Proceduri fiscale privind lichidarea afacerilor, stipulate într-un proiect de lege

  • 25 nov. 2016, 14:45
  • 1 037

Un proiect de lege ce stabilește aspectul fiscal și contabil al operațiunilor legate de lichidarea afacerii a fost elaborat de Ministerul Economiei. 

Proiectul prevede completări ce țin de plățile de lichidare, darea de seamă prealabilă cu privire la impozitul pe venit, darea de seamă finală cu privire la impozitul pe venit etc. 

Astfel, persoanele care practică activitatea de întreprinzător și formei organizatorice cu statut de persoană fizică lichidate, vor transmite plăți de lichidare în formă monetară sau nemonetară, asociaților, membrilor sau acționarilor la repartizarea activelor.

Totodată, persoana fizică care practică activitatea de întreprinzător și forma organizatorică cu statut de persoană fizică, care se află în proces de lichidare, este obligată să prezinte organului fiscal, darea de seamă prealabilă cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală stabilită, în termen de cel mult cinci luni de la data înregistrării dizolvării.

De asemenea, întreprinzătorul va prezenta organului fiscal și o dare de seamă finală în termen de cel mult 30 de zile de la întocmirea bilanțului definitiv de lichidare.

Conform documentului, Serviciul Fiscal de Stat va efectua controlul fiscal în legătură cu lichidarea contribuabilului, în baza criteriilor de risc de conformare fiscală în termen de cel mult 20 de zile de la data prezentării dării de seamă prealabile cu privire la impozitul pe venit.

Proiectul este elaborat cu scopul stabilirii unor norme mai transparente ce țin de lichidarea benevolă a afacerii. Obiectivul principal constă în stabilirea regulilor clare cu privire la termenul de prezentare a informației referitor la inițierea procedurilor de lichidare a activității și termenului de prezentare a rapoartelor fiscal de lichidare.