Deşi li s-a promis că până la mijlocul lunii ianuarie vor fi achitate toate datoriile salariale, la sfârşitul lunii, angajaţii Căii Ferate din Moldova (CFM) încă mai cred în promisiuni şi îşi aşteaptă salariile restante. Ultimul salariu ridicat de feroviari a fost pentru luna noiembrie.
„În toamnă, ne-au spus că, până pe 15-16 ianuarie, toate salariile restante vor fi achitate. Trecuți deja de această dată, observăm că o parte au fost achitate, iar altă parte rămâne să mai așteptăm. Ne-au promis deja că până la sfârșitul lunii toți angajații își vor primi banii. Nu știu, vom vedea dacă vor fi respectate promisiunile”, ne-a spus președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova, Ion Zaporojan.
Restanțe și la achitarea cotizațiilor
Potrivit acestuia, administrația CFM are restanțe și la transferul cotizațiilor către sindicatele primare și către Federație. La 1 ianuarie anul curent, suma se ridica la 385 de mii de lei. „Am vorbit și cu directorul CFM, Iurie Topală, pe marginea acestui subiect. După ce vor fi achitate salariile restante, urmează să purtăm discuții și privitor la compensația vizavi de neachitarea la timp a lefii. Vom merge pe cale legală ca să apărăm drepturile angajaților noștri”, a adăugat Ion Zaporojan. Pe de altă parte, administrația CFM susține că face tot ce-i stă în putere să redreseze situația.
„Administrația companiei caută în prezent soluții pentru majorarea salariilor la toate categoriile de angajați. La ora actuală, cu susținerea echipei de la CFM, a muncitorilor, specialiștilor, cu sprijinul directorului Agenției Proprietăți Publice, Vladimir Baldovici, precum și al Guvernului, am reușit să lichidăm restanțele salariale îm mare parte. Ne mai rămân doar câteva filiale, însă și acestora le vom vira banii în următoarele săptămâni. Vreau să precizez că salariile sunt achitate conform graficului prezentat sindicatelor de profil și fondatorilor acum câteva luni. Astfel, în luna februarie, angajații noștri își vor ridica lefurile pentru luna ianuarie, așa cum este și firesc. Nu ne putem pronunța cu exactitate cu privire la metoda pe care o vom adopta pentru majorarea salariilor, întrucât Comisia de conciliere, din care fac parte administrația CFM și sindicatele de ramură, urmează să se întrunească într-o ședință în luna februarie. Cert este că vom găsi un compromis, astfel încât această majorare să aducă beneficii, atât feroviarilor noștri, cât și companiei”, a precizat directorul CFM, Iurie Topală, pentru ziarul „Vocea poporului”.
Și ministerul promite
Faptul că până la sfârșitul lunii angajații CFM își vor primi salariile restante o spune chiar ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici.
Anterior, Ministerul Economiei și Infrastructurii a îndemnat agenții economici să transporte pe calea ferată materialele de construcție necesare la renovarea drumurilor naționale și locale în cadrul Programului guvernamental „Drumuri bune pentru Moldova”. Pe lângă faptul că agenții economici au redus traficul camioanelor de mare tonaj pe șosele, aceștia au contribuit și la majorarea volumelor de încasări pentru Calea Ferată din Moldova. De asemenea, și noua cursă Chișinău–Odesa a adus încasări pentru bugetul CFM.
„Calea Ferată a început acest an cu dreptul. Sper să continue tot așa. Dezvoltarea unei întreprinderi este posibilă doar dacă se muncește cot la cot. Îmi doresc ca, la sfârșitul anului, CFM să ne bucure cu o situație financiar-economică stabilă și cu proiecte care să modernizeze infrastructura feroviară”, a menționat Chiril Gaburici.
În vara anului trecut, datoriile salariale la CFM erau de circa 100 de milioane de lei.
Deşi li s-a promis că până la mijlocul lunii ianuarie vor fi achitate toate datoriile salariale, la sfârşitul lunii, angajaţii Căii Ferate din Moldova (CFM) încă mai cred în promisiuni şi îşi aşteaptă salariile restante. Ultimul salariu ridicat de feroviari a fost pentru luna noiembrie.
„În toamnă, ne-au spus că, până pe 15-16 ianuarie, toate salariile restante vor fi achitate. Trecuți deja de această dată, observăm că o parte au fost achitate, iar altă parte rămâne să mai așteptăm. Ne-au promis deja că până la sfârșitul lunii toți angajații își vor primi banii. Nu știu, vom vedea dacă vor fi respectate promisiunile”, ne-a spus președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova, Ion Zaporojan.
Restanțe și la achitarea cotizațiilor
Potrivit acestuia, administrația CFM are restanțe și la transferul cotizațiilor către sindicatele primare și către Federație. La 1 ianuarie anul curent, suma se ridica la 385 de mii de lei. „Am vorbit și cu directorul CFM, Iurie Topală, pe marginea acestui subiect. După ce vor fi achitate salariile restante, urmează să purtăm discuții și privitor la compensația vizavi de neachitarea la timp a lefii. Vom merge pe cale legală ca să apărăm drepturile angajaților noștri”, a adăugat Ion Zaporojan. Pe de altă parte, administrația CFM susține că face tot ce-i stă în putere să redreseze situația.
„Administrația companiei caută în prezent soluții pentru majorarea salariilor la toate categoriile de angajați. La ora actuală, cu susținerea echipei de la CFM, a muncitorilor, specialiștilor, cu sprijinul directorului Agenției Proprietăți Publice, Vladimir Baldovici, precum și al Guvernului, am reușit să lichidăm restanțele salariale îm mare parte. Ne mai rămân doar câteva filiale, însă și acestora le vom vira banii în următoarele săptămâni. Vreau să precizez că salariile sunt achitate conform graficului prezentat sindicatelor de profil și fondatorilor acum câteva luni. Astfel, în luna februarie, angajații noștri își vor ridica lefurile pentru luna ianuarie, așa cum este și firesc. Nu ne putem pronunța cu exactitate cu privire la metoda pe care o vom adopta pentru majorarea salariilor, întrucât Comisia de conciliere, din care fac parte administrația CFM și sindicatele de ramură, urmează să se întrunească într-o ședință în luna februarie. Cert este că vom găsi un compromis, astfel încât această majorare să aducă beneficii, atât feroviarilor noștri, cât și companiei”, a precizat directorul CFM, Iurie Topală, pentru ziarul „Vocea poporului”.
Și ministerul promite
Faptul că până la sfârșitul lunii angajații CFM își vor primi salariile restante o spune chiar ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici.
Anterior, Ministerul Economiei și Infrastructurii a îndemnat agenții economici să transporte pe calea ferată materialele de construcție necesare la renovarea drumurilor naționale și locale în cadrul Programului guvernamental „Drumuri bune pentru Moldova”. Pe lângă faptul că agenții economici au redus traficul camioanelor de mare tonaj pe șosele, aceștia au contribuit și la majorarea volumelor de încasări pentru Calea Ferată din Moldova. De asemenea, și noua cursă Chișinău–Odesa a adus încasări pentru bugetul CFM.
„Calea Ferată a început acest an cu dreptul. Sper să continue tot așa. Dezvoltarea unei întreprinderi este posibilă doar dacă se muncește cot la cot. Îmi doresc ca, la sfârșitul anului, CFM să ne bucure cu o situație financiar-economică stabilă și cu proiecte care să modernizeze infrastructura feroviară”, a menționat Chiril Gaburici.
În vara anului trecut, datoriile salariale la CFM erau de circa 100 de milioane de lei.