Salariul este abia pe locul 3. Ce influențează, de fapt, loialitatea angajaților

  • 21 oct. 2016, 16:01
  • 1 105

Ce îi motivează pe angajați, ce le crește productivitatea și ce îi face să fie loiali companiei? Sunt doar câteva dintre întrebările la care departamentele de resurse umane caută în permanență răspunsuri. Asta pentru că perspectivele și ambițiile angajaților sunt în permanentă schimbare, iar un salariu generos nu mai este singurul factor care îi motivează.

Un studiu realizat de către Deloitte arată ca 78% dintre angajatori consideră că e urgent sau extrem de important să crească retenția angajaților, dar și să îmbunătățească modul în care interacționează cu aceștia. Iată de ce:

Ce înseamnă, de fapt, loialitatea angajatului?

Specialiștii în HR sunt de acord că loialitatea include disponibilitatea angajatului de a rămâne în companie chiar și când aceasta trece printr-o perioada mai proastă, internalizarea și transformarea obiectivelor companiei în obiective personale, disponibilitatea de a petrece ore în plus la locul de muncă, dar și dedicarea pentru atingerea scopurilor companiei. De asemenea, loialitatea se traduce și printr-o imagine pozitivă a companiei reflectată de angajați, care sunt cei mai buni oameni de PR pe care îi poate avea o corporație care încearcă să-și construiască o anumita reprezentare în ochii publicului.

Cum pot companiile să câștige loialitatea angajaților?

Mulți angajați se plâng că munca la birou i-a făcut să fie mai sedentari, pentru că programul nu le mai permite să ajungă la sală. Tocmai de aceea, 300 dintre cele mai mari companii din România au început să folosească 7Card ca instrument de motivare și retenție a angajaților, dar și pentru a le oferi acestora un stil de viață sănătos. E un model de business preluat cu succes din străinătate, care le permite angajaților să acceseze gratuit zeci de săli de sport din țară.
Cele mai răspândite beneficii extra salariale în companiile din Romania sunt oferirea tichetelor de masă, asigurările medicale, dar și bonusurile de performanță, iar un abonament la sălile de sport vine perfect în completarea acestora.

In SUA, acest model de business a prins foarte bine. De exemplu, compania FitBit are unul dintre cele mai bune programe de wellness pentru angajați, iar rezultatele nu au întârziat să apară: costurile cu asigurările de sănătate s-au redus, iar angajații și-au luat mai puține zile de concediu medical de-a lungul anului.

„Vrem ca tot mai mulți angajați din multinaționale să poată să meargă la sală. Dar încercăm să ținem costurile sub control”, afirmă managerul Benefit Seven.
Scott Hodges, specialist în PR, susține că mai important decât salariul este, în preferințele angajaților, și un mix de beneficii pentru a influența loialitatea acestora și satisfacția lor față de locul de muncă.

„Cu cât mai multe beneficii oferă un angajator, cu atât cresc șansele ca angajații lui să recomande compania drept locul ideal de muncă. Atunci când o corporație nu oferă niciun beneficiu, doar 46% dintre angajați ar recomanda-o și altora, când compania oferă între 1 și 5 beneficii, procentul crește la 53, iar când angajații primesc peste 10 beneficii, 66% dintre ei sunt dispuși să recomande compania și altora”, spune Hodges, citând un studiu MetLife.

De asemenea, 33% dintre angajați susțin că au fost atrași tocmai de beneficii la actualul loc de muncă, în creștere cu cinci puncte procentuale față de anul trecut. Cele mai căutate beneficii sunt pachetele de sănătate, care includ asigurări medicale, reduceri sau gratuități la cabinetele stomatologice, dar și abonamente la sălile de fitness.

Pe următorul loc în top se situează beneficiile flexibile. Practic, angajații au posibilitatea de a-și selecta beneficiile dorite, în funcție de interese, hobby-uri sau stilul lor de viață. Acest lucru este avantajos și pentru companie, care nu mai plătește pentru abonamente pe care angajații lor nu le folosesc.

Poate fi cumpărată loialitatea?

Un alt studiu citat de Workforce a încercat să afle dacă angajații ar fi dispuși să își vândă loialitatea în schimbul unei recompense (un salariu mai mare, un pachet mai atractiv de beneficii, un program flexibil). În paralel, studiul a evaluat și factorii care influențează loialitatea. Rezultatele sunt cel puțin surprinzătoare: 63% dintre angajați au răspuns „Da”, în timp ce restul au bifat „Nu”, dar au precizat că „loialitatea trebuie câștigată”.

Întrebați ce le influențează loialitatea, 97% dintre angajați au răspuns că este vorba despre satisfacția pe care o au față de locul de muncă (activități care să facă o diferență, oportunități de avansare în carieră, dezvoltare profesională și personală, recunoașterea și respectul șefilor, dar și un mediu de lucru flexibil și relaxat).

80% au fost de acord că foarte mult contează și relația pe care o au cu șeful direct și cu colegii, (73%) dintre respondenți subliniind faptul că, pentru ei, loialitatea față de companie este sinonimă cu loialitatea față de superiorul sau mentorul lor.

Să măsori impactul loialității angajaților asupra companiei este dificil, întrucât nu este un subiect care să se preteze unei măsurători cantitative și cere aplicarea unei metode calitative. Cu toate acestea, o corporație care își face angajații să nu își dorească să lucreze în altă parte și să o recomande prietenilor și cunoștințelor reușește să performeze mai bine în domeniul în care activează. Angajații fericiți sunt mai productivi și mai dispuși să dea tot ce au în interesul companiei, iar acest lucru poate deveni asul din mâneca oricărei firme.

Așadar, companiile care își doresc să îmbunătățească retenția angajaților competenți și să îi stimuleze trebuie să vină cu mai mult decât un salariu atrăgător și să le câștige încrederea angajaților arătându-le că se preocupă și de celelalte aspecte ale vieții lor.