Ce verifică inspectorii muncii în timpul controalelor

  • 6 iun. 2017, 11:57
  • 8 393
  • 8

Atunci când efectuează controale la unități, angajații de la Inspectoratul de Stat al Muncii verifică anumite documente ce țin de relaţiile de muncă, organizarea activităţilor de protecţie şi prevenire, instruirea în domeniul securităţii si sănătăţii în muncă sau cerințele minime de securitate şi sănătate la locul de muncă.

Mai exact, Inspectoratul de Stat al Muncii are elaborată o Listă de verificare a priorităţilor pe care inspectorii de muncă trebuie să le elucideze în cadrul vizitelor de control la unităţi/agenții economici.

În continuare, vă prezentăm descrierea succintă a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă. Sau, ce verifică inspectorii muncii atunci când vin în control?

Relații de muncă:

  1. Angajatorul a aprobat statele de personal pentru anul curent?
  2. Angajatorul respectă prevederile legislaţiei faţă de persoanele social vulnerabile?
  3. Lista statelor de personal, pentru anul curent, este prezentată la Inspecţia teritorială de muncă?
  4. Salariaţilor din unitate li s-a acordat permisul nominal de acces la locul de muncă?
  5. La angajare se perfectează contractul individual de muncă?
  6. Conţinutul contractului individual de muncă corespunde prevederilor legale?
  7. Este perfectat registrul de evidenţă a contractelor individuale de muncă?
  8. Pentru toţi lucrătorii sunt deschise carnete de muncă?
  9. Este perfectat registrul de evidenţă a carnetelor de muncă?
  10. La unitate se duce evidenţa globală a timpului de muncă?
  11. La unitate se respectă durata normală a timpului de muncă?
  12. Se respectă durata pauzei de masă, repausul zilnic şi săptămânal?
  13. La unitate se respectă durata normală a timpului de muncă în schimbul de noapte?
  14. Este întocmit graficul muncii în schimburi?
  15. Disponibilizarea salariaţilor s-a efectuat în conformitate cu prevederile legislaţiei?
  16. Salariaţii disponibilizaţi au benificiat de înlesniri şi compensaţii?
  17. Salariaţii unităţii sunt antrenaţi legal la muncă în zilele de repaus şi de sărbătoare?
  18. Este întocmit graficul concediilor anuale de odihnă?
  19. Se acordă anual concediul de odihnă?
  20. Se compensează concediile anuale de odihnă nefolosite?
  21. Se acordă concedii anuale suplimentare de odihnă?
  22. Rechemarea din concediul anual de odihă se efectuează în confomitate cu legislaţia în vigoare?
  23. Se acordă concediu paternal plătit conform legislaţiei persoanelor solicitante?
  24. Modificările sau completările contractului colectiv de muncă sunt aduse la cunoştinţa salariaţilor conform legislaţiei (în termen de 5 lucrătoare de la data operării)?
  25. La angajare sau transferare, angajatorul informează persoana care urmează a fi angajată despre condiţiile de activitate în funcţia propusă?
  26. Există temei legal de încheiere a contractului de muncă pe termen determinat?
  27. Salariaţii angajaţi pe o perioadă determinată sunt trataţi ca şi salariaţii angajati pe termen nedeterminat?
  28. În contractul individual de muncă pe termen determinat este definită denumirea lucrării ce urmează a fi îndeplinită?
  29. Se informează salariaţii despre funcţiile vacante apărute în cadrul unităţii, în modul prevăzut de legislaţie?
  30. Se respectă prevederile legislaţiei privind integrarea în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilităţi?
  31. Se respectă termenul de achitare a salariului?
  32. Se plăteşte munca prestată supraprogram?
  33. Este retribuită munca prestată pe timp de noapte?
  34. Se achită socotelele la încetarea contractului individual de muncă?
  35. Se compensează pierderile cauzate de neachitarea la timp a salariului?
  36. Se respectă cuantumul reţinerilor din salariu?
  37. Conţinutul Regulamentului intern este adus la cunoştinţa lucrătorilor?
  38. Este încheiat contractul colectiv de muncă?
  39. Clauzele contractului colectiv de muncă se respectă?
  40. Se respectă convenţiile colective de nivel naţional, ramural, teritorial?
  41. Se respectă garanţiile femeilor gravide şi celor ce au copii cu vârsta de până la 3 ani?
  42. Se respectă drepturile şi garanţiile persoanelor mai tinere de 18 ani?
  43. Se respectă la unitate cuantumul salariului minim garantat?
  44. Sunt stabilite şi plătite sporuri pentru munca în condiţii nefavorabile?
  45. Se respectă modul şi termenii de aplicare a sancţiunilor?
  46. Se compensează munca prestată în zilele de repaus şi în cele de sărbătoare nelucrătoare?

