Zece sfaturi utile pentru debutanții în afaceri

  • 6 dec. 2018, 17:59
  • 648

Spre deosebire de antreprenorii experimentați care au lansat și condus una sau mai multe afaceri, antreprenorii debutanți nu cunosc detaliile privind începerea și coordonarea unei activități noi. Deși unele sfaturi pot fi extrase și din eșecuri, cu toții ne-am dori să nu fim nevoiți să învățăm din cele proprii, ci doar să aflăm despre experiențele altora.

1. Testează ideea înainte de a lansa afacerea

Înainte de a lansa afacerea, încearcă să testezi dacă ea va funcționa. În timp ce cunoscuții tăi ar putea avea doar cuvinte de laudă pentru ideea ta de afaceri, încearcă să interacționezi cu oameni noi, în cadrul unor evenimente de afaceri, care să îți confirme sau să îți infirme așteptările.

Iată ce poți face pentru a-ți testa ideea de afaceri, înainte de a-ți asuma riscul de a demara efectiv activitatea:

  • participă la cursuri de antreprenoriat, înscrie-te la conferințe de afaceri și notează-ți ideile discutate;
  • oferă mostre ale produsului tău unor persoane și cere-le să îți ofere un testimonial obiectiv;
  • prezintă-ți ideea de afaceri în cadrul unor concursuri pentru obținerea diverselor finanțări. Chiar dacă nu vei câștiga, interacțiunea cu un public atent și dedicat îți poate oferi exact informațiile care îți lipseau pentru a lua cele mai bune decizii.

2. Întocmește un mini-plan de afaceri

Lansarea unei oricărei afaceri necesită o planificare riguroasă a tuturor resurselor disponibile pe care antreprenorul le va investi. Dacă nu sunt controlate cu atenție, este posibil ca ele să se epuizeze înainte ca afacerea să devină sustenabilă, iar în lipsa unei finanțări suplimentare, afacerea să se îndrepte către faliment.

De aceea, este recomandat ca planificarea unei afaceri să fie fundamentată pe unele estimări realiste privind:

  • evoluția pieței și a preferințelor consumatorilor;
  • comportamentul competitorilor;
  • încasările și plățile pe care afacerea le va genera;
  • sursele de finanțare ale afacerii, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

3. Calculează pragul de rentabilitate

Planificarea încasărilor și a plăților și stabilirea nivelului de vânzări de la care afacerea va deveni profitabilă trebuie să fie un element central al oricărui plan de afaceri.

Indiferent dacă activitatea economică a demarat sau nu, indiferent de volumul acestei activități economice, orice afacere va trebui să acopere unele costuri fixe: chiria spațiului pe care îl utilizează, salariile personalului administrativ, abonamentele de internet, telefon.

Atunci când activitatea economică va demara, societatea va suporta și costuri variabile: salariile muncitorilor, achiziționarea cu materii prime și materiale, plata utilităților, etc.

Toate aceste costuri vor fi acoperite prin intermediul încasărilor societății, însă antreprenorul trebuie să cunoască care va fi nivelul vânzărilor care îi acoperă în întregime aceste costuri fixe și variabile. Cu alte cuvinte, va trebui calculat pragul de rentabilitate al afacerii. Doar dacă societatea va produce peste acest prag va reuși să obțină profit.

4. Alege forma de organizare potrivită

Pentru a putea începe efectiv activitatea, va trebui să alegi forma juridică adecvată afacerii pe care vrei să o demarezi. Deși sunt multe variante posibile, alegerea va trebui făcută, cel mai probabil pentru o afacere mică, pe considerente fiscale, optimizându-ți astfel plățile către buget.

Cu toate acestea, mai sunt cel puțin alte două considerente de care ar fi bine să ții cont:

  • preferința clienților de a lucra mai degrabă cu o societate comercială cu răspundere limitată (SRL) decât cu o persoană fizică autorizată (PFA), chiar dacă niciun alt element nu diferă semnificativ;
  • în cazul în care în viitor vei dori să accesezi diverse programe de finanțare nerambursabilă ar trebui să iei în calcul înregistrarea afacerii sub forma unui SRL. În cazul unui PFA, fondurile nerambursabile sunt

5. Caută mai multe surse de finanțare pentru afacerea ta

O afacere nou înființată are nevoie de finanțare pe termen scurt, iar resursele financiare pot fi asigurate de antreprenor din mai multe surse:

  • fonduri proprii ale proprietarilor afacerii;
  • linii de credit pe termen scurt;
  • credite de investiții pentru implementarea unor proiecte ce vizează achiziția de echipamente, utilaje sau mijloace de transport, realizarea unor construcții, etc;
  • fonduri nerambursabile europene sau naționale.

