Open space sau închis între patru pereţi: Ne influenţează tipul biroului productivitatea?

  • 19 ian. 2017, 14:42
  • 846

Mergi zi de zi la birou şi te aşezi la o masă la care mai lucreză încă trei persoane, iar asta ţi se pare o corvoadă? Sau, din contră, te simţi bine când eşti înconjurat de colegi? Ori eşti închis între patru pereţi şi asta te face să te simţi exclus? Dar poate că visezi un birou numai al tău ca să poţi să-ţi faci treaba în linişte...

În ultimii ani, tot mai multe firme au decis că biroul să fie un spaţiu deschis, iar angajaţii să fie mai aproape unii de alţii. Unii spun că asta îi face să colaboreze mai bine, alţii au luat decizia din motive de costuri.

Potrivit unui studiu citat de BBC, aproximativ 70% din spaţiile de birouri americane sunt de tip open space. Însă cercetările arată că atunci când nu se află într-un birou cu uşă şi pereţi în jurul lor, angajaţii din SUA sunt cu 15% mai puţin productivi decât cei care lucrează într-un birou clasic.

Studiile arată că există multe lucruri mărunte care le distrag atenţia, astfel că angajaţii îşi pierd concentrarea până la 20 de minute pe zi.

Unele persoane sunt deranjate foarte mult de zgomotul din jurul lor. Cercetătorii de la Universitatea din Sidney au descoperit că aproape 50% dintre participanţii la sondaj care lucrează în spatii deschise nu sunt mulţumiţi de faptul că nu e linişte în jurul lor, comparativ cu doar 16% dintre cei care muncesc într-un birou închis.

Nu există o regulă general valabilă

Adevărul, însă, este că pentru companii (şi nu numai) nevoia de a se căuta reguli sau condiții în care toți să putem performa, să nu mai avem probleme și să ne creștem nivelul de productivitate, este foarte foarte stringentă.

Din păcate, acest lucru nu este posibil, căci toţi suntem diferiţi. Desigur, se pot face selecții pe diferite criterii, dar acest lucru nu este cel mai ușor de făcut într-o organizație, mai ales dacă asta înseamnă împărțirea anumitor departamente sau echipe ce este necesar să stea mai aproape unii de alții.

„Nu ideea de patru pereți este cea care face diferența, ci, în esență, posibilitatea de a te deconecta de la mediul înconjurător, de la colegul care merge, cu treabă sau nu, prin birou, de la telefonul care sună pe o altă masă, o discuție, etc. Nu este valabil pentru toată lumea, dar da, sunt persoane care se concentrează mai bine când sunt singuri sau în spații cu stimuli limitați", ne-a precizat George Chiriacescu.

Unele companii susţin ca birourile de tip open-space ajută angajaţii să lucreze mai bine împreună. Dar, în realitate, situaţia nu e chiar aşa.

Până la urmă, cum pot companiile să găsească un echilibru?

Poate că cel mai important task în această situaţie revine companiilor, care trebuie să găsească un echilibru cât de cât şi care trebuie să ţină cont şi de percpeţiile angajaţilor.

Un echilibru poate fi găsit prin observarea directă a angajaților, focus grupuri, sociograme, discuții libere cu cei direct implicați. De cele mai multe ori, avem răspunsurile la întrebările noastre în realitatea imediată și nu în concepte teoretice care nu pot fi puse în aplicare sau care nu sunt conforme cu realitățile din teren.