Mai multe persoane au solicitat, în ultimul timp, de la sindicate asistenţă privind aspectele verificate în cadrul controalelor efectuate în domeniul relaţiilor de muncă de Inspectoratul de Stat al Muncii şi în al securităţii şi sănătăţii în muncă – de alte zece autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.
Printr-un ordin al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, publicat în Monitorul Oficial nr. 499-503 din 21 decembrie 2018, a fost aprobată lista de verificare în domeniul raporturilor de muncă, ce cade sub incindenţa controlului de către Inspectoratul de Stat al Muncii.
Conform anexei la Ordinul nr. 1408 din 29 noiembrie 2018, controlorii verifică diverse aspecte legate, între altele, de: încheierea de contracte individuale de muncă cu fiecare angajat, informarea persoanelor ce urmează a fi angajate despre condiţiile de activitate în funcţia propusă.
În acelaşi temei, inspectorii de muncă sunt în drept să se intereseze despre faptul dacă salariaţii se bucură de aceleași garanții, indiferent dacă sunt angajaţi pe durată determinată sau nedeterminată, dacă au fost cereri şi au fost angajate persoane cu dizabilităţi şi dacă acestora le sunt respectate garanţiile acordate de legislaţie.
Totodată, se poate verifica şi dacă sunt realizate prevederile contractului colectiv de muncă, ale convenţiilor colective de nivel naţional, de ramură şi teritorial, dacă este respectată durata săptămânală a timpului de muncă pentru salariaţii în vârstă de 15-16 ani, de la 16 la 18 ani, pentru cei care activează în condiţii vătămătoare etc.
Întrebările pot viza şi munca gravidelor, accesul la formare profesională, programul muncii în schimburi, pauza de masă, acordarea concediilor anuale de odihnă, aplicarea cuantumului minim garantat al salariului şi a coeficienţilor de multiplicitate, remunerarea muncii peste program etc.
În acelaşi timp, printr-un ordin al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, publicat în Monitorul Oficial nr. 6-12 din 11 ianuarie 2019, au fost aprobate listele de verificare în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aferente controlului efectuat de autorităţile competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.
Conform anexelor la ordinul nr. 1534 din 27 decembrie 2018, reprezentanţii autorităţilor competente verifică o multitudine de aspecte axate, între altele, pe existenţa la unitate a cel puţin o modalitate de asigurare a organizării activităţilor de protecţie şi prevenire.
Domeniile de control se pot referi şi la efectuarea de instruiri în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru conducătorul unităţii, conducătorii locurilor de muncă, specialişti şi reprezentanţii salariaţilor, evaluarea riscurilor profesionale de la unitate.
Întrebările vor viza şi existenţa la unitate a unui plan anual de protecţie şi prevenire, stabilirea atribuţiilor şi a responsabilităţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ce revin lucrătorilor corespunzător posturilor de lucru sau funcţiilor exercitate, efectuarea examenului medical la angajare şi periodic.
Controlorii vor verifica şi dacă sunt elaborate instrucţiuni de securitate şi sănătate în muncă pentru toate ocupaţiile şi lucrările desfăşurate în unitate şi dacă fiecare lucrător este familiarizat cu astfel de instrucţiuni, precum şi cu instrucţiuni privind acordarea primului ajutor în caz de accidentare în muncă, cu alte materiale necesare.
Întrebările respective se mai pot axa pe realizarea la angajare şi periodic a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, conform Regulamentului privind modul de organizare a activităţilor de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă şi prevenire a riscurilor profesionale.
Aspectele verificate în cadrul controlului de stat asupra activităţii de întreprizător pot fi variate, iar factorii de răspundere de la unităţi se pot informa mai detaliat despre ele din documentele specificate mai sus.
Trebuie menţionat şi faptul că experţii sindicali acordă suport metodologic şi consultativ în aceste şi alte chestiuni atât salariaţilor-membri de sindicat, cât şi angajatorilor acestora.
Elena CARCHILAN, șefa Inspectoratului Sindical de Muncă.