În lipsa unor garanții și a unui istoric minim, finanțarea bancară va fi extrem de dificil de obținut, astfel că antreprenorul va trebui să își planifice cu atenție resursele financiare proprii.

Obținerea unei finanțări nerambursabile nu reprezintă o certitudine, având în vedere diversele condiții de eligibilitate pe care firma ar trebui să le respecte și concurența existentă pentru acest tip de finanțare.

6. Oferă soluții la problemele clienților tăi

În loc să îți fundamentezi întregul plan de afaceri pe ideea de a vinde produse sau servicii, gândește-te la problemele pe care le vei rezolva. Este mai ușor să câștigi și să menții un număr mare de clienți atunci când afacerea ta se focalizează pe oferirea de soluții pentru probleme reale pe care aceștia le întâmpină zi de zi în activitatea lor. Prin urmare, afacerea ta ar trebui să umple un gol pe o piață bine definită (nișă de piață).

Spre exemplu, dacă lansezi o aplicație software, ar trebui să îți găsești și o altă motivație, dincolo de pasiunea ta pentru acest domeniu. Cu ce îi ajută acest program pe clienții tăi? În cel activitatea lor va fi optimizată, reducându-le timpul de lucru? Îi scutește produsul tău de corvoada de a citi zeci de pagini depsre schimbările legislative din domeniul fiscal?

Dacă poți găsi răspunsuri la aceste întrebări, atunci poți miza pe aprecierea clienților tăi și pe fidelizarea lor.

7. Câștigă clienți înainte de a lansa afacerea

Identificarea unor clienți noi este un element esențial oricărei afaceri. Cu toate acestea, o firmă cu activitate începută se poate baza pe resursele financiare obținute din vânzările anterioare, în timp ce tu nu te poți bucura de aceeași liniște.

Tocmai de aceea, încearcă să popularizezi afacerea ta, înainte ca activitatea să fi început efectiv. Participă la evenimente, vorbește potențialilor clienți despre beneficiile produsului sau serviciului tău, oferă mostre gratuite sau perioade de probă în care ei pot testa calitățile (și defectele, de asemenea).

Cere pentru toate acestea un testimonial. În cazul în care ele sunt favorabile, le poți afișa pe site-ul tău, iar dacă sunt negative, folosește aceste informații pentru a remedia defecțiunile respective.

8. Ai nevoie de ajutor de specialitate

Doar pentru că începi o afacere nouă nu înseamnă că ești un specialist în toate aspectele care țin de organizarea sau conducerea unei companii. Iar dacă timpul sau pregătirea profesională nu îți permit să le rezolvi singur, apelează la ajutor de specialitate.

Dacă ai nevoie de un casier, angajează unul, așa cum se va dovedi mai înțelept să apelezi la serviciile unui avocat atunci când îți stabilești modelele de contract pe care le vei utiliza în activitatea ta. Chiar dacă aceste servicii sunt scumpe, ele sunt mai accesibile decât costurile pe care le vei avea de suportat în cazul în care contractele întocmite cu partenerii tăi nu te protejează.

9. Fii prezent acolo unde și clienții tăi se află

Afacerea ta trebuie să fie vizibilă în rândul clienților potențiali, prin urmare va trebui să stabilești clar care sunt evenimentele pe care aceștia le urmăresc, care sunt obiceiurile de consum și cum poți livra rapid și cu costuri minime mesajul tău către ei.

Dacă vinzi piese auto, nu te va ajuta deloc să împarți pliante oamenilor pe stradă. Aceasta poate fi modalitatea potrivită pentru a anunța deschiderea unui nou magazin alimentar în zonă, însă orice afacere are un public țintă diferit.

De aceea, dacă cei mai mulți clienți de-ai tăi sunt prezenți în mediul online, fă-ți un blog și prezintă periodic informații utile acestora.

10. Stabilește-ți procedurile de lucru

Înainte de a lansa efectiv afacerea, stabilește care vor fi efectiv procedurile de lucru. Cel mai bun sfat pentru a face asta este să te pui în pielea clientului tău, ceea ce nu ar fi dificil de făcut, având în vedere că suntem cu toții consumatori de bunuri și servicii. Cum va putea comanda clientul produsul sau serviciul tău? În cât timp va fi contactat de un reprezentant de vânzări? Cum și în cât timp îi este livrat produsul comandat? Cum vei rezolva plângerile clienților? De cât timp ai nevoie pentru a remedia o problemă? Cât timp vei păstra în service produsele cu defecțiuni?

Toate acestea sunt întrebări pe care orice consumator și le pune, iar dacă vei stabili încă de la început proceduri clare de lucru pentru echipa ta, vei putea să te concentrezi pe dezvoltarea afacerii tale.