Inspecţia muncii. Liste de verificare pe domenii ce cad sub incidenţa controlului de stat

  • 27 feb. 2019, 16:28
  • 610

Mai multe persoane au solicitat, în ultimul timp, de la sindicate asis­tenţă privind aspectele verificate în cadrul controalelor efectuate în domeniul relaţiilor de muncă de In­spectoratul de Stat al Muncii şi în al securităţii şi sănătăţii în muncă – de alte zece autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.

Printr-un ordin al Ministerului Sănătă­ţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, publicat în Monitorul Oficial nr. 499-503 din 21 de­cembrie 2018, a fost aprobată lista de ve­rificare în domeniul raporturilor de muncă, ce cade sub incindenţa controlului de către Inspectoratul de Stat al Muncii.

Conform anexei la Ordinul nr. 1408 din 29 noiembrie 2018, controlorii verifică di­verse aspecte legate, între altele, de: înche­ierea de contracte individuale de muncă cu fiecare angajat, informarea persoanelor ce urmează a fi angajate despre condiţiile de activitate în funcţia propusă.

În acelaşi temei, inspectorii de muncă sunt în drept să se intereseze despre fap­tul dacă salariaţii se bucură de aceleași garanții, indiferent dacă sunt angajaţi pe durată determinată sau nedetermina­tă, dacă au fost cereri şi au fost angajate persoane cu dizabilităţi şi dacă acestora le sunt respectate garanţiile acordate de le­gislaţie.

Totodată, se poate verifica şi dacă sunt realizate prevederile contractului colectiv de muncă, ale convenţiilor colective de nivel naţional, de ramură şi teritorial, dacă este respectată durata săptămânală a tim­pului de muncă pentru salariaţii în vârstă de 15-16 ani, de la 16 la 18 ani, pentru cei care activează în condiţii vătămătoare etc.

Întrebările pot viza şi munca gravidelor, accesul la formare profesională, programul muncii în schimburi, pauza de masă, acor­darea concediilor anuale de odihnă, apli­carea cuantumului minim garantat al sa­lariului şi a coeficienţilor de multiplicitate, remunerarea muncii peste program etc.

În acelaşi timp, printr-un ordin al Minis­terului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Soci­ale, publicat în Monitorul Oficial nr. 6-12 din 11 ianuarie 2019, au fost aprobate listele de verificare în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aferente controlului efectuat de autorităţile competente în do­meniul siguranţei ocupaţionale.

Conform anexelor la ordinul nr. 1534 din 27 decembrie 2018, reprezentanţii autori­tăţilor competente verifică o multitudine de aspecte axate, între altele, pe existenţa la unitate a cel puţin o modalitate de asi­gurare a organizării activităţilor de protec­ţie şi prevenire.

Domeniile de control se pot referi şi la efectuarea de instruiri în domeniul secu­rităţii şi sănătăţii în muncă pentru condu­cătorul unităţii, conducătorii locurilor de muncă, specialişti şi reprezentanţii salari­aţilor, evaluarea riscurilor profesionale de la unitate.

Întrebările vor viza şi existenţa la unitate a unui plan anual de protecţie şi prevenire, stabilirea atribuţiilor şi a responsabilită­ţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ce revin lucrătorilor corespunzător posturilor de lucru sau funcţiilor exercitate, efectuarea examenului medical la angajare şi periodic.

Controlorii vor verifica şi dacă sunt ela­borate instrucţiuni de securitate şi sănătate în muncă pentru toate ocupaţiile şi lucrările desfăşurate în unitate şi dacă fiecare lucră­tor este familiarizat cu astfel de instrucţi­uni, precum şi cu instrucţiuni privind acor­darea primului ajutor în caz de accidentare în muncă, cu alte materiale necesare.

Întrebările respective se mai pot axa pe realizarea la angajare şi periodic a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în mun­că, conform Regulamentului privind modul de organizare a activităţilor de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă şi prevenire a riscurilor profesionale.

Aspectele verificate în cadrul controlu­lui de stat asupra activităţii de întreprizător pot fi variate, iar factorii de răspundere de la unităţi se pot informa mai detaliat des­pre ele din documentele specificate mai sus.

Trebuie menţionat şi faptul că exper­ţii sindicali acordă suport metodologic şi consultativ în aceste şi alte chestiuni atât salariaţilor-membri de sindicat, cât şi an­gajatorilor acestora.

Elena CARCHILAN, șefa Inspectoratului Sindical de Muncă.