Mai multe persoane au solicitat, în ultimul timp, de la sindicate asistenţă privind aspectele verificate în cadrul controalelor efectuate în domeniul relaţiilor de muncă de Inspectoratul de Stat al Muncii şi în al securităţii şi sănătăţii în muncă – de alte zece autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.
Printr-un ordin al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, publicat în Monitorul Oficial nr. 499-503 din 21 decembrie 2018, a fost aprobată lista de verificare în domeniul raporturilor de muncă, ce cade sub incindenţa controlului de către Inspectoratul de Stat al Muncii.
Conform anexei la Ordinul nr. 1408 din 29 noiembrie 2018, controlorii verifică diverse aspecte legate, între altele, de: încheierea de contracte individuale de muncă cu fiecare angajat, informarea persoanelor ce urmează a fi angajate despre condiţiile de activitate în funcţia propusă.
În acelaşi temei, inspectorii de muncă sunt în drept să se intereseze despre faptul dacă salariaţii se bucură de aceleași garanții, indiferent dacă sunt angajaţi pe durată determinată sau nedeterminată, dacă au fost cereri şi au fost angajate persoane cu dizabilităţi şi dacă acestora le sunt respectate garanţiile acordate de legislaţie.
Totodată, se poate verifica şi dacă sunt realizate prevederile contractului colectiv de muncă, ale convenţiilor colective de nivel naţional, de ramură şi teritorial, dacă este respectată durata săptămânală a timpului de muncă pentru salariaţii în vârstă de 15-16 ani, de la 16 la 18 ani, pentru cei care activează în condiţii vătămătoare etc.
Întrebările pot viza şi munca gravidelor, accesul la formare profesională, programul muncii în schimburi, pauza de masă, acordarea concediilor anuale de odihnă, aplicarea cuantumului minim garantat al salariului şi a coeficienţilor de multiplicitate, remunerarea muncii peste program etc.
În acelaşi timp, printr-un ordin al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, publicat în Monitorul Oficial nr. 6-12 din 11 ianuarie 2019, au fost aprobate listele de verificare în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aferente controlului efectuat de autorităţile competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.
Conform anexelor la ordinul nr. 1534 din 27 decembrie 2018, reprezentanţii autorităţilor competente verifică o multitudine de aspecte axate, între altele, pe existenţa la unitate a cel puţin o modalitate de asigurare a organizării activităţilor de protecţie şi prevenire.
Domeniile de control se pot referi şi la efectuarea de instruiri în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă pentru conducătorul unităţii, conducătorii locurilor de muncă, specialişti şi reprezentanţii salariaţilor, evaluarea riscurilor profesionale de la unitate.
Întrebările vor viza şi existenţa la unitate a unui plan anual de protecţie şi prevenire, stabilirea atribuţiilor şi a responsabilităţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ce revin lucrătorilor corespunzător posturilor de lucru sau funcţiilor exercitate, efectuarea examenului medical la angajare şi periodic.
Controlorii vor verifica şi dacă sunt elaborate instrucţiuni de securitate şi sănătate în muncă pentru toate ocupaţiile şi lucrările desfăşurate în unitate şi dacă fiecare lucrător este familiarizat cu astfel de instrucţiuni, precum şi cu instrucţiuni privind acordarea primului ajutor în caz de accidentare în muncă, cu alte materiale necesare.
Întrebările respective se mai pot axa pe realizarea la angajare şi periodic a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, conform Regulamentului privind modul de organizare a activităţilor de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă şi prevenire a riscurilor profesionale.
Aspectele verificate în cadrul controlului de stat asupra activităţii de întreprizător pot fi variate, iar factorii de răspundere de la unităţi se pot informa mai detaliat despre ele din documentele specificate mai sus.
Trebuie menţionat şi faptul că experţii sindicali acordă suport metodologic şi consultativ în aceste şi alte chestiuni atât salariaţilor-membri de sindicat, cât şi angajatorilor acestora.
Elena CARCHILAN, șefa Inspectoratului Sindical de Muncă.