Organizarea activităţilor de protecţie şi prevenire:

  1. Este organizată activitatea de protecţie şi prevenire la unitate?
  2. Îşi asumă angajatorul atribuţiile lucrătorului desemnat?
  3. Este desemnat unul sau mai mulţi lucrători pentru a desfăşura activităţile de protecţie şi prevenire?
  4. Lucrătorul/ii desemnat/ţi îndeplinesc cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă?
  5. Este înfiinţat serviciu intern de protecţie şi prevenire?
  6. Se apelează la servicii externe de protecţie şi prevenire?
  7. Sunt stabilite atribuţiile şi responsabilităţile în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă ce revin lucrătorilor?
  8. Este amenajat şi dotat cabinetul şi/sau locurile speciale de securitate şi sănătate în muncă?
  9. Sunt evaluate riscurilor profesionale?
  10. Este elaborat şi revizuit periodic  planul de protecţie şi prevenire, precum şi asigurată îndeplinirea acestuia?
  11. Sunt informaţi lucrătorii despre riscurile profesionale?
  12. Este asigurată unitatea cu materialele necesare informării şi instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă?
  13. Este asigurată întocmirea planului de acţiune în caz de pericol grav şi imediat?
  14. Sunt luate la evidenţă zonele cu risc ridicat şi specific?
  15. Sunt stabilite zonele care necesită semnalizare de securitate şi sănătate în muncă, precum şi a tipului de semnalizare?
  16. Se monitorizează funcţionarea instalaţiilor de ventilare, dispozitivelor de protecţie, aparatura de măsură şi control?
  17. Se verifică starea de funcţionare a sistemelor de siguranţă şi de semnalizare în caz de avarie?
  18. Este stabilit necesarul de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie?
  19. Este asigurată comunicarea, cercetarea şi raportarea corectă şi în termenele stabilite a accidentelor de muncă?
  20. Sunt asigurate locurile de muncă cu truse medicale pentru acordarea primului ajutor în caz de accidentare în muncă?
  21. Este asigurată realizarea măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă cu prilejul vizitelor de control în unitate şi al cercetării accidentelor de muncă?
  22. Se colaborează cu lucrătorii desemnaţi/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori în situaţia în care mai mulţi angajatori îşi desfăşoară activitatea în acelaşi loc de muncă?
  23. Se întocmesc documentele şi rapoartele prevăzute de reglementările privind securitatea şi sănătatea în muncă?
  24. Serviciul intern de protecţie şi prevenire este organizat în subordinea directă a angajatorului ca un compartiment distinct?
  25. Lucrătorul desemnat îndeplineşte cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă?
  26. Serviciul intern de protecţie şi prevenire este format din lucrători care îndeplinesc cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzătoare nivelului doi?
  27. Sunt consemnate în regulamentul serviciului intern de protecţie şi prevenire activităţile de protecţie şi prevenire, care vor fi desfăşurate de către serviciul intern de protecţie şi prevenire?
  28. Lucrătorii din cadrul serviciului intern de protecţie şi prevenire desfăşoară numai activităţi de protecţie şi prevenire?

Instruirea în domeniul securităţii si sănătăţii în muncă:

  1. Rezultatul instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă se consemnează în Fişa personală de instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă?
  2. Este asigurată baza materială corespunzătoare unei instruiri adecvate?
  3. Conducătorul unităţii a trecut cursurile de instruire în domeniul securităţii si sănătăţii în muncă?
  4. Conducătorii locurilor de muncă au trecut cursurile de instruire în domeniul securităţii si sănătăţii în muncă?
  5. Periodicitatea instruirii este cel puţin o dată în 36 luni?
  6. Instrucţiunile de securitate şi sănătate în muncă sunt elaborate pentru toate ocupaţiile şi lucrările desfăşurate în unitate, ţinând seama de particularităţile acestora şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru?
  7. Fiecare lucrător este asigurat cu instrucţiuni de securitate şi sănătate în muncă, cu instrucţiuni privind acordarea primului ajutor în caz de accidentare în muncă?
  8. Cerinţele instrucţiunilor sunt expuse în consecutivitate, conformă desfăşurării procesului de muncă şi formulate pe baza actelor normative de securitate şi sănătate în muncă, instrucţiunilor de utilizare a echipamentelor de lucru şi a echipamentelor de protecţie emise de producător, precum şi pe baza documentaţiei tehnologice?
  9. Instrucţiunile se înregistrează în registru, se multiplică în număr necesar şi se acordă muncitorilor?
  10. Locurile de muncă sunt asigurate cu truse medicale?
  11. Lucrătorii sunt asiguraţi cu echipamente de lucru neprimejdioase?
  12. Se acordă gratuit lucrătorilor echipament individual de protecţie?
  13. Este asigurată angajarea numai a persoanelor supuse examenului medical şi, după caz, a testării psihologice a aptitudinilor?
  14. Este asigurată efectuarea examenului medical periodic şi, după caz, testarea psihologică periodică a lucrătorilor?
  15. Este constituit comitetul pentru securitate şi sănătate în muncă?
  16. Este asigurată comunicarea, cercetarea şi raportarea corectă şi în termenele stabilite a accidentelor de muncă produse în unitate, elaborarea şi realizarea măsurilor de prevenire a acestora?
  17. Se ţine evidenţa accidentelor de muncă ce au ca efect incapacitatea de muncă a lucrătorului pentru mai mult de 3 zile?

