuie să le urmezi pentru a fi remarcat de headhunteri

  • 14 mar. 2017, 16:10
  • 733

Headhunting-ul este un proces de identificare şi cooptare a angajaţilor performanţi şi se diferenţiază de un simplu proces de recrutare atât prin metodologia de lucru cât şi prin faptul că se adresează în principal poziţiilor de middle management sau top management.

Tendinţa actuală este însă aceea de a apela la acest serviciu şi atunci când discutăm despre alte nivele ierarhice, deoarece scopul este acela de a găsi cei mai buni angajaţi, iar head-huntingul a devenit un instrument important în activitatea specialiştilor în resurse umane.

Din perspectiva unui candidat rămâne însă întrebarea: într-o piaţă cu milioane de candidaţi, cum mă pot face remarcat?

Există câteva recomandări practice oferite de către specialiştii în domeniul resurselor umane care duc la creşterea vizibilităţii candidatului pe “radarul” head-hunterilor, atât în mediul online, cât şi în off-line:

1.Fă tot ce poţi pentru a avea rezultate pozitive la locul de muncă - informaţiile circulă rapid, fie că au tentă pozitivă sau negativă. Fii deci recunoscut pentru succesul tău.

A fi recunoscut în domeniul / compania în care activezi pentru rezultatele obţinute aduce după sine construirea unei imagini în acest sens, adică structurarea unui branding personal. Head-hunterii vor solicita probabil recomandări de la surse de încredere din domeniul respectiv de activitate, astfel încât construirea unei reputaţii credibile şi solide în domeniul în care activaţi devine un aspect extrem de important.

Nimic nu va afecta mai mult şansele de a fi “văzut” decât a fi un angajat mediocru. Poziţionarea dumneavoastră depinde de realizările avute, acest fapt demonstrând practic eficienţa dumneavoastră.

2.Publicitatea / networkingul social

Dat fiind faptul că specialiştii HR utilizează frecvent internetul pentru documentare / recrutare, prezenţa candidatului în acest mediu trebuie să se facă simţită.

Astfel, activitatea pe site-urile profesionale de tip LinkedIn, forumuri şi bloguri de specialitate sau pe reţele mai puţin formale precum Twitter, Facebook, Pinterest a devenit necesară. Aceste site-uri pot reprezenta canale de recrutare şi, în concluzie, trebuie să trataţi cu seriozitate activitatea în cadrul acestora.

Dacă luăm în discuţie utilizarea internetului şi implicit a reţelei LinkedIn, o misiune de headhunting va începe cu identificarea potenţialilor candidaţi în piaţă, a acelora care deţin competenţe specifice şi experienţa profesională ce corespunde profilului cerut de către angajator. Va puteţi gândi la acest lucru că fiind o "lista de dorinţe" formată din aceste cuvinte-cheie. Aceasta ar putea include calificările dumneavoastră, industrii în care aţi operat, expunerea la diferite tehnologii, clienţi cu care aţi lucrat etc.

Astfel, construirea unui profil detaliat şi actualizat care să descrie într-o manieră clară responsabilităţile posturilor ocupate, realizările şi aptitudinile / abilităţile dezvoltate este extrem de importantă în contextul în care headhunterii folosesc căutarea prin cuvinte-cheie.

Denumirea postului / titulatura trebuie să fie menţionate într-o formă care să respecte versiunea standard practicată în industria din care faceţi parte.

Referinţele (primite de la persoane influenţe şi respectabile) sunt de asemenea importante în construirea profilului. Cu cât poziţionarea dumneavoastră în căutările după cuvinte-cheie este mai bună, cu atât mai mult cresc şansele de a fi găsiţi.

Referitor la activitatea pe site, se recomandă înscrierea în grupuri de specialitate (nişate pe industria din care faceţi parte sau pe skill-urile dumneavoastră), iniţierea şi participarea la discuţii prin postarea de comentarii pertinente şi profesioniste cel puţin o dată pe săptămână.

Recruiterii se înscriu în grupuri şi urmăresc cu atenţie discuţiile şi subiectele postate, astfel încât să poată observa care dintre participanţi deţine atât un cumul de cunoştinţe, cât şi skill-uri de comunicare, care sunt paternurile comportamentale online, cine este expert într-un anume domeniu şi nu în ultimul rând când intervin schimbări ce ţin de interesul pentru o mişcare pe plan profesional.

Toate datele prezentate mai sus pot fi însumate că fiind o modalitate de a iniţia şi a facilita un prim contact cu headhunterul.

3. Participarea la evenimente, conferinţe, workshopuri

Una dintre cele mai eficiente metode de a fi recunoscut şi identificat că fiind un talent este aceea de a participa activ la dialogurile specifice industriei/ domeniului din care faceţi parte. Astfel participarea că speaker la conferinţe specifice sau publicarea unor articole relevante va vor creşte semnificativ vizibilitatea.

4. Construiţi-vă o reţea de cunoştinţe (networking)

Networking-ul de calitate necesită investiţie de timp şi implicare şi trebuie gândit pe termen lung - realizarea unui plan de networking şi a unei strategii ajută la determinarea şi organizarea obiectivelor şi a modalităţilor prin care acestea pot fi atinse. Să nu uităm însă că după stabilirea unei conexiuni importante trebuie să avem şi un follow-up care este de fapt menţinerea relaţiei.

5. Contactaţi un headhunter

Efectuaţi o căutare elaborată în piaţă fie chiar şi prin intermediul internetului pentru a vedea care sunt headhunterii ce activează sau care au proiecte în domeniul ce prezintă interes pentru dumneavoastră şi contactaţi-i pentru a le semnaliza faptul că sunteţi interesat să faceţi o schimbare pe plan profesional.

Toate acestea nu garantează 100% că veţi fi contactat de către un headhunter, însă pot fi cel puţin un catalizator pentru carierea dumneavoastră. Folosiţi-vă de strategii, fiţi autentici şi sinceri, iar rezultatele nu se vor lăsa foarte mult aşteptate.