Constatarea stării de pericol grav şi imediat de accidentare:

  1. Sunt desemnaţi lucrătorii care trebuie să oprească echipamentele de lucru, în caz de pericol grav şi imediat de accidentare?
  2. Este asigurată instruirea lucrătorilor respectivi?
  3. Este întocmit şi afişat la un loc vizibil planul de evacuare a lucrătorilor?
  4. Sunt instruiţi lucrătorii în vederea aplicării planului de evacuare?
  5. Sunt desemnaţi lucrători instruiţi şi dotaţi cu mijloace tehnice necesare intervenţiei de eliminere a starii de pericol grav şi imediat?
  6. În cazul unui pericol grav şi imediat, sunt desemnţi lucrătorii care vor aplica măsurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor, de evacuare a lucrătorilor?

Cerinţe minime de securitate şi sănătate la locul de muncă:

  1. Căile şi ieşirile de urgenţă sunt în permanenţă libere şi duc în mod cât mai direct posibil afară sau în spaţii sigure?
  2. Uşile cu ieşire de urgenţă se deschid spre exterior?
  3. Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie şi uşile de acces spre acestea sunt eliberate de orice obstacole, pot fi utilizate în orice moment fără dificultate?
  4. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor sunt uşor accesibile şi uşor de manipulat?
  5. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor sunt semnalizate?
  6. Sistemul de ventilare forţată, se menţine în stare de funcţionare?
  7. În timpul programului de lucru temperatura din încăperile cu locuri de muncă este adecvată organismului uman, ţinând seama de metodele de lucru utilizate şi de cerinţele fizice impuse lucrătorilor?
  8. Uşile transparente sunt marcate corespunzător, la înălţimea ochilor?
  9. În vecinătatea imediată a oricăror porţi destinate în principal circulaţiei vehiculelor există uşi pentru pietoni, cu excepţia cazului în care utilizarea de către pietoni a acestor porţi nu prezintă pericol de accidentare?
  10. Uşile pentru pietoni sunt marcate clar şi degajate în permanenţă?
  11. În cazul când echipamentele de lucru din încăperi şi utilizarea acestora impun protecţia lucrătorilor, căile de circulaţie sunt marcate clar?
  12. Sunt luate măsuri corespunzătoare pentru a proteja lucrătorii care sunt autorizaţi să pătrundă în zonele periculoase?
  13. Zonele periculoase sunt marcate clar?
  14. Încăperile de lucru au suprafaţa, înălţimea şi volumul de aer suficiente, care să permită lucrătorilor să-şi îndeplinească sarcinile de lucru fără riscuri pentru securitatea, sănătatea sau confortul acestora?
  15. Lucrătorilor li se pun la dispoziţie încăperi pentru odihnă uşor accesibile?
  16. În încăperile pentru odihnă sunt luate măsuri pentru protecţia nefumătorilor împotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun?
  17. Femeile gravide şi mamele care alăptează au posibilitatea de a se odihni în poziţie culcată, în condiţii corespunzătoare?
  18. Lucrătorilor sunt puse la dispoziţie vestiare corespunzătoare dacă aceştia trebuie să poarte îmbrăcăminte de lucru specială?
  19. Vestiarele sunt uşor accesibile, au o capacitate suficientă şi sunt prevăzute cu scaune?
  20. În cazurile impuse de natura activităţii, este prevăzut pentru lucrători un număr suficient de duşuri corespunzătoare?
  21. În funcţie de tipul de activitate desfăşurată şi frecvenţa accidentelor, este asigurată încăpere de prim ajutor?
  22. La organizarea locurilor de muncă s-a ţinut seama de lucrătorii cu capacităţi funcţionale limitate (uşi, căi de comunicaţie, scări, duşuri, chiuvete, WC-uri şi posturilor de lucru utilizate sau ocupate direct de persoanele cu capacităţi funcţionale limitate)?
  23. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte zone sau instalaţii în aer liber, utilizate sau ocupate de lucrători în cursul activităţii lor, sunt organizate astfel încât pietonii sau vehiculele să circule în condiţii de securitate?
  24. Posturile de lucru în aer liber asigură protecţia lucrătorilor: împotriva condiţiilor meteorologice nefavorabile şi împotriva căderii obiectelor?
  25. Lucrătorii care lucrează în condiţii de izolare sunt supravegheaţi de o persoană cu atribuţii concrete în acest sens numită prin decizie scrisă?
  26. Locurile de muncă în condiţii de izolare sunt dotate cu mijloace tehnice care permit legătura cu persoana care asigură supravegherea?
  27. Containerele pentru substanţe sau preparate periculoase utilizate la locul de muncă şi containerele utilizate pentru depozitarea acestora, precum şi conductele care sunt la vedere şi conţin sau transportă astfel de substanţe sau preparate periculoase sunt prevăzute cu etichete?
  28. Panourile sau etichetele sunt plasate în apropierea locului de depozitare sau pe uşa de acces la depozitul respectiv?